Neke kompanije ulažu mnogo novca u razvoj logotipa, dok drugi iste, podjednako efektne, stvaraju za samo nekoliko dolara.
Kada je Pepsi 2008. godine obnovio svoj logo za milion dolara, redizajn je vratio kompaniji taj ulog. Twitter je kupio plavu ptičicu za 15 dolara na iStockphoto, a autor logoa je Simon Oxley. Prvi logotip kompanije Google je besplatno kreirao Sergey Brin, suosnivač Google-a. Evoluciju logotipa Pepsi i Google možete videti na sledećim slikama.
Evolucija logotipa Pepsi
Izvor slike: Logodix
Evolucija logotipa Google
Izvor slike: 1000 logos
Logotip Olimpijskih igara u Londonu 2012. godine koštao je 665.400 dolara. Iako je jedan od najskupljih logoa na svetu, njegov kreator Wolff Ollins je doživeo brojne kritike. Reakcija javnosti na logotip u anketi BBC-ja iz juna 2007. godine, bila je uglavnom negativna; više od 80% glasova dalo joj je najnižu moguću ocenu. Internet peticija skupila je 35.000 potpisa kako bi protestovala protiv logotipa i tražila da on bude zamenjen.
Logotip Olimpijskih igara u Londonu 2012.
Izvor slike: Logok
Za redizajn logotipa BBC (British Broadcasting Corporation) isplaćeno je 1,8 miliona dolara. Prvi BBC logotip je nastao 1955. godine. Osnovne boje logoa – crna i bela, prvobitno su korišćene, ali je u roku od nekoliko godina dizajn pretrpeo par modifikacija, i eksperimentisano je i sa primenom drugih boja.
Evolucija logotipa BBC
Titulu najskupljeg logotipa je ponela kompanija British Petroleum (BP), naftni gigant, koja je 2000. godine za svoj redizajn logotipa izdvojila sumu od 211 miliona dolara. Osmišljen je potpuno nov vizuelni identitet kompanije – dizajniran je logo u vidu suncokreta, u kombinaciji i nijansama žute i zelene boje, koji predstavlja energiju u raznim oblicima.
Evolucija logotipa British Petroleum
Izvor slike: 1000 logos
Coca-Cola je svoj prvi logo dobila besplatno. Dizajn je uradio knjigovođa Frank Mason Robinson 1886. godine. Pored dizajna logoa, Robinson je smislio i ime kompanije.
Evolucija logotipa Coca-Cola
Izvor slike: Google
Kompanija Nike je logo, kakav nam je danas poznat, 1971. godine platila 35 dolara, a dizajn je uradila Carolyn Davidson, koja je tada studirala grafički dizajn. Iako je suosnivač kompanije Phil Knight izjavio da nije zaljubljen u dizajn logoa i da misli da će se na njega navići, isti je postao jedan od najpoznatijih na svetu i ostao je manje-više nepromenjen u odnosu na originalni koncept. U znak zahvalnosti za doprinos, 1983. godine Carolyn je nagrađena skupocenim dijamantskim prstenom i deonicama kompanije Nike u vrednosti od 600.000 dolara.
Evolucija logotipa Nike
Izvor slike: The Logo Creative
Za dizajn logotipa Apple, 1977. godine, plaćeno je oko 50.000 dolara. Kreator logoa je grafički dizajner korporativnog identiteta Rob Janoff.
Evolucija logotipa Apple
Izvor slike: Julie Wayer, Hansen Belyea
Bilo da je izrada logotipa skupa ili jeftina, logotipi stvaraju vrednost. Koji su najvredniji brendovi na svetu, pogledajte na slici dole.
10 najvrednijih brendova na svetu
Izvor slike: Kristin Piombino, PR Daily
Pojedini logotipi su toliko vredni da im nisu potrebne ni slovne oznake. U pitanju su logoi kompanija Nike, McDonald’s, Apple.
Prema istraživanju (GraphicSprings, 2017) na temu koji su najmoćniji logotipi u svetu, Coca-Cola je zauzela prvo mesto, Ford je na drugom, Sony na trećem, Apple na četvrtom, Walt Disney na petom. Ispitano je 24.000 ljudi širom sveta, od čega je 8.000 iz SAD, 8.000 iz Evropske Unije i 8.000 iz Azije.
Ukoliko želite da studirate i usmerite se na poslovni menadžment, marketing menadžment, možete pogledati detalje u vezi pomenutih modula na sajtu Visoke škole modernog biznisa.
Izvori teksta:
Alan Cowell (2007, 6th June). British turn up their noses at London Olympics logo. NY times, https://www.nytimes.com/2007/06/06/world/europe/06iht-brits.4.6026414.html?_r=1
Claire Stocks (2007, 5th June). Why we should give London 2012 logo a chance. BBC, https://www.bbc.co.uk/blogs/sporteditors/2007/06/why_we_should_give_london_2012.html
Dom Carter (2019, 19th June). It cost 50K to digitise: 5 surprising Apple logo facts. Creative Bloq, https://www.creativebloq.com/features/apple-logo-facts
Google. Coca-Cola zbirateljstvo. Google, https://sites.google.com/site/cocacolazbirateljstvo/zgodovina-coca-cola-logota
GraphicSprings (2017). Most Powerful Logo Survey. GraphicSprings, https://www.graphicsprings.com/most-powerful-logos
Jack Mayer (2019, 14th August). History of Nike: Timeline and Facts. The Street, https://www.thestreet.com/lifestyle/history-of-nike-15057083
Julie Wayer (2017, 20th September). Apple logo evolution. Hansen Belyea,
Kristin Piombino (2014, 22nd April). The cost of creating a logo. PR Daily, http://web.archive.org/web/20151006013713/http://www.prdaily.com/Main/Articles/The_cost_of_creating_a_logo_16379.aspx
Logodix. History Pepsi logo. Logodix, https://logodix.com/history-pepsi
Logok. London 2012 logo. Logok, http://logok.org/london-2012-logo/
Logo.svg. BBC logo. Logo.svg, http://logosvg.com/bbc-logo/
The Logo Creative. Nike Logo Evolution – The $35 Swoosh. The Logo Creative, https://www.thelogocreative.co.uk/nike-logo-evolution-the-35-swoosh/
1000 logos. BP logo. 1000 logos, https://1000logos.net/bp-logo/
1000 logos. Google logo. 1000 logos, https://1000logos.net/google-logo/
Autor: Doc. dr Karolina Perčić