Uopšteno, “infuenser” je neko ko ima uticaj. U današnjem digitalnom svetu, reč influenser se najčešće pripisuje nekome ko ima uticaj preko svojih digitalnih kanala, ili kako neki vole da kažu, ima „društvenu valutu“ (social currency). Kada on ili ona govore, publika sluša, deluje, i – što je najvažnije za poslovanje – kupuje proizvode i usluge koji se promovišu.
Da ne dužimo, evo nekoliko saveta kako da postanete uspešan influenser na Instagramu, kao trenutno najposećenijoj društvenoj mreži:
- Izaberite tržišnu nišu koja odgovara osnovnim crtama Vaše ličnosti: Najbolje je da to bude nešto što volite da radite. Nešto u čemu imate mnogo znanja, a ako je tu prisutna i Vaša strast, onda imate dobitnu kombinaciju. Samo zato što je nešto trenutno popularno na društvenim mrežama, ne znači da i Vi automatski treba da se bavite time. Npr., zapazili ste da fitness blogeri na Instagramu imaju mnogo pratilaca. Da li bi i vi trebali da počnete da radite isto, iako niste sportski tip i nemate stručna znanja za to? Definitivno ne. Zapamtite, na društvenim mrežama nećete uspeti ako se lažno predstavljate. Pratioci mogu to da osete. Primer dobrog influenserskog bloga i stranice na Instagramu (koji se bavi putovanjima, hranom i životnim stilom) se može videti na sledećoj slici.
- Stvorite dobru biografiju: Kada ste odabrali Vašu nišu, sledeći korak je stvaranje Instagram stranice. Prva stvar na koju treba da se usredsredite je stvaranje biografije koja odmah privlači pažnju ljudi. Trebalo bi da stvorite takvu priču sa kojom će pratioci moći da se poistovete, odnosno treba da odaberete zanimljivu temu koja se njih tiče. Zapamtite, biografija je jedna od prvih stvari koju potencijalni sledbenici i sponzori vide na Vašoj stranici. Dakle, ako želite da postanete Instagram influenser, učinite biografiju vrednom pažnje. Npr., influenser i turistički bloger Helen Sula (Helene Sula) ima zanimljivu i atraktivnu Instagram stranicu. U polju za ime, ona je pametno uključila sintagmu “bloger za putovanja (travel blogger), tako da se njen profil pojavljuje u pretragama koje su vezane za putovanja. U svojoj biografiji ona je napisala kako se preselila u Nemačku kako bi istražila Evropu i ostavila sve iza sebe osim njenih pasa i supruga. Zar to nije vredno pažnje?
- Podelite Vaše priče: Ako mislite da možete da postanete uticajani na Instagramu samo deljenjem fotografija, grdno se varate. Propratni tekst jednako važan kao i same fotografije. Koristite ga da biste ispričali svoje priče i povezali se sa svojim pratiocima na ličnom i emocionalnom nivou. Dajte im razlog da Vam veruju, prate i budu uključeni u Vaše priče. Ipak, u Vašoj potrazi za angažovanjem ne zaboravite da budete autentični. Jer to će se lako videti i osetiti. U nastavku se može videti primer inspirativne priče od jedne blogerke putovanja. Ona govori o tome kako putuje sa nesvakidašnjim zdravstvenim problemom: nedovoljno ispitana bolest koja izaziva hronične bolove u telu i hroničnu depresiju (tzv. Fibromyalgia). Može se videti da objava ima prilično visoku stopu angažmana, što znači da su njeni pratioci to dobro primili. Inače, sponzori pridaju veću važnost angažmanu objave od samog broja pratilaca kada sarađuju sa blogerima.
- Uniformišite profil: To je jedan od preduslova ako pokušavate da postanete influenser na Instagramu. Ne samo da svaka od Vaših fotografija mora biti vizuelno privlačna, nego ona mora biti uklopljena u sveukupnu temu profila. To znači da sve Vaše fotografije u tzv. feedu treba da izgledaju dobro jedna pored druge. Mnogi influenseri prate određeni stil uređivanja svojih fotografija i video zapisa tako da su boja i/ili kompozicija ujednačene. Možete koristiti alate kao što su VSCO ili Lightroom za uređivanje fotografija ili samo ugrađene filtere u samom Instagramu. Ali se pobrinite da Vaš sadržaj snimate u visokoj rezoluciji i sa mnogo svetla kako bi to izgledalo stvarno dobro. Pogledajte narednu stranicu blogera koji se bavi promocijom njegovog životnog stila i pogledajte kako mu je stranica stilski ujednačena. To daje njegovom Instafeedu vizuelnu privlačnost i čini da i on izgleda estetski dobro.
- Redovno objavljujte sadržaj: Istraživanja su pokazala da učestalije objavljivanje sadržaja može povećati stope angažmana. Međutim, kada odlučite kakav Vaš raspored objava treba da bude, pobrinite se da odaberete mudro. Zato što on mora biti održiv. Postavljanje nerealnih ciljeva koje ne možete ispuniti neće Vam doneti dobro. Ako smatrate da je pridržavanje rasporeda teško, možete unapred zakazati svoje postove pomoću alata kao što su Buffer, Planoly (videti narednu sliku), Preview ili Ripl. Ove platforme Vam omogućavaju da unapred kreirate sadržaj i postavite datume i vreme za objavljivanje. Dakle, ne morate to da radite sami, a Vaš sadržaj će automatski biti objavljen. Preview i Planoly su besplatni za do 30 fotografija mesečno za jednu Instagram stranicu. Sa druge strane, Ripl se plaća i najniža članarina je 9,99 $ USD mesečno.
- Izaberite pravi hešteg: Heštegovi (hashtags) su važni zato što omogućavaju korisnicima društvenih mreža da pronađu Vaš sadržaj. Instagram Vam dozvoljava da koristite maksimalno 30 heštegova na objavi i preporučljivo je da ih sve iskoristite. Ipak, postavlja se pitanje koje konkretno heštegove treba da izaberete? Zapamtite da oni sa visokim opsegom pretrage nisu nužno dobri za Vas zato što veliki obim pretraživanja podrazumeva i veliku konkurenciju. Samim time su šanse da Vaš post bude pronađen korišćenjem tih heštegova minimalne. Umesto toga, izaberite one koji imaju pristojne opsege pretrage koji maksimiziraju Vaše šanse za pojavljivanje u top objavama. U idealnom slučaju, koristite kombinaciju heštegova koji variraju u opsegu pretraživanja od preko 10.000 do 1 milion. Ali definitivno, ne više od milion. Npr., sledeća objava koristi hešteg #adventurecouple. Ovo je prva objava za spomenuti hešteg, koji inače ima opseg pretraživanja od preko 44.000.
- Nabavite poslovnu stranicu: Ako ozbiljno razmišljate o tome da postanete Instagram infuenser, morate pokazati ozbiljnost. Ništa bolje to ne pokazuje kao kada pokrenete poslovnu stranicu. Koje su prednosti takvog pristupa? Najvažnija prednost je da sa poslovnom stranicom dobijate dragocene informacije. Moći ćete da vidite ne samo demografske podatke svojih pratilaca, nego i koje objave najbolje prolaze. Takođe ćete moći da vidite dane i vreme kada objave prolaze najbolje. Demografija pratilaca je veoma korisna kada planirate da iznajmljujete stranicu ili da objavljujete oglase. Jer brojevi govore glasnije od Vaših fotografija. Primer se može videti na narednoj slici:
- Koristite storije: Instagramovi storiji (engl. za priče) su postali okosnica Instagrama. Sve više korisnika se pridružuje ovom trendu. To ih čini savršenim oružjem za rast broja pratilaca i dobijanje na vidljivosti. Čak i ljudi koji nisu Vaši pratioci, mogu Vas otkriti pomoću storija. Dodavanjem heštegova i lokacije u stori, objave postaju vidljive za više ljudi. A ako imate 10,000 ili više pratilaca, možete uključiti izlaznu vezu koristeći opciju “swipe up”. Možete čak i da označite (tag) druge na Vašim storijima, što nije samo sjajan način za izgradnju odnosa, već i za rast Vaše baze pratilaca. Verovatno će Vam ti ljudi vratiti uslugu, a to znači da će se vidljivost Vaše stranice i objava povećati.
- Povezujte se sa ljudima smisleno: Društvene mreže se zasnivaju na vezama sa ljudima. Angažman je jedan od najvažnijih faktora koji će vam pomoći da postanete Instagram influenser. Kada neko komentariše Vaše fotografije, obavezno odgovorite na to. Takođe, vratite uslugu tako što ćete lajkovati i komentarisati njihov sadržaj. Evo nekoliko saveta za povezivanje:
- U opisu objava uvek uključite interaktivni momenat (tzv. call to action). Ljudi ne vole da budu isključivo pasivni posmatrači sadržaja.
- Objavljujte u vreme kada ćete verovatno dobiti maksimalno angažovanje (koristite prethodno spomenute prednosti poslovne stranice ako je imate).
- Budite domaćini različiih takmičenja i poklanjanja (tzv. giveaways).
- Koristite ankete u storijima.
- Pratite slične stranice i uključite se u njihov sadržaj.
Možete koristiti opciju „Istraživanje“ (Explore) na Instagramu da pronađete sadržaj koji Vam je zanimljiv. Takođe, imate opciju da pratite heštegove tako da će relevantan sadržaj biti prikazan u Vašem feedu
- Tegujte relevantne brendove i uspostavite komunikaciju sa njima: Postoje dve osnovne faze koje treba da prođete ako hoćete da postanete Instagram influenser. Prva je, naravno, da organski uzgajate svoje pratioce i da ih angažujete. Drugi, a verovatno i važniji, jeste da se od toga zaradi novac. Dakle, kada ste uspeli da razvijete svoje pratioce iznad hiljadu i da imate pristojan angažman, pokrenite i svoj eksterni domet. Najlakši način je da tegujete odgovarajuće brendnove na objavama da biste bili vidljivi njihovom “radaru”. Nekada oni čak imaju takve fotografije na svojoj Instagram stranici dajući Vam veću vidljivost. Takođe, možete slati direktne poruke brendovima za koje mislite da bi bili relevantni za Vašu nišu. To naročito važi, ako ste videli da sarađuju sa drugim influenserima kao što ste Vi. Radite na pristupu koji će najefikasnije definisati ko ste, šta radite i šta im možete ponuditi. To nije lako, ali možda ćete biti prijatno iznenađeni odgovorima ako potrefite poruku.
- Ne kupujte pratioce: To je početnička greška u koju mnogi novopečeni Instagrameri upadaju. Ako želite da postanete Instagram influenser i da zaradite novac, organski način rasta je najbolji. To naravno nije lako i sigurno se neće desiti preko noći. Lak put do uspeha je izuzetak i zbog toga se treba odupreti iskušenju “lakih poena”. Plaćeni pratioci mogu biti štetni za Vaš rast jer oni neće biti dovoljno angažovani. Kakav će to imati efekat? To će negativno uticati na Vašu stopu angažovanja. Time se smanjuju Vaše šanse za saradnju sa etabliranim brendovima.
Prof. dr Mladen Perić