Namerna i strateška izgradnja tima može pomoći da se obična grupa ljudi pretvori u jedinstven i vrlo uspešan tim.
Često grupa ljudi sebe naziva timom, ali jesu li ti termini zaista sinonimi? Bilo da se radi o omladinskoj grupi kao što su mladi gorani ili grupi odraslih kao gorska služba spašavanja, izgradnja tima traje više od toga nego što se ljudi povremeno okupljaju u jednoj prostoriji. Iskusni menadžeri preporučuju sistemsku i stratešku izgradnju tima kako bi se grupa ljudi u realizaciji određenog zadatka pretvorila u jedinstven tim.
Tim se može definisati kao grupa lica čiji članovi imaju komplementarne veštine i okupljeni su oko zajedničke svrhe ili skupa radnih ciljeva, za čije ostvarivanje su podjednako svi odgovorni. Ljudi se pridružuju grupi tako da mogu individualno raditi na tom cilju; međutim, ako nauče kako da efikasno rade zajedno, njihovi rezultati mogu biti znatno veći od pojedinačnih . Dobar tim daje sinergijski efekat u vidu doprinosa svakog pojedinca.
Potrebno je na početaku formiranja tima osigurati da se članovi tima međusobno poznaju. Vođa grupe može da uvede aktivnosti kao što su dolasci na redovne sastanke kako bi se osiguralo da ljudi upoznaju jedni druge u grupi. Kako se ljudi međusobno budu upoznavali, oni će se brinuti jedni o drugima kao poznanici, a ne samo kao profesionalci ili kolege članovi tima. Naučiće ceniti svakog člana tima kao celovitu osobu – a zauzvrat i biti cenjen od strane drugih – što će dovesti do većeg osećaja pripadnosti i odanosti za sve članove.
Jednom kada se ljudi više upoznaju, mogu početi graditi međusobno poverenje. To se postiže kroz vreme provedeno u zajedničkom radu i na ispunjavanju sopstvenih obaveza. Ovo se takođe može ubrzati i uvećati organizovanim aktivnostima izgradnje tima. Od dečijih igara koje sve nasmeju i razbijaju međusobne prepreke u komunikacijama pa do ozbiljnih misija rešavanja problema, ciljane aktivnosti mogu pomoći članovima tima da shvate da im tim ² čuva² leđa i da su zaslužili poverenje ostalih članova tima.
Kako ljudi grade međusobno poverenje, tako i uče kako da komuniciraju. Članovi grupe kroz specifične igre mogu da unaprede svoje međusobne komunikacijske veštine, što će se kasnije preneti na njihove zadatke ili timske projekte. Mnoge aktivnosti izgradnje tima uključuju takve veštine kao što su aktivno slušanje, propitivanje pretpostavki, davanje jasnih smernica, rešavanje problema ili vežbanje kako da se postavljaju efikasna pitanja.
Da bi timski rad bio uspešniji, članovi tima moraju se relativno lako identifikovati sa zajedničkim timskim vrednostima koje moraju biti u skladu sa individualnim vrednostima ili pak bar više od pojedinačnih vrednosti, sa vrednostima preduzeća i opštedruštvenim vrednostima. Poželjne su superlativne radne i ljudske vrednosti pripadnika tima koje se odnose na zajedničke metode, norme, cilj, verovanja, potrebe, aksiologiju.
U svakom slučaju, jedno je evidentno: timski koncept rada je sve aktuelniji i trenutno najefikasniji način rada, rasprostranjen i prihvaćen gotovo širom sveta. Razlog za to je, u prvom redu, povećana produktivnost rada. Koncept timskog rada može se sa uspehom primeniti u gotovo svim situacijama, što je još jedna od prednosti takvog načina rada.
Doc. dr Dejan Gligović