brend

Kako da stvorite prepoznatljiv brend?

Veoma je važno da razvijete „stabilan“ brend kome publika veruje. Jaka emotivna veza između brenda i publike jeste osnova za uspešnu realizaciju planiranog i ostvarenje ciljeva organizacije. Vidljivost i prepoznatljivost brenda na tržištu zavise isključivo od Vaših taktika, poznavanja savremenih marketinških alata i trendova, od kreativnosti, ali i upornosti.

Šta je zapravo „brend“?

Brend (eng. brand) ili robna marka neopipljiv je pojam. Može se definisati kao skup marketinških i komunikacionih metoda koje potpomažu razlikovanje određene organizacije i njenog proizvoda i/ili usluge od konkurentskih. Brendiranje stvara trajnu sliku u svesti kupca o vrednosti organizacije i njenog identiteta.

Šta se podrazumeva pod procesom brendiranja?

Brendiranje podrazumeva primenu brend strategije koja predstavlja dugoročni plan razvoja uspešnog brenda u svrhu postizanja određenih ciljeva. Dobro definisana i sprovedena brend strategija utiče na sve aspekte poslovanja i direktno je povezana s potrebama kupaca, doživljajima potrošača i konkurencijom. To je u stvari marketinška strategija koja uključuje stvaranje diferenciranog (specifičnog) imena i imidža, u svrhu postizanja prepoznatljivosti u svesti potrošača, i privlačenja i zadržavanja potrošača.

Koja je svrha brendiranja? 

Ukoliko se pođe od toga da se pod brendom podrazumeva skup asocijacija koje proizvodi i/ili usluge imaju u svesti potrošača/korisnika, procesom brendiranja se proizvodi i usluge čine prepoznatljivim na osnovu vizuelnih elemenata, načina komunikacije sa publikom i celokupnog sadržaja koji prati Vaš brend.

Danas, u svetu koji je podređen digitalizaciji, možda je mnogo lakše nego ikada pre da organizacije putem raznih mogućnosti koje pruža internet dopru do potrošača i izgrade svoj brend, na takav način da on postane prepoznatljiv potrošačima i javnosti. 

Koje ciljeve treba da postigne dobar brend?

Dobar brend treba da postigne sledeće ciljeve:

  • slanje jasne poruke potrošačima,
  • potvrda verodostojnosti,
  • emocionalno povezivanje ciljnog tržišta s proizvodom i/ili uslugom,
  • postizanje lojalnosti potrošača,
  • motivisanje potrošača da kupe proizvod i/ili uslugu.

Kako kreirati prepoznatljiv brend? 

1. Vizuelni identitet brenda

Vizuelni identitet organizacije ili proizvoda (brenda) sveukupni je utisak koji se stiče na osnovu komunikacije samog brenda sa tržištem. Efektivni vizuelni utisak identiteta brenda postiže se doslednim korišćenjem pojedinih vizuelnih elemenata za stvaranje razlike u odnosu na konkurente.

Da biste formirali vizuelni identitet brenda, počnite od razmišljanja o ciljevima i viziji brenda. Postavite sebi sledeća pitanja:

  • Kako svoj brend vidim u budućnosti? 
  • Kakve poruke i informacije želim da šaljem publici? 
  • Kako se vizuelni identitet uklapa u moju priču o brendu? 

Izaberite one vizuelne elemente i grafička rešenja koja govore više od reči i podstiču snažne asocijacije na Vaše produkte. Ako ste dosledni viziji brenda, Vašim  korisnicima će biti lakše da vas razlikuju od konkurenata.

Najvažniji vizuelni elementi brenda su:

  • Logotip – Svaka organizacija se najpre prepoznaje po logotipu, kao grafičkom obeležju svojih produkata. Ako je originalan i atraktivan, publika će ga lako zapamtiti i biće odlična asocijacija na Vaš brend.
  • Boje – Obratite pažnju na boje koje birate za Vaš brend. One imaju značenja i deluju emotivno na korisnike. 
  • Oblici i grafički dizajn – Važno je i kakvi oblici i slike se biraju za predstavljanje brenda. Preko istih se takođe šalje određena poruka brenda.
  • Pakovanje.

2. Moć društvenih mreža

Danas retko ko nije prisutan u virtuelnom svetu, na društvenim mrežama, i brojna istraživanja pokazuju da se veliki broj ljudi informiše na internetu pre donošenja odluke o kupovini određenog proizvoda ili usluge. S druge strane, društveni mediji i društvene mreže imaju brojne prednosti u odnosu na druge vidove plasiranja promotivnog sadržaja. Zato, osmislite kreativnu taktiku da privučete pažnju svoje ciljne grupe preko ovog moćnog medija direktnog marketinga. Danas, u prvi plan izbija društvena mreža Instagram jer posebno utiče na korisnike preko fotografija koje vrede više od reči.

3. Uticaj influensera

Influenseri (blogeri, vlogeri, poznate ličnosti) mogu da imaju snažan uticaj na publiku. Njihov uticaj je posebno izražen danas, u digitalnom svetu, gde ih prati veliki broj pratilaca na društvenim mrežama. Influenseri imaju svoje fanove koji mogu da postanu i Vaši. Kada influenseri imaju publiku koja im veruje i kada promovišu Vaše proizvode i/ili usluge putem svojih profila, postoji velika verovatnoća da će vas korisnici prepoznavati i razlikovati od drugih. 

Influenseri ističu vrednosti i poruke brenda na nekoliko načina: putem recenzija proizvoda, fotografisanjem proizvoda, snimanjem tutorijala gde se govori o njegovom načinu upotrebe i upotrebnoj vrednosti, organizovanjem onlajn ili stvarnih događaja gde će se promovisati produkti i slično. 

4. SEO 

SEO (eng. Search Engine Optimization) važan je element internet marketinga ukoliko želite da Vaš brend korisnici uoče putem pretraživača (Google). Za dobru SEO optimizaciju je potrebno da osmislite kvalitetan promotivni sadržaj za Vaš brend na sajtu uz upotrebu ključnih reči. Ako se dobro izvrši SEO, možete biti pozicionirani među prvim stranicama Gugla (ili možda i na prvoj), i tada će Vaš brend bili lako primećen od publike koja pretražuje po ključnim rečima i člancima za koje su zainteresovani. Korisnici veruju Guglu, tako da će smatrati da ste među liderima u određenoj oblasti.

Kako da moj brend bude uspešan?

Brend se često izjednačava s materijalnim elementima marketinških komunikacija koji se koriste kao njegova podrška – logotipima, sloganima, oglašavanjem. Ali, brend je mnogo više od toga:

  • brend je sveukupnost opažanja – sve što vidite, čujete, pročitate, znate, osećate, mislite, o proizvodu, usluzi i/ili organizaciji;
  • brend ima posebno mesto u svesti potrošača zbog prethodnih iskustava, asocijacija i budućih očekivanja;
  • brend je skraćenica za atribute, prednosti, verovanja i vrednosti koje diferenciraju, smanjuju složenost i pojednostavljuju proces donošenja odluka o kupovini;
  • brend je obećanje;
  • brend je emotivan, ima snagu „ličnosti“ i pridobija srca i umove svojih potrošača. 

Svaki proizvod i/ili usluga ima svoj vek trajanja, a sam brend je nešto što prevazilazi proizvod. Brend je ona vrednost koja ostaje da živi i nakon povlačenja proizvoda sa tržišta. 
Bilo da vodite svoju organizaciju ili biste voleli da postanete marketinški stručnjak koji će umeti da dobro pozicionira određeni proizvod na tržištu, možete pogledati sadržaj studijskog modula Marketing menadžmenta na Visokoj školi modernog biznisa iz Beograda, kako biste stekli korisna znanja i veštine tokom trogodišnjih osnovnih akademskih studija, kao osnovu za sigurnu i dobru zaradu.