Jovana

Kako to izgleda biti bloger i influenser

Veliki je potencijal bloga kao alatke za samozapošljavanje, i mogućnost da se uz puno radno vreme ostvari osnovni, a ne samo dodatni, izvor prihoda. Prema rezultatima istraživanja sprovedenog od strane BeeBlog Network-a, više od polovine blogera (60%) vodi blog iz hobija, a 31% njih piše blog koji im predstavlja i hobi i posao. Dok u Sjedinjenim Američkim Državama preko 54% blogera dopunjava kućni budžet prihodima od bloga, u našem regionu svaki peti bloger koristi blog kao priliku da dopuni svoj budžet.

Do istraživanja sprovedenog od strane BeeBlog Network-a 2015. godine, nije se mnogo znalo o blogosferi našeg regiona. BeeBlog je tada ispitao 701 blogera iz 6 zemalja: Srbije, Hrvatske, Slovenije, Bosne i Hercegovine, Makedonije i Crne Gore. Prema rezultatima tog istraživanja, u Srbiji je bilo više žena (57%) nego muškaraca među blogerima. Najviše je blogera u rasponu godina od 31 do 40. Više od tri četvrtine njih ima završen fakultet ili neke visoke strukovne ili specijalističke studije. Blogeri uglavnom žive u većim gradovima, a najviše blogera u Srbiji dolazi iz Beograda (49%) i Novog Sada (16%). Naznačili su da njihov blog uglavnom sadrži do 500 reči (46% njih), dok 32% blogera piše postove dužine od 500 do 1500 reči. Sadržaj i veštinu pisanja ističe 78% blogera kao ono što određuje meru uticaja blogera, a na drugom mestu je značaj tema koje bloger pokreće.

U poslednjih par godina travel blogeri su postali popularni, a jedan od razloga za to je i rastuća iskustvena ekonomija koja je karakteristična za generaciju Milenijalaca (generaciju Y – rođenih između 1980. i 1995. godine) kod kojih su iskustva prioritetnija u odnosu na materijalne stvari, što za sobom povlači ulaganje vremena i novca u događaje i aktivnosti poput koncerata, putovanja. Travel blogeri su svojevrsni podstrekači avantura, izvori inspiracija i značajnih informacija o raznovrsnim destinacijama koje vredi posetiti.

Trenutno su putovanja po svetu znatno redukovana zbog aktuelne pandemije, ali kao opcija za upoznavanje novih i lepih mesta, tu su i putovanja po Srbiji, koja je pre nekog vremena započela Jovana Kvržić, sve uspešniji travel bloger i influenser, kako bi promovisala i domaći turizam, s obzirom na trenutne okolnosti.

Ko je Jovana i kako ona radi na razvoju ličnog brenda i reputacije u okviru vođenja travel bloga, možete pročitati u nastavku, i doći do odgovora kroz intervju sa njom.

Jovana je dvadeset devetogodišnja devojka, magistar farmacije, doktorant na Farmaceutskom fakultetu u Beogradu i online profesor engleskog jezika deci iz Rusije. Kaže da je to za društvo, a u duši je večiti putnik. Rođena je u Zenici, u Bosni i Hercegovini, odrasla u Subotici, osnovne studije završila je u Novom Sadu i poslednjih pet godina živi u Beogradu. Za vreme doktorskih studija je više puta bila učesnik programa studentske Work and Travel razmene, gde je leta provodila u američkoj državi Rhode island, na ostrvu Block island-u. Posle prvog odlaska u Ameriku, krenula je na put oko sveta.

Kada ste došli na ideju da vodite blog o putovanjima? Šta Vas je podstaklo na to?

Ideja o pokretanju bloga je došla spontano, pre oko tri godine. Kako sam pre pet godina počela intenzivno da putujem, počela sam da delim fotografije sa putovanja na društvenim mrežama. Vremenom je sve više ljudi posećivalo moje profile u potrazi za informacijama u vezi organizacije putovanja i kada je taj broj postao toliki da više nisam imala vremena da svakome ponaosob pišem detaljan putopis, shvatila sam da je vreme da pokrenem sajt na kome bi sve informacije bile na jednom mestu. Od ideje do realizacije je prošlo oko godinu dana, tako da je moj blog ugledao svetlost dana u decembru 2018.

Koji je osnovni motiv pokretanja i vođenja bloga?

Ne bih izdvojila samo jedan, definitivno ih je više. Blog doživljavam kao neku vrstu dnevnika jer što sam starija, sve više zaboravljam, pogotovo posle toliko destinacija i iskustava, pa je blog prvenstveno način da najvernije sačuvam svoje uspomene. U isto vreme, kako danas ne postoji mnogo sajtova o putovanjima na našem jeziku, verujem da moj upravo najviše pomaže ljudima koji možda toliko dobro ne govore engleski, i to me dodatno motiviše. Svakako smatram da koliko god dobro govorili engleski ili neki drugi strani jezik, ipak je većini lakše čitati na sopstvenom jeziku.

Da li je u tim počecima postojao neki uzor koji je služio kao inspiracija? I da li Vas i sada inspirišu neki blogeri čiji rad pratite?

U početku, a i sada, najviše sam pratila i pratim strane blogere, kada govorimo o svetu putovanja. Ne bih mogla da nekoga konkretno izdvojim jer su mi neki bili uzor u pogledu fotografije, drugi u pogledu snimanja, treći u načinu izveštavanja. Oni koje bih mogla da izdvojim kao najveću motivaciju i vetar u leđa, koji su došli u pravo vreme sa savetima i rečima podrške su Jelena (autor bloga www.snoviukoferima.com ) i Miloš (autor sajta www.putuj.rs). Iako se naši načini blogovanja dosta razlikuju, oni su među prvima prepoznali moj ,,talenat“.

Kako to izgleda biti travel bloger? Da li sve aktivnosti obavljate samostalno? I u vezi s tim, koja sve znanja treba da poseduje bloger?

Na trenutke je zaista toliko glamurozno kako izgleda na fotografijama, ali u isto vreme je i ovo jedan posao, koji kao i svaki drugi i pored tih lepih trenutaka, zahteva mnogo odricanja i rada. Još uvek sve obavljam samostalno, iako bi mi često dobro došla pomoć. Znanja koja su za travel blogera najbitnija su ona iz polja fotografije, pisanja i iz oblasti marketinga.

A šta je bitno u vođenju bloga – koji su to ključni elementi uspešnog blogovanja?

Bitna je posvećenost i konzistentnost, kao i iskrenost u izveštavanju i otvorenost prema ljudima.

Koje to lične karakteristike, po Vašem mišljenju, treba da poseduje uspešan bloger?

Bez upornosti i marljivosti teško da se može uspeti u ijednom poslu, tako da bih ove dve karakteristike izdvojila kao one koje se odnose i na uspešnog blogera. Spomenula bih i kreativnost, komunikativnost, ali i samopouzdanje.

Kada se uporede Vaši počeci kao travel bloger i ono što se danas primenjuje u radu, koliko ima sličnosti? I da li biste mogli da izdvojite novine koje su sada aktuelne u odnosu na Vašu raniju praksu?

Ideja je ista – i pre nekoliko godina i danas je moj glavni zadatak da kroz putopise pomognem ljudima da lakše organizuju putovanje. Ono što se menja su kanali promocije i komunikacije, pa tako u poslednje vreme sve više pažnje posvećujem i novoj društvenoj mreži, Tik Tok, a samim tim i više vremena izdvajam za video sadržaj, koji sam ranije pomalo zanemarivala.

Sigurno da postoje brojni izazovi sa kojima se suočavaju blogeri za putovanja. Verovatno oni uključuju i razna odricanja. Da li biste mogli da navedete koji su to izazovi, i šta je bio Vaš najveći izazov do sada?

Za mene je najveći izazov sačuvati zdravlje jer je to jedna od stavki koja najviše trpi zbog čestih putovanja. Takođe, teško je i imati neku rutinu, na primer vežbati svaki dan ili krenuti sa učenjem stranog jezika.

Kako sam kroz blogovanje postala poznatija većem broju ljudi, dešavaju se i neprijatni komentari i poruke. Koliko god da sam vremenom na njih i oguglala, verujem da nikome nije svejedno kada pročita nešto loše na svoj račun, pa je i to jedan od izazova, kako ostati ravnodušan na tuđa mišljenja.

Da li aktuelna pandemija utiče na uobičajeni obim Vaših aktivnosti oko bloga?

Utiče u smislu da su se promenile destinacije, ali vreme koje posvećujem i aktivnosti koje obavljam su ostale nepromenjene. Sada sam se fokusirala na obilazak Srbije, ali izveštavam na isti način kao što sam to radila i za bilo koju drugu destinaciju.

Da li biste mogli da izdvojite prednosti od vođenja bloga?

Prednosti su pre svega ljudi koje sam kroz online život upoznala, koji su postali moji prijatelji i u offline svetu. Takođe, tu su i posebni tretmani na putovanjima, ali i sloboda da živite i radite u bilo kom delu sveta.

Fotografije sa svih putovanja su Vam prelepe. Da li biste nam otkrili kako izgleda proces pripreme za nastanak dobre fotografije?

Toliko sam se izveštila u fotografisanju i sebe i okoline, te je to nešto što mi oduzima najmanje vremena. Pre samog odlaska na destinaciju pogledam koje su to ,,fotogenične“ lokacije, i u skladu s tim izaberem garderobu. Kada se nađem na samoj lokaciji, ako sam sama, ili zamolim nekoga da me uslika, ili to odradim uz pomoć stalka. Ukoliko je gužva, sačekam par trenutaka da se ljudi malo sklone, napravim desetak ili više fotografija i onda znam da jedna mora biti dobra. Posle mi je za obradu još potrebno svega par minuta i to je uglavnom to.

Koliko se vremena, u proseku, posvećuje osmišljavanju, pisanju, stvaranju zanimljivog sadržaja – tekstualnog, vizualnog?

Najviše vremena mi odlazi na stvaranje tekstualnog sadržaja, pa mi je za jedan tekst na sajtu potrebno i do nedelju dana, dok je prosek za objavu na društvenim mrežama oko sat vremena.

Koliko je važno pratiti trendove u blogovanju, a koliko smatrate da je bitna lična kreativnost?

Mislim da je važno pratiti trendove, dok su oni u skladu sa vama. Sasvim je u redu biti u toku, ali ne po svaku cenu. Na kraju je, naravno, najbitniji taj lični pečat, da se na prvi pogled prepoznaje vaš rad bez obzira kako ga ,,upakujete“.

Za koje društvene medije ste se opredelili za plasiranje Vaših priča sa putovanja, i zašto ste odabrali baš te?

Trenutno sam najaktivnija na Instagramu, a sve više pažnje posvećujem i Tik Tok-u. Facebook sam malo zapostavila, ali i dalje povremeno i tamo nešto objavim. Kako fotografiju smatram svojom najjačom stranom, a Instagram je prvenstveno vizuelna platforma, birala sam upravo ovu društvenu mrežu kao onu na kojoj provodim najviše vremena i koja mi je glavni kanal komunikacije sa publikom.

Da li birate destinacije po svojoj želji ili Vaši pratioci sa društvenih mreža „diktiraju“ koja mesta da posetite, bilo da Vam daju predloge za posete ili bi želeli da im neku destinaciju dočarate iz prve ruke?

Uglavnom po svojoj želji, ali često dobijam i preporuke, ili na internetu vidim nešto što me oduševi, pa korigujem ukoliko to nije bila prvobitna zamisao.

Koliko je važna interakcija sa pratiocima sa društvenih mreža, po Vašem mišljenju?

Pored davanja kvalitetnog sadržaja, interakciju sa pratiocima smatram jednom od najvažnijih stavki. Trudim se da uvek svima odgovorim i često i dobijam povratnu informaciju da je to jedan od razloga zašto me ljudi toliko cene i poštuju.

Osim što se primarno bavite pisanjem blogova na temu destinacija koje ste posetili, sklapate i saradnje sa raznim brendovima. Koliko često uspeva da se ostvari taj vid saradnje? I da li biste istakli neke brendove koje ste promovisali i na šta ste ponosni?

Teško je reći tačno koliko često, jer se nekada dešava da mesečno ostvarim po 5-6 saradnji, a nekada nijednu. Saradnje još uvek nisu toliko česte da bih zbog zarade od blogovanja zapostavila sve ostale poslove, ali su odlična dopuna budžetu. Već godinu dana sam ambasador brenda VODA VODA, na šta sam i kao farmaceut posebno ponosna, jer na neki način prilikom promocije koristim i znanja iz medicinske oblasti. Ponosna sam i na saradnje sa školama jezika, jer su u meni prepoznali nekoga ko bi trebao da bude uzor mladim ljudima da počnu da rade i na tom polju. Od saradnji sa kompanijama iz oblasti turizma istakla bih početak saradnje sa najboljom avio-kompanijom na svetu, Qatar Airways.

Da li biste nam otkrili koji su Vaši dalji ciljevi i planovi?

Trenutno želim da na najbolji način ispromovišem Srbiju i da tako iskoristim ovaj period bez putovanja na daleke destinacije. Kada opet bude sigurno ,,normalno“ putovati, nastavljam gde sam stala, a neki ultimativni cilj mi je da posetim svaku zemlju na svetu.

Koji je Vaš životni moto?

Ako možeš da zamisliš, možeš i da ostvariš.

I za sam kraj ovog intervjua, šta biste poručili, možda u vidu nekog saveta, budućim blogerima?

Preporučila bih im da pre svega ostanu svoji i da budu strpljivi, jer ništa ne dolazi preko noći. Ako je pritom to ono što zaista žele i rade iz ljubavi, uspeh je zagarantovan.

Jovanine zanimljive priče sa putovanja, i savete kako povoljno putovati i gde, možete pratiti putem sajta: https://www.jovaninzivotukoferu.com/ i društvenih mreža – Facebook: https://web.facebook.com/Jovaninzivotukoferu/  i Instagram: https://www.instagram.com/jovana_kvrzic/?hl=en (@jovana_kvrzic). Pogledajte koja mesta u Srbiji Jovana preporučuje za ovo leto.

Da biste se dobro „potkovali“ znanjem iz oblasti marketinga (čiji su segmenti promocija/komunikacija) i uslužnog biznisa, i bili uspešni u plasiranju (svojih) proizvoda i usluga, možete se informisati šta vam Visoka škola modernog biznisa nudi u okviru studijskog modula Marketing menadžment na osnovnim akademskim studijama i Menadžment u uslužnom biznisu na master akademskim studijama.

Autor: doc. dr Karolina Perčić