Alibaba – kralj elektronske trgovine

Alibaba – kralj elektronske trgovine

Razvoj elektronske trgovine i pojava digitalnog okruženja iznedrili su jake brendove, o kojima smo pisali u tekstu “Digitalni brendovi – fenomen savremenog marketinga”. Na ovim digitalnim osnovama 1999. godine je stvorena imperija Alibaba Grupe, koja se danas sa pravom smatra kraljem elektronske trgovine. Vladavina ovog kralja traje već dve decenije tokom kojih dominira u svim aspektima B2B, B2C i C2C e-trgovine. Poslovne usluge kompanija je proširila  na cloud computing, logistiku i finansije.

Prepoznavši preduzetnički potencijal u digitalnom okruženju, nastavnik engleskog jezika Ma Jun (poznat u javnosti kao Džek Ma), shvatio je da postoji veliki potencijal u e-trgovini i osnovao B2B trgovinu pod nazivom Alibaba. Kasnije je postao legenda kineskog razvoja interneta, ali i jedan od najpraćenijih motivacionih govornika.  U poslovnom svetu je dobro poznat njegov citat koji glasi: “Nikada ne odustaj. Danas je teško, sutra će biti gore, ali prekosutra će biti sunce.”

Kako je nastala ideja o Alibabi?

Ideja za osnivanje ovog giganta elektronske trgovije potekla je iz jednog stana u Hangdžou, u Kini. Nekadašnji nastavnik engleskog jezika  Džek Ma i 17 njegovih prijatelja i učenika, sačinili su tim  koji je želeo da izgradi kinesko B2B tržište i omogući malim i srednjim preduzećima da imaju koristi od tehnologije i da se povežu sa kupcima na inostranim tržištima.

Kompanija je osnovana 4. aprila 1999. godine i dobila je ime po liku Ali Babi, koji nam je svima poznat iz čuvenih bajki iz Hiljadu i jedne noći. Pored globalne prepoznatljivosti imena, još jedna prednost ovakvog odabira naziva brenda je u tome što se lako piše i izgovara, tako da nema jezičkih barijera koje se nekada javljaju u internacionalnom brendiranju.

Početak i rast poslovanja Alibaba Grupe

Alibaba platforma je lansirana krajem 1999. godine kao Alibaba.com (B2B), a takođe i sajt  1688.com koji je podržavao B2C trgovinu, u vreme kada je potrošački internet tek stigao u Kinu. Snažna vizija poslovanja dovela je do toga da se osnivaču kompanije Džeku Ma vrlo brzo obrate  investitori koji su prepoznali značaj njegove preduzetničke priče o stvaranju dominantne kineske kompanije za e-trgovinu.

Sledeći bitan korak se desio januara 2000. godine tokom koje je Alibaba privukla 20 miliona dolara od Softbanke. Ova investicija se isplatila, a platforma je sve više dobijala na popularnosti. Alibaba Grupa je postala profitabilna 2002. godine, a naredne godine lansirana je platforma za C2C trgovinu, koja je nazvana Taobao Marketplace.

Dalji razvoj kompanije podržan je pokretanjem platforme za onlajn plaćanja Alipay, platforme za digitalni marketing Alimama , kao i alata za razmenu instant poruka Aliwangwang.

Rast Alibabe privukao je i nove prodavce izvan Kine, tako da je kompanija istovremeno uspela da iskoristi bogatu ponudu kineskih trgovaca, ali i potražnju za međunarodnim proizvodima na kineskom tržištu.. Pored toga što je kompanija postala uspešan pokretač međunarodne trgovine, Alibaba je uspela da ostane na dominantnoj poziciji na domaćem nivou.

Razvoj Alibabe od start-up-a koji je u početku zapošljavao 18 ljudi do svetske kompanije koja danas ima više od 250.000 zaposlenih zasniva se na izuzetnoj spsosobnosti njenih lidera i menadžera da iskoriste dobre prilike iz sveta internet trgovine. 

Grafik: Broj stalno zaposlenih u Alibabi od 2012. do 2022. godine
Izvor: https://www.statista.com/statistics/226794/number-of-employees-at-alibabacom/

U domaćem okruženju, Alibaba je iskoristila brzo rastuće onlajn tržište za  tehnologije pametnih telefona i postala pionir u ovoj oblasti koji sada kontroliše preko 75% mobilne maloprodaje u Kini.

Tokom  2014. godine kompanija je izašla na berzu u Njujorku sa rekordnih 25 milijardi američkih dolara IPO-a (inicijalna javna ponuda), što je više od Gugla, Fejsbuka i Tvitera zajedno.

Alibaba Grupa – aktuelna statistika

Marta 2022. godine, godišnji prihod Alibaba grupe je premašio 850 milijardi jena, što je više od 40 puta u odnosu na pre deset godina.  Na globalnom nivou, Alibaba je privukla više od 300 miliona inostranih potrošača u svoje međunarodne objekte za kupovinu na mreži. Na domaćem tržištu, kompanija je proširila svoje poslovanje na cloud computing, logističke usluge, online to offline (O2O) korisničke usluge i zabavu.

Danas domaća e-trgovina i dalje čini preko 67% prihoda kompanije. Ipak, ostali segmenti su takođe zabeležili snažan rast: cloud computng 8%, logistika 7%, međunaradni maloprodaja 6%, lokalni potrošački servis 5%, digitalni mediji i zabava 3%, međunarodna trgovina na veliko 2%, trgovina na veliko u Kini 2% (Izvor: Statista)

Posmatrano iz domena brendiranja, Alibaba Grupa ima značajne rezultate. Zvanični statistički podaci iz 2022. godine pokazuju da je Alibaba Group drugi najvredniji kineski brend, posle Tencent, koji se nalazi na prvoj poziciji ove Interbrendove liste.

Kakva je budućnost vladavine Alibaba Grupe?

Izazvana sve jačim kineskim antimonopolskim zakonom i konkurencijom rastućih kompanija za društvenu trgovinu, Alibaba počinje da pokazuje znake slabosti. Od 2022. godine tržišna vrednost Alibabe je pala na 237,8 milijardi američkih dolara, što je skoro 75 odsto manje u poređenju sa njenom najvećom vrednošću. Godine koje dolaze pokazaće da li ovaj kralj ima dovoljno sposobnosti i energije da pokrene nove trendove i zadrži presto na tržištu elektronske trgovine.

U Visokoj školi modernog biznisa studenti izučavaju praksu digitalnog marketinga i preduzetništva, analiziraju aktuelne slučajeve iz prakse i stiču digitalne kometencije neophodne za uspeh u savremenom poslovnom okruženju.

Piše: prof. dr Saša Virijević Jovanović