Kako će pandemija uticati na prazničnu kupovinu

Kako će pandemija uticati na prazničnu kupovinu

Smatra se da sezona praznika 2020. neće biti nalik ni jednoj do sada. Pandemija komplikuje lanac snabdevanja i menja obrasce ponašanja potrošača generalno, čineći ovu godinu izuzetno nepredvidivom.

Radi predviđanja dešavanja najviše se razmatra američka ekonomija koju je pandemija korona virusa gurnula u recesiju i prouzrokovala veliku nezaposlenost i tekuću ekonomsku neizvesnost. Trenutna kriza menja način na koji potrošači kupuju i tokom praznične sezone, koja je najveći prodajni period mnogih prodavaca, prema studiji kompanije Deloitte.

Prema rezultatima istraživanja (Deloitte), pandemija će negativno da utiče na prazničnu kupovinu. Finansije američkih potrošača i planirano trošenje tokom praznika pogođeni su krizom ove godine. Pandemija, koja je dovela do porasta nezaposlenosti i prouzrokovala finansijsku nesigurnost za neke potrošače, trgovcima remeti planove u prodaji tokom praznika.

Oko 29% ispitanika izjavilo je da je finansijska situacija njihovog domaćinstva lošija nego prošle godine (u odnosu na 20% u 2019.), a 38% planira da troši manje tokom praznika, daleko više od 22% koliko je taj procenat iznosio u 2019. godini.

Kupci planiraju da ograniče posete prodavnicama jer svaki odlazak u prodavnicu predstavlja potencijalni zdravstveni rizik.  Više od polovine ispitanika (51%) zabrinuto je za svoje zdravlje kada su u prodavnicama, što dovodi do toga da 65% ispitanika preferira kupovinu putem interneta kako bi izbeglo gužvu. Potrošači očekuju da će tokom sezone praznika u proseku posetiti samo 5,2 prodavnice, u poređenju sa 7 u 2019. godini. Očekuje se da e-trgovina doživi nagli skok tokom praznika, te će prodaja putem interneta biti važnija za praznične nastupe prodavaca nego ikada ranije. E-marketer predviđa da će maloprodaja putem e-trgovine činiti 18,8% američke maloprodaje.

Udeo u potrošnji preko interneta i u fizičkim prodavnicama.
Izvor: Deloitte, 2020

E-marketer predviđa da će ukupna američka maloprodaja porasti za 0,9% na 1.013 triliona američkih dolara, a da će američka maloprodaja putem e-trgovine skočiti za 35,8% na 190,47 milijardi dolara. Očekuje se da će e-trgovina činiti 18,8% ukupne maloprodaje u SAD.

Obim i struktura potrošnje su u velikoj meri uslovljeni radnim statusom potrošača, kao pojedinaca i domaćinstva. U SAD je, od početka pandemije, tek krajem oktobra 2020. godine opao broj prijava nezaposlenih koji po prvi put koriste pravo na novčanu naknadu, kada je bilo za 40.000 manje prijava u odnosu na prethodnu nedelju (a bilo je 751.000 prijava u pretposlednjoj nedelji u oktobru 2020.). Kako su početkom zime ponovo naglo povećani brojevi obolelih od COVID-19, ekonomisti izražavaju zabrinutost za tržište rada i ekonomiju.

Ove godine zdravstvene i finansijske strepnje oblikuju kako kupci pristupaju kupovini – mnogi planiraju smanjiti istu u četiri ključna područja: trošenje, kupovina u prodavnicama, putovanja i iskustva, i vreme provedeno u kupovini.

Deloitte anketa istražuje ponašanje i preferencije 4.012 potrošača u SAD, ove jedinstvene sezone. Istraživanje je sprovedeno od 9. do 15. septembra 2020. godine, i na osnovu istog se došlo do saznanja koja možete pročitati u nastavku.

COVID-19 utiče na psihu kupaca koji prilagođavaju svoje navike novim okolnostima. Menjaju se obrasci prazničnih kupovina. Prosečni budžet ove sezone je manji i mnogi kupci (svih generacija) traže beskontaktne opcije. Cena, proizvod i pogodnosti ostaju najvažniji faktori donošenja odluke o kupovini.

Na osnovu ispitanih namera potrošača, ustanovljeno je da će i učešće i prosečna potrošnja biti nešto niži u odnosu na prethodnu sezonu (401 USD naspram 415 USD 2019). A za trgovce će ovo biti sezona neizvesnosti, i isti se moraju prilagoditi novim zahtevima potrošača i pokušati iskoristiti prilike u vidu inovacija.

Prema rezultatima istraživanja Deloitte, zaključci su sledeći:

  • Anksioznost prouzrokovana COVID-19 prevodi se u opreznu kupovinu;
  • Kupci očekuju da će tokom sezone praznika ove godine potrošiti 1.387 dolara po domaćinstvu, što je za 7% manje u odnosu na prethodnu godinu;
  • 38% kupaca planira da potroši manje u odnosu na prethodnu godinu zbog zabrinutosti i ekonomske nestabilnosti;
  • Budžeti namenjeni za putovanja sada se preusmeravaju na proslavu praznika kod kuće, a očekuje se da će biti za 34% manje putovanja u odnosu na 2019.;
  • Tražnja za nameštajem za kuću i sezonskim dekorativnim predmetima raste;
  • U cilju izbegavanja gužve, potrošači traže beskontaktna rešenja;
  • Skoro 51% kupaca oseća se zabrinuto tokom kupovine u prodavnici;
  • 73% planira isporuku proizvoda na kućnu adresu (u odnosu na 62% u 2019.);
  • 38% planira da tokom ove sezone praznika potroši manje, što je nivo koji nije viđen do ove finansijske krize;
  • 69% preferira kupovinu u prodavnici koja je bliža njihovom prebivalištu;
  • 65% radije kupuje preko interneta;
  • 48% radije kupuje u prodavnici koja se nalazi izvan tržnog centra;
  • Od 72% kupaca koji prate predloge influensera manje od četvrtine prazničnih kupovina se planira zahvaljujući influenserima.

Potrošači kao razloge zbog kojih biraju onlajn kupovinu u odnosu na kupovinu u fizičkoj radnji navode sledeće:

  • izbegavanje gužve (65%),
  • komforna kupovina od kuće (64%),
  • opcija za besplatnu dostavu (60%),
  • 24h je moguća kupovina onlajn (58%),
  • lako upoređivanje cena (53%).

Kupci žele besplatnu dostavu (85% njih) i spremni su da plate samo minimalne iznose za brže opcije dostave (15%). Poklon vrednosne kartice i odeća ostaju najpopularniji proizvodi za darivanje, dok je novac i dalje najtraženiji za primanje.

Najpopularnije stvari za darivanje i primanje tokom praznika
Izvor: Deloitte, 2020

Predstavljena su predviđanja uticaja pandemije na prazničnu kupovinu 2020. godine na osnovu ispitanih namera i preferencija kupaca u SAD, a koliki će uticaj krize zaista biti i kako će se odraziti na ceo svet, uskoro će pokazati naredna istraživanja.

Ukoliko vas zanima kreativna i uvek aktuelna sfera marketinga, možete pogledati ponudu Visoke škole modernog biznisa – studijski modul Marketing menadžment putem sledećeg linka: https://mbs.edu.rs/osnovne-studije/marketing/. A ukoliko vas zanima oblast uslužnog sektora, i ukoliko želite da naučite kako da uspešno plasirate (svoje) proizvode i usluge, možete pogledati šta Visoka škola modernog biznisa nudi u okviru studijskog programa Menadžment u uslužnom biznisu na master akademskim studijama: https://mbs.edu.rs/master-studije/menadzment-u-usluznom-biznisu/.

Izvori:

Daniel Keyes – Business Insider (2020, 5th November). How the pandemic will change 2020 holiday shopping behaviors. https://www.businessinsider.com/how-the-pandemic-will-influence-2020-holiday-shopping-2020-11

Andrew Lipsman – eMarketer (2020, 22nd October). Holiday Shopping 2020: Unprecedented Holiday Ecommerce Gains Will Make Up for Brick-and-Mortar Shortfall

Fred Imbert – CNBC (2020, 29th October). U.S. weekly jobless claims total 751,000, vs 778,000 expected

Deloitte (2020, October). 2020 Deloitte holiday retail survey – Reimagining traditions. https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/us/articles/6890_holiday_retail/6890_2020-Deloitte-holiday-retail-survey.pdf

Autor: doc. dr Karolina Perčić