Dobijanje povišice uključuje mnogo više od toga da ste odličan radnik. Često, to zahteva dobru pripremu pored činjenice da radite vaš posao dobro.
Odlazak zaposlenih je skup za kompanije. Zapravo, troškovi zamene zaposlenih koštaju biznise više nego prosečna povišica. Prema sprovedenim istraživanjima, zamena zaposlenog koje je dao otkaz košta u proseku 21% njegove godišnje zarade. Takođe, Glasdorovo (Glassdoor) istraživanje je pokazalo da ostajanje na jednoj funkciji predugo čini verovatnijim da će radnik napustiti kompaniju. Imajući to u vidu i nasuprot tržišta radnika koji prvi put traže posao, možda je došao savršeni trenutak za traženje unapređenja i povišice.
Razmišljanje o sledećem koraku u vašoj poslovnoj karijeri može izgledati lako: napravite plan, pričate sa vašim šefom i voilà, dobili ste unapređenje. Na žalost, igra se ne igra tako. Postoji nekoliko nepisanih pravila o dobijanju unapređenja i povišice.
Pročitajte ovaj tekst pažljivo i sačuvajte ga. Evo ih ključevi za dobijanje unapređenja i povišice o kojima možete čuti od veoma malog broja ljudi.
Pravilo broj 1: Morate imati dobre argumente.
Pre priče sa vašim šefom o svim razlozima zbog kojih mislite da zaslužujete povišicu ili unapređenje, pripremite solidne odgovore na svako od ovih pitanja:
- Šta ste uradili da dodate vrednost firmi izvan opisa vašeg posla? Imate li načina da kvantifikujete ta postignuća? Svi smo plaćeni da uradimo naše poslove dobro, pa jednostavno rađenje i završavanje naših zadataka nije osnova za unapređenje i povišicu.
- Kako vaše unapređenje pomaže organizaciji? Da li će vaše unapređenje smanjiti broj radnika ili će povećati efikasnost vašeg tima?
- Šta vi zapravo tražite? Idite sa jakim argumentima za ono što hoćete i ne očekujte da će to uraditi Vaš pretpostavljeni za vas.
Pravilo broj 2: Vaš lični brend je važan.
Danas nije samo važno biti dobar u onome što radiš, nego i postati vidljiv pravim ljudima na pravi način. To ipak ne znači uvlačenje vašim šefovima. Ključno je pozicionirati sebe kao eksperta tako da ste uključeni u sve važnije događaje i aktivnosti u vašoj organizaciji i da je vaše mišljenje traženo od strane najvažnijih ljudi u vašoj kompaniji. Stvar je u tome da budete relevantni, stvarajući vrednost vašoj kompaniji i da proaktivno komunicirate sa drugima u vašoj organizaciji.
Povežite se sa poslovnim liderima u vašoj organizaciji koji su relevantni za vaše polje interesovanja i mogu da vam pomognu da se profesionalno razvijate. Na primer, ako želite da postanete lider marketinške misli, treba da se povežete sa direktorom marketinga. Neće biti produktivno ako se umrežite sa direktorom informacionih tehnologija.
Pitajte ih da li možete dobiti 15-30 minuta u njihovom rasporedu kako biste se sastali i naučili više o njihovom poslu. Na tim sastancima, kratko govorite o vašem kvalifikacijama, dostignućima i ambicijama. Takođe, ponudite pomoć za njihove projekte.
Pravilo broj 3: Znajte svoju vrednost.
Pre početka bilo kakvih razgovora o unapređenju vi morate znati svoju vrednost. Razumevanjem vaše vrednosti za vašu kompaniju i na otvorenom tržitu rada vam daje pregovaračku moć koja vam je potrebna za unapređenje.
Znanje sopstvene vrednosti vam daje prednost u razgovorima o unapređenju zato što ćete moći da prikažete vašu objektivnu vrednost. Pre odlaska na razgovor za unapređenje, dođite pripremljeni sa:
- vašom realnom vrednošću na tržištu rada,
- listom vaših trenutnih zadataka i odgovornosti i
- podacima koji demonstriraju vrednost koju donosite kompaniji.
Pravilo broj 4: Potražite znake.
Imati profesionalnu ulogu koja će vas aktivirati i pružiti vam izazov je kamen temeljac odgovarajućeg posla. Mudri menadžeri su svesni toga i oni čine profesionalni razvoj članova sopstvenog tima prioritetom.
Glavni znak da šef razmatra unapređenje za vas je da vam daje nove zadatke koji prevazilaze vaše osnovne profesionalne kompetencije (strech assignments). To je potvrda da menadžment prepoznaje vašu posvećenost, veštine i talenat i da ima poverenje u vašu sposobnost da dignete stvar na viši nivo. Mikaela Kiner, osnivač i generalni direktor konsultantske firme uniquelyHR objašnjava: “Nov zadatak koji prevazilazi osnovne profesionalne kompetencije radnika može biti kreiran da unapredi talentovane zaposlene, ili može biti rezultat organizacionog rasta, neočekivanog upražnjenog radnog mesta, ili novi proizvod ili inicijativa”.
Šta god je doprinelo da zaradite podstrek, prepoznaćete novi zadatak zbog toga što će delovati uzvišeno. Kiner dalje objašnjava: “Zadatak treba da vam pomogne da uradite jednu ili više narednih stvari: izgradite nove veštine, povećate sopstvenu vidljivost, probate novu disciplinu ili lokaciju, ili da steknete iskustvo kao što je upravljanje ljudima koje niste imali ranije.” Iako to može delovati zastrašujuće, Kiner uverava: “Rukovodstvo će vam dati novi zadatak samo ako veruje da možete uraditi posao i da će vam to proširiti veštine.”
Pravilo broj 5: Ne pretpostavljajte da vaš naporan rad nije primećen.
Ako želite da skrenete više pažnje na vaš posao i promociju, moraćete da progovorite. Pretpostaviti da šef pravi beleške o vašem radu, napretku i projektima je naivno. Ako tako radite, uvek ćete raditi odličan, promocije-vredan posao za koji nikada nećete dobiti zasluge i imaćete odlične ideje koje nećete otkrivati na sastancima (da li ima još neko ko se ne javlja tokom brejnstorming sesija da bi poslao 10 novih ideja elektronskom poštom direktoru kada se sastanak završi?).
Ako želite da se istaknete i dobijete zasluge za vaše ideje lično ali znate da ste introvertni, napravite sebi podršku. Na sastanke nosite temeljne beleške o tome šta želite da podelite i koristite ih dok govorite. Čak može pomoći i da uvedete vaš doprinos sa frazom koja objašnjava da ne razmišljate u hodu kao što je, “Razmišljao sam o ovome tokom vikenda i dobio sam ideju da bi mogli…” ili,
“Suzana je rekla nešto zanimljivo prošle nedelje što me je navelo na razmišljanje o…”. Te fraze smanjuju pritisak trenutka i daju težinu onome što treba da kažete.
Pravilo broj 6: Mislite o kompaniji na prvom mestu, a o individuama na drugom.
Da biste dobili unapređenje u vašoj kompaniji bez nenamernog sugerisanja poslodavcu da niste zadovoljni sa postojećom situacijom, pokušajte sve da uobličite iz perspektive kako najbolje možete služiti kompaniji.
“Sa čelnikom ljudskih resursa ili vašim šefom uobličite to na način koji stavlja u prvi plan vašu želju da budete izvrsni i da koristite organizaciji: ‘Osećam da bih ovde mogla uraditi više i želela bih da znam kako na najbolji način da snažno nastavim putanju karijere… Dobro bi mi došla Vaša pomoć da na najbolji način stignem tamo,’”, predlaže Lora Mekleod (Laura MacLeod),, kreatorka From The Inside Out Project®. “Takođe,važno je naglasiti vašu želju da ostanete u organizaciji u dužem roku.”
Pokušajte da ne postavljate pitanja ili da dajete komentare koji se mogu shvatiti kao bezosećajni ili sebični.
“Neka vaša pitanja budu činjenična: pozicija, iskustvo i obrazovne potrebe, odgovornosti posla. Ne postavljajte pitanje o visini zarade ili specifičnim uslovima kada su kasni sati ili slobodni dani. To izgleda kao da ste ga ugradili u lični plan, a ne u potrebe kompanije,” Mekleod kaže. “Uvek se fokusirajte da Vaše želje i planovi budu usaglašeni sa razvojem kompanije – to vas čini jakim timskim igračem.”
Preuzeto sa Glassdoor, https://www.glassdoor.com/
Prevod: Mladen R. Perić