office@mbs.edu.rs    +381 63 353 366            

Stvarate viralni sadržaj? Tajna je u “zarazi”…

Kako sadržaj postaje viralan?

To je teško pitanje, ali ako pogledate oko sebe, postoje neki ljudi koji uspevaju da naprave “zarazni” sadržaj svaki put.

Šta je njihova tajna? Da li oni znaju nešto što mi ne znamo?

Odgovor je da! Oni znaju nešto!

Iako oni možda nisu svesni toga, oni znaju kako da pritisnu male “dugmiće saobraćaja” na internetu bez greške.

Kako ja to znam? Zato što sam i ja to radio… godinama. I sve do skora, nisam bio sposoban da objasnim kako sam zapravo to radio.

Ali danas, to se sve promenilo.

Šta doprinosi tome da online sadržaj postane viralan?

Postoji profesor marketinga na američkom fakultetu Wharton School of Business koji se specijalizovao u otkrivanju šta ideje i proizvode čini viralnim. Njegovo ime je Džona Berger (Jonah Berger).

Njegov rad je predstavljen u prestižnim marketing istraživačkim žurnalima i publikacijama kao što su Wall Street Journal, New York Times, The Economist i mnogi drugi.

Dakle, dovoljno je reći, kada on govori i piše, ja slušam.

Poslednje što je uradio, Džona Berger je učestvovao kao koautor u istraživačkom članku pod nazivom “Šta je potrebno da online sadržaj bude viralan?” (What Makes Online Content Go Viral?) i u njemu postoje saznanja koja apsolutno ne možete ignorisati.

Evo najznačajnijih momenata:

1. Pozitivan sadržaj je više viralan nego negativan sadržaj.

(Neverovatno, zar ne? Kada čitate vesti, pomislite da je negativnost obavezna, heh).

2. Sadržaj koji izaziva jake emocije — pozitivne ili negativne — je više viralan nego sadržaj bez emocija.

(Koje su to jake emocije? Pomislite na zadivljenost, bes, anksioznost, ili bilo šta što je vezano za strah od gubitka)

3. Praktično koristan sadržaj se deli.

(To ima smisla, zar ne? Ljudi vole da dele praktično koristan sadržaj da pomognu svojim pratiocima i prijateljima)

Kako stvoriti sadržaj koji će postati viralan?

Sada kada imate dobre beleške, pitanje je kako napraviti zarazan sadržaj? Kako primeniti ova saznanja direktno u vašim člancima?

Pa, tu ja dolazim. Social Triggers, posle svega, je o pojednostavljivanju saznanja iz akademskih istraživanja i o pokazivanju kako to radi za vaš biznis. ?

Pozitivan i sadržaj koji podiže raspoloženje će uvek biti deljen. Zapamtite, postoji mnogo nesrećnih ljudi na svetu  i iako postoji mnogo razloga za biti nesrećan, sadržaj koji je pozitivan i inspirativan pomaže ljudima da izađu iz njihove rutine… čak i ako se radi samo o nekoliko sekundi.

Ipak, po mom mišljenju, ako želite da generišete saobraćaj u poslovne svrhe, bolje vam je da se fokusirate na praktično koristan sadržaj koji aktivira snažne emocije. To mi je dalo najbolje rezultate u proteklih 5 godina i daje mi najbolje rezultate i danas.

Šta čini sadržaj praktičnim? I kako možete aktivirati snažne emocije?

Nastavite čitanje.

Kako pripremiti praktično koristan sadržaj?

Kada napišete članak i završite tehnički deo poslao, niste gotovi. Postoji još jedan poslednji korak koji morate učiniti, a zanimljiva stvar je da ga skoro niko ne čini.

Koji je to korak?

Morate proći kroz vaš sadržaj, shvatiti sledeće korake koje želite da ljudi učine i završite vaš članak sa delom koji govori ljudima te sledeće korake.

Deluje jednostavno, ali je moćno.

Psiholozi odavno znaju da su ljudi loši u primeni širokih koncepata u njihovim životima. Zbog toga, ljudi znaju 80/20 pravilo, ali ga retko primenjuju u sopstvenom životu i biznisu.

I zbog toga taj jednostavni deo “sledeći korak” je tako dobar. Vi pokazujete čitaocima tačno kako da koriste sadržaj koji ste im dali u njihovim životima. I šta se događa? Oni ga koriste… dobijaju rezultate… a zapamte vas zbog njega.

Prilično cool, zar ne?

Sada popričajmo o snažnim emocijama.

Kako aktivirati snažne emocije?

Ako vaš sadržaj aktivira snažne emocije, spremni ste. Verovatnoća da će ljudi deliti i pričati o vašem sadržaju će se drastično povećati, kao što je Džona Berger našao u svojim istraživačkim studijama i što sam ja otkrio kroz lično iskustvo.

Šta je snažna emocija?

Za početak, snažne emocije mogu biti pozitivne ili negativne (obe vrste rade). Ja sam kratko pomenuo neke ranije u ovom članku, a sada navodim kompletniju listu: zadivljenost, bes, anksioznost, strah, radost, požuda, i naravno, iznenađenje.

Ali tu stvari postaju malo komplikovanije. Iako je lako aktivirati te emocije, to nije jednostavno. Morate da mislite o tome koju emociju nameravate da ciljate i da je pogodite savršeno.

Kako većina ljudi uči pomoću primera, dozvolite da vas provedem kroz jedan primer:

Primer: Sadržaj je kralj “mit” razotkriven

U tom članku sam ja izazvao raširenu pretpostavku “sadržaj je kralj”.

Citirao sam istraživanja da potkrepim moju tvrdnju i članak je lansiran. Hiljadu pogodaka i stotine ritvitovanja i Facebook lajkova kasnije imao sam viralni sadržaj u rukama.

Zašto je tako dobro prošao?

Imao sam podatke sa zanimljivim rezultatima. Bilo je nekih ljudi koji su bili ŠOKIRANI time što sam otkrio i morali su da to podele sa prijateljima i kolegama.

Članak je takođe još jednu stvar postigao…

Taj članak je takođe iznervirao gomilu ljudi koji su kao papagaji ponavljalli “sadržaj je kralj”.

Uspešno sam izazvao bes i besni ljudi su pokušali da pronađu rupe u mojim tvrdnjama. Oni su pisali članke koji su se pozivali ma moj (donoseći mi dodatne linkove), ostavili su tone komentara (taj članak ima preko 140 komentara) i delili ih sa svima koje poznaju.

Pobeda u internet saobraćaju.

Sada, kako možete aktivirati snažne emocije?

Kada saznate šta izaziva određenu emociju, jednostavno je.

Pitanje je šta izaziva određenu emocije?

Hajde da razložimo…

7 snažnih emocija koje čine vaš sadržaj zaraznim

1. Zadivljenost

Šta je zadivljenost? Jednostavno to je nešto jedinstveno. Nešto što ljudi ne mogu da odole, a da ne komentarišu. To može biti u obliku priče, događaja iz života, ili može biti nešto jednostavno i iscrpno kao 101 link ka korisnim resursima.

Videti narednu stranicu za primer: https://socialtriggers.com/twitter-tips/

2. Bes

Kada iznervirate ljude oni će se pomučiti da dođu do pravde. Oni će pričati o tome na Twitteru, pisaće blogove i mnogo toga.

Kako možete izazvati bes? Sve što treba da uradite je da izazovete nečija uverenja i to je sigurica.

Videti narednu stranicu za primer: https://socialtriggers.com/content-is-king-myth/

(Primedba, ne preporučujem da stalno nervirate ljude zbog zabave. To je loša marketing strategija).

3. Anksioznost

Ljudi imaju anksioznost. Šta stvara anksioznost? Ako pišete sadržaj koji priča o potencijalnom gubitku nečega, to je jedan način. Ljudi mrze da izgube stvari koje imaju.

Videti narednu stranicu za primer: https://socialtriggers.com/conversion-killer-web-design/

4. Strah

Strah je jedan od najvećih motivatora na Zemlji. On je usmeren na reptilski mozak i ljudi ne mogu da odole a da ne preduzmu akciju kada su motivisani strahom.

Koji je primer straha? Možete učiniti da se ljudi zabrinu da čine greške kojih nisu svesni. Takođe, možete ciljati strah od gubitka (ili ograničene količine).

Videti narednu stranicu za primer: https://socialtriggers.com/how-images-affect-conversions/

5. Radost i zadovoljstvo

Šta čini ljude srećnim? Postoji mnogo stvari. To može biti nešto smešno, inspirativno, ili sve što je pozitivno.

Jedan od mojih omiljenih načina za ciljanje “radosti” emocije je pričanje priče iz mog života sa kojom ljudi mogu da se povežu. Ona stvarno iskorišćava prednosti nostalgije i vezuje se sa ljudima koji je pročitaju.

Videti narednu stranicu za primer: https://socialtriggers.com/he-beat-me/

6. Požuda

Ljudi mogu osećati požudu i za druge stvari sem seksa. Oni mogu žudeti za novcem, rezultatima, ženama, muškarcima, ili bilo šta slično tome. Da bi ciljali to, jednostavno morate izazivati čitaoce sa potencijalnim rezultatima.

Iako nemam primere požude u akciji na Social Triggers, siguran sam da ste shvatili ideju :-).

7. Iznenađenje

Šta iznenađuje ljude? Sve što ide suprotno od njihovih očekivanja. Možete izazvati pretpostavke i dokazati da su one pogrešne. Možete podeliti nove načine da uradite neke stvari, ili podeliti rezultate ličnih testova.

U svakom slučaju, to je jedna od glavnih snažnih osećanja koje ciljam sa Social Triggers zato što radi odlično. Kao primer, pogledajte moj prethodni članak “The Problem with Fast Loading Websites” (https://socialtriggers.com/problem-fast-loading-websites/)

Zaključak

Sada kada ste pročitali članak želim da zapamtite dve stvari:

Kada želite da dobijete saobraćaj na vašoj poslovnoj internet stranici osigurajte da ste pokazali ljudima kako da primene savet koji ste im dali. Izdvojte vreme da im pokažete na primeru i dajte im sledeće korake za akciju. Uvek ciljajte snažne emocije kako bi vaš sadržaj bio deljen.

Verujte mi, to radi.

Sada prenosim to na vas. Šta mislite? Kako ćete koristiti te strategije u vašem poslovanju?

I ne zaboravite da delite ovo na Twitteru i Facebooku i sa svima ostalima.

Autor: Derek Halpern

Prevod: Prof. dr Mladen R. Perić

Preuzeto sa: Social Triggers  https://socialtriggers.com/