Influence ili influencer marketing (engl. influence – uticaj) ili marketing uticaja se odnosi na aktivnosti odabira, uspostavljanja i izgradnju odnosa sa influenserima (uticajnim osobama), u cilju optimalnog promovisanja proizvoda i/ili usluge, ili izgradnje brenda. Kada je reč o influenserima, misli se pre svega na uticaj koji isti ostvaruju putem društvenih medija. Drugim rečima, u digitalnom svetu se marketing uticaja svodi na osobe koje na internetu prati veći broj ljudi.
Influenser na društvenim medijima je korisnik koji je uspostavio kredibilitet u određenoj oblasti i prati ga publika na koju može uticati putem svojih preporuka, koja može biti u obliku pozitivnog pisanja ili pričanja o brendu, što uglavnom podrazumeva korišćenje tog proizvoda. Influensera karakteriše autentičnosti putem koje neprestano privlači pratioce. Influenser može biti bilo ko – poznata ličnost, bloger, preduzetnik (pri čemu i blogeri i preduzetnici mogu spadati u kategoriju poznatih ličnosti). Za poznate ličnosti se smatra da su najbolji indirektni prodavci, jer im se ljudi dive, trude se da oponašaju njihov stil oblačenja, ponašanja – pronalaze inspiraciju kako za modne trendove, tako i za životni stil.
I kada pristupite bilo kom društvenom mediju, nije moguće ne primetiti nekog influensera, pogotovo jer je broj istih u stalnom porastu na društvenim mrežama. A brendovi koji pravilno koriste strategiju marketinga uticaja postižu dobre rezultate, i velika je verovatnoća da će takav trend da se nastavi u narednim godinama.
Uobičajeni online marketing već je postao tradicionalan, i suočava se s problemom nepoverenja. Ljudi sve manje obraćaju pažnju na objave koje su sponzorisane (engl. sponsored) i blokiraju ih. Isti je slučaj sa spam mejlovima.
S druge strane, influenseri su profesionalci u uskoj tematici kojoj se posvećuju danonoćno i to je jedan od razloga što im se veruje. Oni prate i stvaraju trendove u onlajn zajednici. Takođe, oni su na suprotnoj strani u odnosu na kompanije čiji je jedini cilj prodaja.
Prema rezultatima istraživanja Influencer Marketing Hub-ai izveštaju Influencer Marketing Benchmark Report 2020, samo na Google-u, broj pretraga za influence marketing porastao je za 1500% tokom poslednje tri godine. Tokom 2019. godine, pojavilo se 380 novih platformi i agencija koje se fokusiraju na marketing uticaja. Budžeti za ovu vrstu marketinga rastu, sve je veći broj klikova na društvenim mrežama, a čak 91% ispitanika (marketing agencija, brendova, kompanija) smatra da je marketing uticaja efektivan oblik marketinga.
Pretraga reči „influence marketing“ na Google-u
Izvor slike: Influence Marketing Hub, Influencer Marketing Benchmark Report 2020
Zašto marketing uticaja funkcioniše?
Marketing uticaja je efikasan jer se zasniva na preporukama influensera koji su autoriteti u određenoj oblasti. Kada influenseri prikazuju proizvode putem svojih profila na društvenim medijima, njihova publika veruje njihovom mišljenju mnogo više od tradicionalnog oglašavanja.
Dokazano je da samo 33% potrošača veruje tradicionalnim oglasima, a više od polovine kupaca oslanja se na preporuke influensera prilikom donošenja odluke o kupovini. Institut za digitalni marketing izveštava da bi 60% potrošača razmislilo o kupovini proizvoda koji je promovisan od strane influensera i 40% je kupilo proizvod nakon što su videli da ga influenser koristi i prikazuje na društvenim mrežama.
Broj novih platformi i agencija na tržištu koje su fokusirane na marketing uticaja
Izvor slike: Influence Marketing Hub, Influencer Marketing Benchmark Report 2020
Tomoson studija je pokazala da za svaki dolar koji je uložen u marketing uticaja možete očekivati 6,5 dolara nazad. Prema Social Media Today, 94% brendova koji koriste marketing uticaja smatraju da je to efikasna praksa, i da isti može da stvori čak 11 puta veći povrat na uložena sredstva (eng. ROI – return on investment) od tradicionalnog oglašavanja. Predviđa se da će biti utrošeno najmanje 10 biliona dolara na marketing uticaja u 2020. godini.
Saveti za najbolje prakse marketinga uticaja su dati u nastavku.
1. Naglasite autentičnost
Prema Econsultancy, 61% potrošača preferira influensera koji stvara autentičan, privlačan sadržaj, i 94% ispitanika se slaže da su transparentnost i autentičnost ključni faktori uspeha u marketingu uticajem. Najbolji influenseri će pokazati vrednost proizvoda tako što će demonstrirati kako ga koriste u stvarnom životu. A kada influenser koristi svoj glas da ispriča priču, publika će ga slušati.
Tamara Kalinić, jedan od top 100 influensera u 2019.
Izvor slike: Instagram, https://www.instagram.com/p/CCD3Td2B4D7/
2. Planirajte da sarađujete sa više influensera istovremeno
Zaista postoji snaga u broju kada je u pitanju saradnja sa influenserima. Angažovanje više influensera za istu kampanju povećaće vaš doseg i angažman – i pokazaće više jedinstvenih perspektiva vašeg brenda. A izbor nekoliko mikro-influensera često ostvaruje bolje efekte od izbora jednog influensera sa velikim brojem pratilaca(gde se misli na influensere preko 100.000 pratilaca). Pod mikro-influenserima se smatraju oni koji imaju od 5.000 do 50.000 pratilaca. Prednost mikro-influensera je što im pratioci veruju kao prijateljima. Postoji velika verovatnoća da će čak 82% potrošača slediti preporuku mikro-influensera, a 61% potrošača smatra da mikro-influenseri proizvode najrelevantniji sadržaj.
3. Odaberite „prave“ influensere i prilagodite e-poruke
Izbor osobe koja će promovisati vaš proizvod mora biti dobro osmišljen. Vrlo je značajno da se kontaktiraju influenseri koji su stručnjaci iz oblasti u koju spada i vaš brend, jer ti ljudi postaju glas vašeg brenda, a s druge strane, pravi izbor influensera utiče na lako dolaženje do publike vašeg brenda. Loš odabir influensera automatski podrazumeva i loše odabranu publiku – ciljnu grupu za vaš proizvod.
Takođe, savet je da influenser bude ne jedini, već dodatni medij za oglašavanje. A svrha angažovanja influensera ne mora biti povećanje poseta vašoj veb stranici ili internet prodavnici, već podizanje svesti o vašem proizvodu – stvaranje brenda, što posredno utiče na povećanje prodaje.
Ana2cats
Izvor slike: Instagram, https://www.instagram.com/p/CAsxCbVjyYv/
Izbor promotera započnite listom influensera koje imaju kredibilitet na društvenim medijima. Osobe koje poseduju kredibilitet učiniće da vaš proizvod dobije na svom kredibilitetu.
Izaberite uticajne ljude koji su stručnjaci u kreiranju sadržaja i čiji su pratioci angažovani. Prilikom izbora influensera važno je obratiti pažnju da li su pratioci stvarni. Poznato je da neki influenseri kupuju lažne pratioce kako bi njihova publika izgledala veća nego što jeste. Lažni pratioci mogu loše uticati na povrat na investicije za promovisanje vašeg brenda, jer to znači da manji broj stvarnih potencijalnih kupaca zapravo vidi objavu influensera nego što se to očekivalo.
Nakon što identifikujete influensere sa kojima želite da radite, personalizujte svaku e-poštu i/ili poruku. To je vaša prilika da pokažete koju će vrednost influenseru ponuditi saradnja sa vašim brendom i prvi korak da se izgradi odnos sa njim. Influenseri obično zanemaruju copy/paste poruke, i mnogo je veća verovatnoća da će pozitivno odgovoriti na poruku koja je njima značajna.
Radi postizanja boljih efekata, preporučuje se jasno predstavljanje glavnih ciljeva vaše kampanje sa influenserom. Što se tiče kreiranja sadržaja, davanje slobode influenserima je ključno za autentičnost, a uz to, oni znaju koji će sadržaj najbolje odgovarati njihovoj publici. Dakle, prepustite influenserima da sami napišu tekst, odaberu kako će fotografisati proizvod (ili kako će ga prikazati u videu), uključujući postavku ili scenario.
S druge strane, davanje smernica influenserima je korisno. Tražite od njih da spomenu i taguju vaš brend u opisu, uključe određene heštagove brenda i kampanje. Takođe, možete se dogovoriti sa influenserom da uključe određene linkove do veb lokacije, kodove za popust ili pozive na akciju, u zavisnosti od kampanje.
Brana Antović
Izvor slike: Instagram, https://www.instagram.com/p/CBiAl0yJyGD/
Preporuka je da influenserima pošaljete osnovne informacije o vašem brendu i kampanji. Najbolja je praksa da unapred utvrdite svoja očekivanja koja će biti predstavljena u vidu kratkog opisa:
- ciljevi i fokus vaše kampanje,
- sve ključne poruke koje želite da influenser prikaže putem svojih vizuala i naslova,
- informacije o vašem brendu koje će im pomoći da razviju svoj sadržaj (priču),
- potrebni elementi, uključujući heštagove, linkove, kodove za popust i pozive na akciju,
- vrste sadržaja koje želite da osmisle i datumi objavljivanja za svaki sadržaj,
- načini na koje planirate da merite uspeh kampanje,
- smernice za postavljanje logotipa, ako je primenjivo.
Saradnja sa influenserima treba da se posmatra kao poslovni odnos. U dogovoru sa njima, nadoknada može biti u obliku gotovine, poklon kartica ili besplatnih proizvoda. Neki influenseri očekuju plaćanje unapred, ali nekima je u redu sa čekanjem dok ne objave sponzorisani sadržaj za vas. Drugi rade po modelu 50/50: 50% plaćanja nakon sklopljene saradnje i 50% nakon što su završili kampanju.
Sumirano, ključni segmenti marketinga uticaja su odabir autentičnih, angažovanih influensera koji su u skladu sa vašim ciljevima i publikom, i pružanje jasnih smernica istima kako bi kvalitetan i efektivan sadržaj bio kreiran, uz ostavljanje dovoljno prostora za kreativno ispoljavanje influensera.
Ukoliko vas zanima kreativna i uvek aktuelna sfera marketinga, možete pogledati ponudu Visoke škole modernog biznisa – studijski modul Marketing menadžment putem sledećeg linka: https://mbs.edu.rs/osnovne-studije/marketing/.
Izvori teksta:
Amanda Gaid (14th May 2019). Why You Should Choose Micro-Influencers over High-Profile Influencers. https://www.oberlo.com/blog/micro-influencers
Bankar (16. februar 2018). Influenseri i marketing uticaja – nova sila u onlajn marketingu. https://www.bankar.me/2018/02/16/influenseri-i-marketing-uticaja-nova-sila-u-onlajn-marketingu/
Digital Marketing Institute. 5 Tips for Effective Influencer Outreach. https://digitalmarketinginstitute.com/blog/5-tips-for-effective-influencer-outreach
Dragan Varagić (2014). Priča o vrstama uticaja: Šta je Influence Marketing? http://www.draganvaragic.com/blog/prica-o-vrstama-uticaja-sta-je-influence-marketing/
Influencer Marketing Hub (2020). The State of Influencer Marketing 2020: Benchmark Report. https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report-2020/
Irfan Ahmad (16th February 2018). The Influencer Marketing Revolution [Infographic]. https://www.socialmediatoday.com/news/the-influencer-marketing-revolution-infographic/517146/
Jessica Huhn (22nd May 2019). Influencer Marketing Best Practices: Harness The Power of Influencer Marketing. https://www.business2community.com/marketing/influencer-marketing-best-practices-harness-the-power-of-influencer-marketing-02201634
Marketing Charts (21st December 2018). Trust and Transparency Key to Success for Influencer Marketers. https://www.marketingcharts.com/cross-media-and-traditional/sponsorships-traditional-and-cross-channel-106753
Privredna komora (14. maj 2019). Uloga influensera u marketingu – preduzetništvo novog doba. http://www.privrednakomora.me/obrazovanje/uloga-influensera-u-marketingu-preduzetnistvo-novog-doba
Sandra Simonović (25. april 2016). Celebrity / Influencer marketing: Kako da trgujete uticajem u korist svog poslovanja. https://www.mojafirma.rs/baza-znanja/celebrityinfluencer-marketing-kako-da-trgujete-uticajem-u-korist-svog-poslovanja/
Tomoson. Influencer Marketing Study. https://www.tomoson.com/blog/influencer-marketing-study/
Autor: doc. dr Karolina Perčić