Istraživanje sprovedeno od strane McKinsey & Company (https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/are-you-a-growth-leader-the-seven-beliefs-and-behaviors-that-growth-leaders-share) naglašava šta lidere rasta odvaja od ostalih, navodeći sedam uverenja i ponašanja koja karakterišu lidere rasta.
Šta nekoga čini liderom rasta?
Nakon anketiranih 165 poslovnih lidera sa zaduženjima za rast i intervjuisanih dvadeset rukovodilaca, zaključeno je da se odgovor na pitanje šta nekoga čini liderom rasta svodi na varijaciju „znam kad vidim“. Utvrđen je specifičan skup atributa koji su karakteristični za lidere rasta.
Sedam izjava koje odražavaju uverenja današnjih lidera rasta predstavljena su u nastavku.
1. Skroz sam u materiji.
Lideri rasta stavljaju rast na prvo mesto, na vrh svakog dnevnog reda. Prema lideru jedne globalne kompanije robe široke potrošnje, „rast je prioritet broj jedan, dva i tri“. Ovaj disciplinovani fokus na rast se ogleda u dubokom uverenju da je „rast svuda“ i da se prilike za prevazilaženje konkurenata mogu naći u svakoj industriji.
Iz drugih McKinsey analiza (https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/debunking-four-myths-of-organic-growth), nalazi pokazuju da postoji jaz u sposobnosti rasta od 20 do 46 procentnih poena između najboljih i najnižih. Ovo ukazuje da je rast moguć u bilo kojoj industriji kada lideri rasta potkrepe svoju veru posvećenim akcijama.
Lideri rasta takođe pokazuju ovu vrstu posvećenosti stalnim traženjem sredstava za ulaganje u rast. Oni imaju jasnu viziju o tome gde svaki dodatni dolar treba da ulože i aktivno upravljaju tom alokacijom pomažući onima na koje utiče (akcionari, vlasnici) da shvate zašto.
Nastavite da podižete lestvicu. Bez obzira na to koliko su ambiciozni ciljevi rasta, posao će se vratiti na uobičajeni nivo osim ako se ne bude stalno izazivao da bude aspirativniji. Lideri rasta to čine tako što postavljaju ciljeve koji izgledaju gotovo nemogući, podstičući timove da teže većem doprinosu.
Ujedinite posao oko rasta. Lideri rasta čine rast centralnim fokusom svih zaposlenih stvaranjem zajedničkog verovanja i jezika. Na primer, oni zajedno kreiraju ciljeve i pokazatelje rasta sa svojim liderskim timovima, a zatim pomažu da ih prevedu u metriku za svakog pojedinca na svakom nivou. Uspostavljanje ove vrste zajedništva i zajedničkog jezika povezuje zaposlene da razmišljaju o tome kako mogu da doprinesu vrhunskom rastu. Jedan lider tehnološke kompanije stvorio je jedinstven skup ciljeva rasta koji su direktno povezani sa podsticajima 250 menadžera: „Bez obzira da li se bavite pravnim poslovima, marketingom, prodajom ili uslugama, vezuju vas iste težnje.“
2. Spreman/na sam na neuspeh.
Lideri rasta stvaraju portfolio inicijativa. Poboljšavaju svoje verovatnoće uspeha dok diverzifikuju rizik. Bivši član odbora tehnološke kompanije objasnio je: „Velika pobeda ima tako ogromne nagrade da je važnije od toga koliko često gubite.“
Podržite one koji preuzimaju rizik. Efikasni lideri su oduvek bili dobri u delegiranju, ali lideri rasta idu korak dalje, tako što usađuju kulturu koja osnažuje ljude da donose odluke. Oko 40% lidera u razvoju u Severnoj Americi, na primer, će se osećati prijatnije kada srednji menadžeri i zaposleni na prvoj liniji donose važne odluke.
Lideri rasta postavljaju jasne i ambiciozne ciljeve i efikasno komuniciraju napredak organizacije. To počinje ohrabrivanjem preuzimanja rizika čak i na najmanjem nivou i slavljenjem, a ne kažnjavanjem ljudi zbog pokušaja. Jedan lider tehnološke kompanije je rekao: „Ako želite da ljudi vode vaše poslovanje u rast, stvari će krenuti naopako. Podrška pomaže ljudima da preuzmu rizik.”
3. Poznajem svog kupca kao osobu, a ne kao podatak.
Stanite na stranu kupca. Većina poslovnih lidera veruje da stavljaju kupca na prvo mesto. Pritisci vođenja velikog biznisa – odnosi sa akcionarima, upravljanje rizikom i tako dalje – prečesto potrošače stavljaju na drugo mesto, ali su lideri rasta odlučni da kupca stave u centar svih svojih odluka. Izvršni direktor jednog globalnog brenda odeće je priznao: „Kad god sam na sastancima i kada mi se predoče opcije za odlučivanje, moje prvo pitanje je: Šta ima od toga za kupca?“
Neka bude lično. Mnoge od najboljih kompanija imaju jake organizacije za uvid u kupce. Ti uvidi i analitika su ključni za podršku rasta. Lideri rasta idu dalje tako što izdvajaju vreme da izgrade dobre odnose sa kupcem.
4. Dajem prednost akciji umesto savršenstvu.
Rizikujte. Odluke o rastu mogu doneti ili prekinuti karijeru. Lideri rasta se ne plaše da preuzmu taj rizik. To može značiti uskraćivanje kratkoročnih dobitaka zarad dugoročne koristi, odnosno donošenje velikih odluka o prealokaciji resursa. Oni shvataju da je to ono što je potrebno za rast i daju uzor ponašanju koje žele da drugi usvoje.
Delujte na osnovu „dovoljno dobrih“ uvida. Dobri podaci su ključni za dobre odluke, ali lideri rasta cene brzinu od savršenih uvida – ne čekajući savršene podatke. Umesto toga, oni koriste podatke koje imaju na raspolaganju da donesu promišljenu odluku, energično je slede, a zatim ponovo procenjuju na osnovu rezultata.
Uvek tražite prilike oko sebe i budite voljni da je ugrabite.
Suočite se s činjenicama. Kada su činjenice jasne da posao ili proizvod ne uspevaju, lideri rasta odlučuju da ih povuku sa tržišta. Ključna disciplina liderstva je kontinuirano dodeljivanje resursa za proverene opcije rasta ili nove inicijative koje obećavaju bolji povrat ulaganja, čak i ako to znači da se oprostite od voljenih brendova ili proizvoda.
5. Borim se za rast.
Izbegavajte kratkotrajnost. Lideri se suočavaju sa ogromnim pritiscima da postignu rezultate u kratkom roku, dok lideri rasta razumeju tu realnost i ne žrtvuju dugoročni rast. Da bi se zaštitili od tih pritisaka, oni donose odluke o raspodeli resursa koje pozicioniraju posao za budući rast.
Srušite unutrašnje barijere. Rast je timski sport. Funkcionalni lideri često ljubomorno čuvaju svoj teren, što podriva mnoge obećavajuće inicijative. Lideri rasta aktivno traže konflikte i eliminišu ih. Oni vode bitke na terenu i pružaju podršku kako bi „raščistili“ put za svoje timove. Lider u globalnoj kompaniji za piće, na primer, oformio je centralnu kancelariju za rast kako bi integrisao marketing, uvide u kupce i komercijalne grupe u jednu celinu sa zajedničkom odgovornošću za rast. Ovaj potez je pomogao da se eliminišu barijere koje su ometale napredak.
6. Verujem u priču o rastu koju stalno ponavljam.
Ispunite posao svrhom. Lideri rasta znaju da je svrha moć i da je komunikacija više od onoga što je rast. Artikulisanje svrhe koja prevazilazi brendove, kategorije i preduzeća je efikasan način da lideri rasta udruže celu organizaciju. Direktor marketinga velike potrošačke kompanije kaže: „Svima je potrebna svrha. Zaposleni napreduju u tome, društvo to očekuje i donosi rast.
Komunicirajte, komunicirajte, komunicirajte. Dok poslovni lideri razumeju potrebu za komunikacijom, oni imaju tendenciju da potcene njen značaj. Lideri rasta komuniciraju jasno, kreativno i dosledno.
Oni takođe prevazilaze uobičajene kanale (ažuriranja o napretku, bilteni, gradske skupštine i slično) i razvijaju sveobuhvatan komunikacioni plan koji cilja sve zainteresovane strane. Oni često, na primer, pričaju svoju priču spoljnom svetu kako bi motivisali zaposlene, oblikovali percepcije investitora i preneli svoje težnje potrošačima.
7. Dajem kontrolu drugima.
Izgradite dobru osnovu rasta – obučite saradnike. Lideri rasta ulažu više vremena u formalnu i neformalnu obuku za rast, pokrivajući ne samo funkcionalne i liderske sposobnosti, već i način razmišljanja. U jednoj globalnoj kompaniji za piće, obuka za marketinške i prodajne saradnike uključuje elemente eksponencijalnog razmišljanja (rad na desetostrukim poboljšanjima) i korišćenju mrežnih efekata za podsticanje rasta (angažovanje zainteresovanih strana kako bi se podstaklo plasiranje proizvoda ili sprovođenje marketinške kampanje).
Dajte snagu liniji fronta. Podsticanje ljudi da donose odluke i rizikuju bez da im se obezbedi struktura za to, samo je pola bitke. Lideri rasta eksplicitno daju ljudima prava na odlučivanje. Vlasnik evropske digitalne kompanije osigurava da ključne odluke ne donosi viši menadžment, već lideri poslovnih jedinica koji najbolje poznaju potrošače i proizvode. Ti lideri moraju da rade zajedno na svim funkcijama. Glavni direktor za razvoj vodeće kompanije za pakovanu robu široke potrošnje izjavio je: „Proizvod, inženjering i prodaja donose odluke zajedno, tako da nemate prste koji upiru jedni u druge.“
Budite otvoreni za saradnje. Lideri rasta se ne plaše da zatvore praznine u sopstvenim poslovnim modelima ili sposobnostima kroz partnerstva ili zajednička ulaganja sa drugim organizacijama.
Visoka škola modernog biznisa priprema studente za ulogu budućih lidera, između ostalih. Pogledajte ponudu studijskih programa i modula na sajtu https://mbs.edu.rs/.
Piše: doc. dr Karolina Perčić