Startup i Crowdfunding su dva termina koja čine bazu modernog preduzetništva. Mladi ljudi, sa manje ili više iskustva u biznisu, imaju priliku da osnuju sopstvene, nezavisne kompanije i male biznise pomoću ovih alternativnih oblika poslovanja.
Šta je tačno Startup kompanija?
>> Časopis Forbes definiše Startup kao kompaniju u svojim početnim stadijumima, a čiji osnivači smatraju da su uvideli prazan prostor na tržištu koji bi njihov proizvod mogao da popuni. Startup-i su inovatori na tržištu koji ulaze u svet biznisa sa novim idejama i alternativnim ponudama, kao i alternativnim načinima realizacije usluga, i kreiranjem novih proizvoda.
Najpoznatiji Startup-i na svetu su Facebook, Amazon, Apple, Netflix i Google. Iako su Startup-i definitivno promenili svet tehnologije i komunikacije, to nisu jedina polja u kojima Startup-i uspevaju. Među izuzetno uspešnim međunarodnim Startup-ima su i alternativni vidovi prevoza Uber i Lyft, zamena za hotelijerstvo Airbnb, program grafičkog dizajna za neiskusne Canva, i najpopularnija aplikacija za praćenje ženskog ciklusa koja je istovremeno i enciklopedija ženskog reproduktivnog zdravlja Clue.
Po čemu se Startup razlikuje od bilo koje druge kompanije?
Klasična firma prati usvojene biznis šablone svoje lokacije, često postaje deo franšize ili prati modele svoje konkurencije i osniva se sa obezbeđenim finansijama i strukturiranim finansijskim planom. Kompanije takođe često imaju kompleksnije ponude i nude više i složenije usluge i lepezu proizvoda.
Startup može da osnuje bilo ko. Ukoliko imate ideju i smatrate da je inovativna i da imate šansu na tržištu – možete da započnete sa radom iz sopstvene sobe. Startup se fokusira na jedan jedinstveni proizvod, a ono što je možda najvažnije – razvija se od strane entuzijastičnih ljudi koji nemaju finansije za osnivanje firme.
Kako Startup dobija novac?
Startup skuplja finansije na nekoliko različitih načina:
- Osnivači direktno ulažu svoj novac i/ili pozajmljuju od ličnih kontakata – porodice i prijatelja
- Apliciraju za investicije od takozvanih “angel investors“ (investitori anđeli) – ovo su izuzetno bogate individue koje traže drugačije, inovativne projekte u koje bi uložili svoj lični novac
- Prodaju deonice svoje ideje kako bi velike kompanije koje se specijalizuju upravo za razvoj i podržavanje firmi na svom početku investirale u razvoj infrastrukture
- Crowdfunding
Crowdfunding – najpopularniji način finansiranja Startup kompanija
Crowdfunding je najpopularniji način finansiranja Startup-a, zbog čega mnogi povezuju, a ponekad i mešaju, ova dva termina.
>> Evropska komisija definiše crowdfunding kao izvor finansija koji uključuje raspisivanje otvorenih poziva javnosti, uglavnom putem interneta, koje urgiraju da individue do kojih reklamirani pozivi dođu finansijski potpomognu razvoju projekta. Za uzvrat, preduzetnici koji primaju ove donacije nude određene nagrade, ekskluzivne pristupe proizvodima, ili pak opciju pozajmica ili investicije. Ovo je alternativan način za dolazak do novca koji je zapravo spas malim preduzetnicima koji se po prvi put nalaze u svetu biznisa i vođeni samo idejom započinju nešto sasvim novo.
Suštinski, za razliku od tradicionalnih investicija koje podrazumevaju veliki upliv novca od strane jednog izvora, crowdfunding je koncipiran obrnuto: mali uplivi novca od velikog broja izvora.
Kako funkcioniše Crowdfunding?
Na engleskom jeziku “crowd” znači gomila ljudi ili gužva, a “funding” znači finansiranje. Sama reč nam govori da se radi o pokušaju dopiranja do što masivnijeg broja ljudi kojima bi se predstavila određena ideja. U suštini, kada se odlučite za crowdfunding, Vaš prvi cilj jeste da inspirišete sasvim nepoznate ljude da investiraju u Vas ili Vašu ideju.
Planiranje Crowdfunding kampanje:
Da bi se baš Vaša crowdfunding kampanja istakla u moru pokušaja ljudi da dođu do finansija za svoje projekte, potrebno je da kampanja ispunjava određene uslove:
- faktor dopadljivosti: način na koji je predstavljena ideja i simpatičnost osobe koja predstavlja ideju su ključni
- originalnost: ljudi neće uložiti svoj novac u bilo šta – žele da budu impresionirani, da vide nešto sasvim novo i drugačije
- jasna ciljna grupa: tražite od nepoznatih osoba na internetu da Vam daju novac – postavite se na njihovo mesto: zašto bi oni to uradili, kakve su to osobe kojima su Vaše ideje i usluge zanimljive i korisne?
- primamljiv sistem nagrađivanja: crowdfunding uvek obećava nešto za uzvrat, i investicije se dele u kategorije – što više novca neko “pokloni”, to će biti značajnija nagrada koju će od vas dobiti za uzvrat
Pre upuštanja u crowdfunding kampanju, potrebno je da spremite:
- video kojim predstavljate sebe i svoj proizvod
- tekst kojim predstavljate sebe i svoj proizvod
- nagrade koje ćete davati individuama za uzvrat na osnovu toga koliko vam novca doniraju (ove nagrade su najčešće sitni znaci pažnje kao personalizovana zahvalnica, a za veće svote to su ekskluzivne ponude kao na primer rezervacije, vaučeri, primeri proizvoda i tome slično – svakako je bitno da motivišete donatore ali da pritom ne uđete u minus!)
- kampanju na društvenim mrežama kojom reklamirate svoj profil na određenoj platformi
Crowdfunding platforme
Najpoznatije crowdfunding platforme su Indiegogo i Kickstarter. >> Investopedia takođe navodi platforme po učinkovitosti kada je u pitanju konkretan cilj kampanje:
- SeedInvest Technology je najuspešnija platforma kada je u pitanju finansiranje inovativnih startup oreduzeća, pogotovo kada je u pitanju tehnologija ili nauka
- Mightycause je popularna platforma za nevladine organizacije – tu ćete najlakše pronaći ljude koji se interesujui za projekte koji se tiču ljudskih prava, doprinosu društvu, humanitarnim akcijama i slično
- GoFundMe je ubedljivo najpopularnija platforma kada su u pitanju lični projekti: mnogi ljudi su svojim talentom i šarmom uspeli da privole publiku da im pomogne da prikupe novac za studiranje na prestižnim univerzitetima, dok su neki tako prikupili novac za lečenje ili ostvarili neke svoje lične ambicije izazivajući emotivnu reakciju kod gledalaca
- Patreon je platforma koja se koristi za podržavanje slobodnih umetnika, umetničkih projekata, sajtova, organizacija, blogova i svakog oblika kreativnog rada
Visoka škola modernog biznisa priprema svoje studente za ulazak na tržište – bez obzira da li će se to desiti na tradicionalan način, ili u vidu novih trendova kao što su startup-i i crowdfunding. Kvalitetnim obrazovanjem u oblasti >> menadžmenta, >> marketinga i finansija, naši studenti su i više nego spremni da zakorače u svet inovativnog preduzetništva i osnuju svoj sopstveni startup!
Piše: M.A. Aleksandra Rokvić