01. 06. milenijalci

Idealan poslodavac za milenijalce

Milenijalac (pripadnik generacije Y) opisuje najpoželjnije radno okruženje ovako: Manje šefovanja i više mentorstva. Autoritativni šef je za generaciju Y prošlost, a liderstvo se vidi kao poslovna budućnost. Nadređeni koji usmerava, a ne komanduje je ono što se očekuje. 

Šta jedan milenijalac očekuje od svog poslodavca?

Istraživanja su pokazala da milenijalci idealnog poslodavca opisuju kao pristupačnu, otvorenu osobu sa jakim osećajem za etičko ponašanje. Ovoj generaciji je takođe izuzetno bitno da poslodavac ume jasno da predoči definisan put za napredovanje, da ukazuje na nove mogućnosti, da motiviše, bude transparentan i otvoreno pokazuje koliko vrednuje nečiji uložen trud i rad.

Ulaskom novih generacija na tržište rada (generacija Y i Z), javljaju se novi izazovi i za poslodavce i za buduće zaposlene. Do problema u radnom okruženju mogu dovesti neusklađena očekivanja između poslodavca i zaposlenih. Nasuprot tome, ako su očekivanja jasno definisana, uz međusobno razumevanje i toleranciju, rezultat je uspešna saradnja i bolje poslovanje.

Koje su karakteristike nove generacije profesionalaca?

Mladi ljudi koji stupaju na radnu scenu, generacija Y (milenijalci) i generacija Z, ambiciozni su, dinamični, i informatički pismeni. Poslodavci moraju biti spremni da te kvalitete uvrste u svoje poslovanje kao dugoročno ulaganje u budućnost svoje organizacije. 

Promocije i povlastice:

Visina zarade i povlastice su nešto što se podrazumeva za pomenute generacije. Istraživanja su pokazala da ove generacije od posla očekuju više nego običan način zarade – u poslu traže smisao. Shvatajući posao i kao put ka ličnom razvoju, mlade generacije očekuju da se njihovo usavršavanje i uložen rad, kao i sticanje novih veština i napredovanje na random mestu, ogledaju i u promocijama, povlasticama, i drugim oblicima kompenzacije.  

Zdrava radna sredina:

Tipičnom radniku Y i Z izuzetno je bitna atmosfera na random mestu. Očekuju jaku organizacionu kulturu i pozitivna iskustva na poslu. Pored toga, mladi profesionalci naročito žele da izgrade “soft skills” kao što su timski rad, efektivna komunikacija, i fleksibilnost. Za generaciju Z su naročito važni integritet i etika.

Otvorena komunikacija:

Stalne povratne informacije i uključivanje u rad su stvari koje većina milenijalaca očekuje od svog nadređenog, kako bi putem posvećenog mentorstva mogli napredovati u karijeri. Prema nekim istraživanjima, milenijalcima je važno da rukovodilac bude pouzdan, da jasno prenosi očekivanja, te da bude raspoloživ i odgovara na zahteve i pitanja, ali i da poštuje granice između posla i privatnog života. Čak 71% milenijalaca veruje da su zahtevi poslodavca u sukobu sa njihovim privatnim životom, a značajan broj istih bi bio voljan da zameni deo svoje plate ili brzo unapređenje za smanjenje radnog vremena. Takođe, milenijalci teže odnosu jednakosti sa nadređenima, jer za njih, to doprinosi boljim rezultatima rada.

Najvažniji atributi za milenijalce prilikom razmatranja zaposlenja nakon diplomiranja su: 

mogućnost napredovanja
mogućnost usavršavanja i razvijanja novih veština
ljudi sa kojima rade, uključujući kvalitetne nadređene 
balans između posla i privatnog života

Zbog čega milenijalac napušta svoje radno mesto?

Smatra se da ljudi napuštaju organizacije zbog loših menadžera, a ne zbog kompanije. Ako se zaposlenima koji spadaju u generaciju Y ili Z ne dopada način na koji se njima upravlja i kako su angažovani, osećaće se demotivisano.

Istraživanje Deloitta iz 2018. godine pokazuje da čak 48% milenijalaca nema u planu da radi za sadašnjeg poslodavca u roku od dve godine, dok 28% njih ne planira ostanak duži od pet godina. Sem prilike za napredovanje, jedan od glavnih razloga prelaska milenijalaca u druge organizacije su i bolji balans privatnog i poslovnog života i veća fleksibilnost.

Otvorenost ka promenama:

Čini se da, za sada, milenijalci prihvataju karijerni put koji podrazumeva česte promene. Neke procene navode da prosečan milenijalac može promeniti do dvadeset pozicija do kraja svoje karijere, prema dosadašnjem trendu.

Prema tome, odgovor na pitanje kako poslodavci da zadrže mlade talente iz generacije Y i Z čine sledeći faktori: 

inkluzivnost 
tolerancija
poštovanje
dobri međuljudski odnosi
adekvatne plate
napredovanje
korporativna kultura
kooperativnost
fleksibilnost
dobar balans posla i privatnog života.

Visoka škola modernog biznisa priprema studente za snalaženje na novom tržištu sa novim potrebama kroz organizovanje soft skills radionica, kao i savetovanjem studenata u Centru za karijerno vođenje.

Zanimljivi izvori za dalje čitanje:

Barrera, R. (02.07.2019). Šta žele milenijalci? https://blog.pdainternational.net/sr-RS/blog/2019/07/02/sta-zele-milenijalci/

Božić, K. (15.12.2020). Kako izgleda idealan poslodavac za milenijalce i generaciju “Z”? https://manpowergroup.rs/knowledge/new-knowledge-1608045276

Lukić, V. (28.08.2018). Prednosti koje milenijalaci donose na radno mesto.  https://pcpress.rs/prednosti-koje-milenijalaci-donose-na-radno-mesto/

Mamula, T., Popović, J. & Lazić, A. (2016). Razumevanje generacije Y kao izazov i prilika. https://act2b.rs/razumevanje-generacije-y-izazov-prilika/

Marković, S. (22.11.2019). Milenijalci, novi izazov HR-a. https://jakalounge.com/sr/2019/11/22/milenijalci-novi-izazov-hr-a/Purić, V. (15.10.2017). Generacija X, Y, Z – Kojoj Grupi Vi Pripadate? https://www.linkedin.com/pulse/generacija-x-y-z-kojoj-grupi-vi-pripadate-vesna-antoni%C4%87