Iako su informacije koje konzumiramo putem interneta mahom vizuelni sadržaj, uz svaku fotografiju, animaciju i video na koji naiđete skrolanjem kroz društvene mreže nalazi se i tekst. Ovaj tekst je ponekad neupadljiv a ponekad dominantan. Nekada je u pitanju samo nekolio reči koje privlače pažnju, a nekada su u pitanju tekstovi prepuni elegantno upakovanih informacija. Bilo kako bilo, tekst je tu, i profesija pisaca je u svom usponu – samo ne na način na koji možda očekujete.
Dok smo navikli da pisce asociramo sa romanima i dramama, danas talentovani kovači reči kreiraju sadržaj koji sačinjavanja online svet i igra veliku ulogu u e-poslovanju. Tekst je toliko primaran kada je u pitanju egzistencija brenda na internetu da su se iz pisanja za stranice, profile i reklame razvila dva izuzetno unosna i veoma cenjena zanimanja – copywriter i content writer.
Koja je razlika između copywriter-a i content writer-a?
Kako to koncizno objašnjava ugledni časopis Forbes, kreiranje sadržaja (content creation) je ključ uspeha svih digitalnih marketing kampanja. U digitalni marketing Forbes uvrstava SEO (search engine optimization), PPC (pay-per-click), i SMM (social media marketing).
Copywriting i content writing učestvuju u svim procesima kreiranja sadržaja i digitalnog marketinga. Razlikuju se po svojoj svrsi.
Šta je copywriting?
Reč copy se odnosi na tekst. Copywriter je, dakle, pisac tekstova – ali ovi tekstovi imaju specifične karakteristike i vrlo jasan cilj. Copy je kratak tekst koji za cilj ima privlačenje pažnje potencijalnih kupaca/korisnika i predstavlja upadljiv i upečatljiv poziv na akciju (call to action).
Uspešna marketing kompanija Forge and Smith copywriting definiše kao umetnost kreiranja izuzetno ubedljivih i vrlo konciznih poruka koje osobu navode na preduzumanje akcije (kupovinu reklamiranog materijala). Copywriter ponekad na raspolaganju ima i samo dve do tri reči – ove pažljivo izabrane reči bi trebalo da sadrže informacije, da ostvare emotivnu vezu sa čitateljem, i da budu upečatljive i lako pamtljive. To nije nimalo lak zadatak!
Copywriter piše:
- PPC reklame
- reklame na društvenim mrežama
- tekstove uz objave na društvenim mrežama
- landing stranice za reklamne kampanje
- call-to-action (CTA) ispise
- prodajne email-ove
- pop-up poruke
Šta je content wrtiting?
Content writing, ili pisanje sadržaja, za cilj ima da informiše i zabavi publiku. Ovakva vrsta teksta ima dužu formu, ali iziskuje jednak nivo kreativnosti. Napisan tekst za cilj ima da zaintrigira čitatelje dovoljno da zažele da počnu da prate sadržaj koji vaša firma ili online biznis proizvodi i plasira u etar. Krajnji cilj je interesovanje nove publike za vaš proizvod, i pretvaranje čitatelja u kupca.
Content writer piše:
- duže tekstove za web stranice
- članke za web stranice
- blog tekstove
- newsletter email-ove
- e-knjige
- FAQ stranice
- priručnike
- brošure
Pisanje contenta obuhvata pričanje priče koja održava pažnju, izaziva emocije u čitateljima, deo je brendiranja i implementira SEO strategije. Sav content writing je bi trebalo biti kvalitetno optimizovan.
SEO i Content writing
SEO je optimizovanje internet pretraživača (Search Engine Optimization). Kada korisnici traže određene informacije na internetu, u pretraživače ukucavaju ključne reči koje definišu ono za čime tragaju.
Kada je tekst kvalitetno optimizovan, stranica na kojoj se nalazi vaš sadržaj biće jedna od prvih na listi ponuđenih linkova koji se pojavljuju kao rezultati pretrage. Rezultat internet pretrage je zapravo stranica rezultata pretrage koja izlistava linkove na rangirane na osnovu relevantnosti, i cilj optimizacije jeste da upravo vaš sadržaj bude rangiran kao jedan od najrelevantnijih.
Više o SEO komponenti možete saznati ovde.
Trend na tržištu
Copywriting i Content Writing su trenutno izuzetno traženja zanimanja. Dok ova zanimanja iziskuju malo talenta i ljubav ka pisanju, iza izrađenih tekstova stoje kako psihološke strategije, tako i izuzetno detaljna analitika i konstantno praćenje trendova na tržištu.
Kako da postanem copywriter ili content writer?
Dok se ova zanimanja još uve ne mogu studirati – a ovaj trenutak nam se bez sumnje približava – dodatna znanja se mogu steći putem mnogobrojnih online kurseva i seminara.
Iskustvo se stiče praksom. Dobre kompanije će uvek tražiti da imate portfolio. Portfolio možete izgraditi radom na freelance platformama kao i kreiranjem sopstvenog bloga ili web sajta.
MBS studentima pomaže da se snađu na ovom novom tržištu organizovanjem posebnih radionica dostupnim našim studentima a koje im približavaju ovu industriju. Pritom, kao škola modernog biznisa, MBS prati trendove i uključuje ih u sve aspekte obrazovanja, pa se tako ova vrsta pisanja spominje i kroz kurseve marketinga i stranih jezika.
Piše: MA Aleksandra Rokvić