RYANAIR - Primer dobrog upravljanja brendom

RYANAIR – Primer dobrog upravljanja brendom

Irska avio kompanija Ryanair osnovana je 1985. godine. Početkom 90-ih godina XX veka na njeno čelo dolazi Michael O’Leary.

Osnovna njegova strategija bila je totalna redukcija svih troškova. Flotu Ryanair-a čine isključivo avioni tipa Boing 737. Unifikacija flote znatno je redukovala troškove njenog održavanja. Ryanair ne praktikuje sletanja i poletanja sa velikih aerodroma, čime izbegava uračunavanje visokih aerodromskih taksi u cenu karata. Putnici u njihovim avionima nemaju besplatno piće i hranu, već se sve plaća.

Ukoliko karte za neki let nisu rasprodate, one se par sati pred poletanje dele besplatno. „Takvi putnici će možda kupiti hranu i piće u avionu, a možda će koristiti usluge Ryanair-a u povratku“, kaže Michael O Leary. Kao rezultat takve strategije, cene avio karata spuštene su na nestvarno nizak nivo od par eura.

Godine 1997. Evropska unija je potpuno liberalizovala avio prevoz, a Ryanair i slične kompanije učinile su ga dostupnim za većinu ljudi. Godine 2000. kompanija uvodi rezervaciju karata preko interneta. Danas se preko njihovog web sajta rezerviše 270.000 karata nedeljno, što čini 95% ukupne prodaje karata. Ryanair sa svojih 220 avio linija pokriva 95 destinacija u 19 evropskih država.

Michael O Leary je nekoliko puta proglašavan za biznismena godine u Evropi. Sa ličnim bogatstvom od 325 miliona evra on je jedan od najbogatijih Iraca.

Studija slučaja kompanije Ryanair izučava se na mnogim fakultetima u svetu.

 Autor: Doc. dr Aleksandra Brakus