Nema sumnje da je primena influenserskog marketinga danas izuzetno rasprostranjena. Influenserski marketing pokazao se kao efektivno sredstvo dolaženja do određene publike, a brojni brendovi jednostavno vole da rade sa influenserima na poboljšanju prepoznatljivosti svog brenda.
Ko su influenseri?
Influenseri su osobe koje su izgradile ime u digitalnoj sferi, a ponekad su poznati samo po svom društvenom prisustvu – drugim rečima, mogu biti „Instagram poznati“ ili „YouTube senzacije“. Imaju kredibilitet i autoritet u oblasti kojom se bave, te su oni pogodni za promovisanje proizvoda koji odgovaraju njihovom brendu.
Influenseri mogu biti: blogeri, „zvezde“ društvenih mreža, poznate ličnosti, eksperti u određenoj oblasti, lideri, kupci, brendovi koji nisu vaša direktna konkurencija.
Čime se bave influenseri?
Na prvi pogled, influenseri mogu delovati kao samo stvaraoci zabavnog sadržaja. To su osobe koje ljudi rado prate na društvenim platformama. Neki na kreativne načine od svojih naloga prave javne dnevnike o svom životu, dok se drugi specijalizuju za određenu nišu i prave originalan sadržaj u vezi sa posebnim branšama (na primer: turizam, modna industrija, edukacija, aktivizam). Svaki uspešan influenser od sebe umešno stvara efektivan brend.
Influenseri imaju razvijene preduzetničke sposobnosti i ne ustručavaju se da iskažu svoje mišljenje, preuzmu odgovornost i rizikuju. Veliki broj influensera je visokoobrazovan. Influensera karakteriše autentičnosti putem koje neprestano privlači pratioce. Oni prate i stvaraju trendove u onlajn zajednici. Kako su na suprotnoj strani u odnosu na kompanije čiji je jedini cilj prodaja, to ih čini verodostojnijim u odnosu kada organizacije samostalno promovišu svoje proizvode.
Influenser se može definisati kao neko ko ima:
- pratioce iz svoje odabrane branše, sa kojima ima aktivnu interakciju putem društvenih medija, i
- moć da svojim autoritetom utiče na odluke drugih u kupovini, zbog svog znanja, iskustva, položaja ili odnosa sa svojom publikom.
Kako situacija izgleda iz perspektive preduzetnika koji želi da zaposli influensera?
Mnogi biznisi, mali ili veliki, žele da se povežu sa influenserima. Ukoliko se brend jedne kompanije poklapa sa interesovanjima i porukom određenog influensera, influenserski marketing je odličan izbor. Javnim zastupanjem proizvoda, jedan influenser koji ima usko definisanu publiku taj proizvod efektivno približava željenoj ciljnoj grupi.
Šta je influenserski marketing?
Pod influenserskim marketingom se podrazumeva uspešna marketing strategija koja pomaže organizaciji da poveća izloženost brenda, izgradi autoritet i poveže se sa novom publikom. To je strategija koja identifikuje ličnosti koje imaju snažan uticaj na ciljnu publiku. Ova vrsta marketinga podrazumeva da brend formira partnerstvo sa influenserom, pri čemu influenser pristaje da svoju publiku izloži sadržaju brenda koji želi da promoviše. Uz pomoć influenserskog marketinga, brend lagano stiče nove pratioce koji će biti lojalni i angažovani.
Koji su ciljevi influenserske marketing strategije?
Ciljevi influenserske marketing strategije su:
- Brand Awareness – navođenje ljudi da upoznaju, prepoznaju i lajkuju vaš brend;
- Izgradnja identiteta brenda – navođenje ljudi da upoznaju identitet i vrednosti vašeg brenda;
- Izgradnja publike – navođenje ljudi da prate vaš brend;
- Engagement – rad na povećanju deljenja, komentara i lajkova za vaš sadržaj;
- Lead Generation – navođenje ljudi da se registruju na vaš sajt;
- Prodaja – navođenje ljudi da kupe vaše proizvode/usluge;
- Lojalnost kupaca – navođenje ljudi da se zainteresuju i povežu sa vašim brendom;
- Link Building – dobijanje linkova usmerenih ka vašem veb sajtu.
Koje vrste saradnje sa influenserima su organizacijama na raspolaganju?
Organizacijama su na raspolaganju sledeće vrste saradnje sa influenserima:
- Kompenzacije – davanje besplatnih proizvoda ili usluga influenseru u zamenu za recenziju ili promovisanje tih proizvoda/usluga;
- Guest post – sadržaj na influenserskom blogu sa linkom ili pomenom vašeg brenda;
- Sponzorisani sadržaj – plaćanje da vaš brend bude prikazan na blogu ili društvenom kanalu influensera. Promotivni sadržaj možete kreirati vi ili influenser, što zavisi od dogovora sa uticajnom osobom;
- Zajedničko kreiranje sadržaja – udružiti se sa influenserom radi stvaranja sadržaja koji će se naći na vašem sajtu, njihovom sajtu ili nekoj trećoj internet lokaciji;
- Spominjanje na društvenim medijima – angažovanje influensera ili brenda da spomene (taguje) vaš brend, podeli vaš sadržaj ili napiše nešto o vama;
- Takmičenja i darivanja – organizovanje takmičenja ili giveaway-a na društvenoj mreži influensera;
- Takeover – omogućavanje influenseru da preuzme upravljanje nad vašim nalozima na društvenim mrežama na određeno vreme;
- Affiliates – davanje jedinstvenog koda influenserima od kog oni imaju procenat od svake prodaje koja se ostvari preko tog koda;
- Kodovi za popuste – davanje influenserima jedinstveni kod za popust za vaš proizvod ili uslugu koji oni moge da promovišu i ponude svojoj publici;
- Ambasadori brenda – influenser stvara odnos sa vernim obožavaocima brenda u kome spominje ili promoviše vaš brend, proizvode i usluge u zamenu za ekskluzivne ponude i besplatne proizvode.
Onog momenta kada se postave ciljevi, kada se odabere tip marketinške strategije i kada se tačno odredi relevantna ciljna grupa za vaš brend, kreće potraga za pravim influenserom koji će vam pomoći da se povežete sa ciljnim tržištem.
Podela influensera na osnovu broja pratilaca je sledeća:
- Nano – od 1.000 do 10.000 (u Srbiji ispod 5.000);
- Mikro – od 10.000 do 50.000 (u Srbiji oko 10.000);
- Makro – od 50.000 do 100.000;
- Mega – od 100.000 do 500.000;
- Poznate ličnosti – preko 1.000.000 pratilaca.
Šta je važno kod odabira pravog influensera?
Kod izbora influensera za saradnju, brojke jesu bitne, ali nisu najbitnije. Kvalitet je od izuzetne važnosti, kao i da influenseri poseduju pravu zajednicu koja im veruje. Takođe, bolje je angažovati influensera koji ima manju publiku a koja se u potpunosti poklapa sa vašim ciljnim tržištem. Činjenica je i da je engagement kod nano influensera često veći nego kod influensera koji broje milionske cifre. Detaljna analiza sadržaja koju influenser deli, njegova publika, pa čak i komentari i lajkovi su od izuzetne važnosti.
Objave koje influenser deli bi trebalo da budu:
- Relevantne za vaš brend, industriju, proizvode i usluge;
- Kvalitetne, s čim bi vaš brend bio ponosan da se poveže;
- Predstavljaju uverenja vašeg brenda i ne odstupaju previše od osnovnih vrednosti i misije vašeg brenda.
Koje rezultate pratiti i analizirati?
Samo spominjanje vašeg brenda na društvenim mrežama može delovati kao uspeh, ali to ne mora da bude baš tako. Pravi uspeh zavisi od toga da li ste postigli zacrtane marketinške ciljeve u saradnji sa influenserom.
Da biste znali da li ste postigli svoje ciljeve, potrebno je da pratite i merite svoje rezultate, odnosno da uporedite metrike pre i posle odrađene kampanje.
Potrebno je pratiti sledeće metrike:
- Brand Awareness – saobraćaj ka vašem veb sajtu, broj prikaza stranice, pominjanja na društvenim mrežama, vreme provedeno na sajtu, novi korisnici;
- Izgradnja identiteta brenda – pominjanje na društvenim mrežama, PR pokrivenost (broj članaka ili veza);
- Rast publike – broj novih pratilaca;
- Metrike angažovanja – deljenja, komentari i lajkovi;
- Metrike prodaje – broj novih prodaja;
- Lojalnosti kupaca – stope zadržavanja kupaca, stope obnavljanja kupovine;
- Link building metrike – broj i kvalitet linkova.
Ovakav način promovisanja može biti moćno sredstvo za oba uključena partnera, i za organizaciju i za influensera, omogućavajući i jednom i drugom partneru da se udruže i povećaju svoju publiku i ostvare svoje ciljeve.
Ukoliko vas zanima kreativna i uvek aktuelna sfera marketinga, možete pogledati ponudu Visoke škole modernog biznisa – studijski modul Marketing menadžment.
U sledećem članku saznajte više o konkretnim rezultatima nacionalnih i internacionalnih istraživanja efekata influenserskog marketinga!