Bez obzira kojom se vrstom posla bavite, verovatno imate profile na društvenim mrežama. Dok skoro sve firme kao i freelanceri imaju prisustvo na internetu, nekima, kao što su na primer kompanije koje se bave e-trgovinom ili su novi mali biznisi koji još uvek traže svoju klijentelu, online prisustvo je ključno. Tako se rodilo i novo zanimanje, veoma traženo i unosno: Social Media Manager (menadžer društvenih mreža).
Čime se bavi Social Media Manager?
Social media manager je menadžerska pozicija koja upravlja prisustvom firme za koju radi na internetu (website, blog, Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, TikTok) . Kada su u pitanju velike kompanije, menadžer upravlja timom koji vodi različite aspekte online prisustva, a kada su u pitanju manje kompanije ili individualni profesionalci, menadžer je često osoba koja direktno vodi društvene mreže (u ovakvim slučajevima, pozicija se često naziva i “social media content creator” – kreator sadržaja za društvene mreže).
Koje su dužnosti Social Media Manager-a?
Social media manager je zadužen za izgradnju online prisustva svojih klijenata, kao i komunikaciju sa klijentima putem društvenih mreža. Ovo podrazumeva:
- Osmišljavanje strategije za održavanje društvenih mreža
- Izgradnju vizuelnog identiteta
- Upravljanje (nadgledanje) sadržaja koji se pušta na društvene mreže
- Praćenje najnovijih trendova
- Praćenje analitike i optimizacija objava
Strategija za održavanje društvenih mreža
Kada se zaposlite kao social media manager, prvi korak je upoznavanje sa vizijom i misijom firme za koju radite. Firma već ima (polu) izgrađen brend, a na Vama je da taj brend učvrstite plasiranjem na društvenim mrežama. Način na koji ćete komunicirati sa svojom publikom u mnogome će zavisiti od toga koja je ciljna grupa firme koju predstavljate (starosna grupa, nivo obrazovanja, pol), kao i to da li prodajete konkretan proizvod, umetnost, uslugu, događaj ili obrazovanje. U sklopu strategije osmišljavate koliko ćete objava kačiti na nedeljnom nivou kao i njihovu formu (post, video, story), koliko Vam je bitno da događaje ispratite uživo, kao i kakvu vrstu interakcije želite da imate sa javnošću (postavljanje pitanja ili poziv na akciju, komunikacija putem poruka, story-a, postova, nagradnih igara…).
Izgradnja vizuelnog identiteta
Izgradnja vizuelnog identitea je deo brending strategije. Kako biste bili lako prepoznatljivi na društvenim mrežama, potrebno je da imate jasno izgrađenu vizuelnu prezentaciju. Ovo podrazumeva opredeljenje za paletu boja (pastelne ili jarke boje, kontrasti, određivanje konkretnih nijansi) i stilizovanje objava (formalni ili neformalni stil, preovlađivanje oblih ili oštrih linija, geometrijskih oblika ili apstrakcija, pop art, art deco…).
Upravljanje ili nadgledanje sadržaja na društvenim mrežama
Menadžer društvenih mreža planira sadržaj uglavnom mesec dana unapred, u zavisnosti od obima posla i dinamičnosti kompanije. Ukoliko postoji tim koji se bavi društvenim mrežama to znači da određeni članovi tima mogu da se bave samo jednom konkretnom mrežom, ili članovi tima mogu imati drugačija zaduženja – izrada fotografija, videa, pisanje tekstova, kreiranje story-a, komunikacija putem direktnih poruka… U slučaju postojanja tima, posao menadžera je da u svakom trenutku nadgleda rad mreža, kontroliše sadržaj koji se izbacuje na mreže i proverava da li su objave u skladu sa politikom firme i prate vizuelni identitet. Povrh toga, menadžer naravno ima i ostale standardne menadžerske dužnosti, u koje spada koordinacija timom, delegiranje zaduženja, održavanje timskog duha i visokog morala u timu, kao i nadgledanje projekata i budžeta.
Praćenje najnovijih trendova
Jedna od glavnih karakteristika društvenih mreža jeste viralnost sadržaja. Određeni trend može doslovno preko noći postati viralan. Tu spadaju određeni tipovi vizuala (carousel, meme format), izazovi (ice bucket challenge, pillow challenge), TikTok i Instagram reels trendovi (clothes swap, određena pesma, tekst ili ples). Ako vodite social media sadržaj za kompanije koje imaju milenijalce i generacije mlađe od njih kao ciljnu grupu, morate biti u toku sa trendovima i ispratiti ih ukoliko je to moguće (tačnije, ukoliko Vaš brend može da se uklopi u dotični trend). Trendovi nastaju preko noći, ali preko noći i nestaju – zbog toga je biti u trendu na internetu izazov i zahteva posvećenost i ažurno praćenje dešavanja na društvenim mrežama.
Optimizacija objava
Upravo zbog toga što je internet živa materija koja se konstantno menja i razvija, potrebno je pomno pratiti analitiku i reagovati na nju. Vrste objava koje privlače pažnju i uspešno vode vašu ciljnu grupu ka vašem sajtu ili e-prodavnici neće nužno imati iste rezultate jednog meseca kao i drugog. Social Media menadžer između ostalog prati analitiku, analizira je, i usmerava ostale članove tima da prave sadržaj koji reaguje na pokazane rezultatate. U najmanju ruku, menadžer bi trebalo da ima člana tima koji ume da se bavi Google analitikom i SEO-om, i da prepoznaje vrednost takvog člana tima i svoje planove modifikuje na osnovu izveštaja analitičara.
Društvene mreže su glavna vrsta digitalnog marketinga. MBS svoje studente priprema za kasnije zaposlenje u poziciji social media manager kao i za srodna zanimanja na modulu Marketing menadžment.