Svakodnevno slušamo o viralnom marketingu, internetskim viralnim video snimcima i sadržaju koji se širi brzinom svetlosti. Ali, o čemu se zapravo radi? Viralni proizvod ili viralna reklama, viralne kampanje ili jednostavno sreća, čine danas nešto tako uspešno i efikasno. Viralni sadržaj obično ima dobro osmišljenu viralnu strategiju koja se delom događa zbog sreće, ali kreativnost i priprema su također izuzetno važni u ovoj marketing strategiji.
Viralni marketing: šta je to?
Viralni marketing je ona vrsta marketinga koji može izazvati interes i potencijalnu prodaju usluge ili proizvoda putem poruka koje se šire poput virusa, drugim rečima, brzo i od osobe do osobe. Ideja je da korisnici sami odluče da šeruju (dele) sadržaj.
Zbog svoje brzine i lakoće deljenja sadržaja, društvene mreže prirodno su izvorište ove vrste marketinga. Najrašireniji primer u novije vreme je stvaranje pokretnih, iskačućih ili spektakularnih video snimaka na YouTube-u koji se potom dele na Facebook-u, Twitter-u i drugim mrežama.
Razlog upotrebe ili viralnost, lakoća širenja i deljenja, ipak su dvosekli mač. Ne smemo zaboraviti da, u ovoj vrsti kampanje, veliki broj poruka odlazi u ruke korisnika, pa rizikujemo da poruka bude pogrešno protumačena ili ismejana. S druge strane, uspešna viralna kampanja može učiniti čuda za rezultate Vašeg proizvoda ili usluge.
Kako deluje viralna kampanja?
Viralna marketinška kampanja vrlo je jednostavna za izvođenje: stvorite video ili drugu vrstu sadržaja koji je privlačan potencijalnom korisniku, stavite ga na internet i isplanirajte određene aktivnosti kako biste privukli pažnju i interesovanje za Vaš biznis. Mnoge kampanje koje postanu viralne mogu privući veliku pažnju i posećenost sajta, ali i generisati malu konverziju i broj prodaja. U nekim slučajevima se virusi događaju slučajno, iz video snimka koji je preneo privatni korisnik i koji odjednom postaje popularan i počinje da kruži po internetu.
Što se tiče strategije disperzije videa kreiranih od robnih marki, imamo dve tačke fokusa: prikazani ili prikriveni. U prvom, korisnik je od prvog trenutka svestan da gleda reklamni sadržaj, dok je u drugom učestvovanje brenda ili marke u poruci skriveno i otkriva se tek kasnije. Ako primenjujete skrivene marketinške tehnike, važno je biti vrlo oprezan kako se korisnik ne bi osećao prevarenim, jer bi se onda viralna kampanja mogla okrenuti protiv Vas.
Bez obzira na strategiju koju odaberemo, nikada ne bismo smeli postati spameri (poruka koja se elektronskom poštom šalje na više adresa, bez saglasnosti primalaca), niti prelaziti preko mesta dok delimo sadržaj. Umesto neprestanog ponavljanja poruka najbolja strategija je pronaći savršeno mesto i vreme i pustiti svetlo „virusnog oglašavača“.
Prednosti viralnog marketinga
Niska cena. Ono što karakteriše viralne kampanje jeste to što korisnici rade značajan deo posla za nas, što drastično smanjuje troškove poslovanja: postaje nepotrebno kupiti reklamu ili prostor na medijima.
Potencijal velikog dometa. Viralni video na internetu ima mogućnost dostizanja velike međunarodne publike bez ulaganja novca ili dodatnih napora. Zbog toga mala preduzeća ili čak privatni preduzetnici mogu naći svoje korisnike daleko od sedišta firme.
Nije invazivan (napadan). U viralnom marketingu odluka za učestvovanje i deljenje uvek dolazi od korisnika pa se nikada ne smatra invazivnom. Ovako je percepcija brenda ili proizvoda i njihova interakcija značajno bolja u poređenju s klasičnim oblicima oglašavanja. To Vam u značajnoj meri pomaže u izgradnji Vašeg brenda ili proizvoda. Ako stvarno osmislimo takvu poruku u pogledu kreativnosti, stvaramo sadržaj toliko neverovatan da ga korisnici sami odluče podeliti i tako stvaramo ličnu vezu s našom robnom markom.
Viralni marketing je, bez sumnje, izuzetno moćan alat kada je u pitanju brendiranje proizvoda i uticaj na svest korisnika ove kampanje.