reorganizacija

Reorganizacija radne snage u doba pandemije

Otkako je pandemija virusa COVID-19 pogodila Sjedinjene Američke Države, tehnološke kompanije sa sedištem u San Francisku uglavnom su zatvorile svoje kampuse i zatražile od zaposlenih da rade od kuće – u nekim slučajevima i za stalno.

Za one radnike koji odluče da se vrate u svoje kancelarije, kada to bude bilo – da li u januaru sledeće godine, na leto ili kasnije, postavlja se pitanje da li će kancelarijski život nalikovati prethodnom vremenu. Neke kompanije bi u tom slučaju trebalo da preispitaju fizički prostor kancelarija u cilju sprečavanja širenja virusa – možda da potpuno promene planove u vezi nekretnina, da se odluče za novu vrstu kancelarije ili da je uopšte nemaju.

U nastavku možete pročitati kako najveće tehnološke kompanije organizuju radnu snagu i kakve planove imaju u pogledu iste.

Tviter se već pripremao za „decentralizovanu“ radnu snagu pre pandemije. Zaposlenima u Tviteru je, početkom ove godine, ponuđena mogućnost stalnog rada od kuće. Decentralizovana radna snaga postoji kao ideja izvršnog direktora ove kompanije već nekoliko godina unazad. Dakle, ova kompanija je već imala pripremljene planove za ovakav način rada i započela je davanje u zakup kancelarijski prostor u San Francisku (oko 100.000 kvadratnih metara). Čak i pre početka pandemije, neki menadžeri u Tviteru su počeli da eksperimentišu sa radom od kuće i testiranjem virtuelnih sastanaka.

U kompaniji Gugl je u julu saopšteno da se neće zahtevati od zaposlenih da se vrate u kancelarije do jula 2021. godine, delimično kako bi pomogli radnicima sa školskom decom koja se možda neće vratiti u škole, već će onlajn nastaviti školovanje od kuće. Zaposlenima je ponuđen dodatak od 1.000 dolara kako bi im se pomoglo da opreme kućne kancelarije.

Takođe, kompanija Fejsbuk je zaposlenima isplatila 2.000 dolara bonusa za postavljanje kućne kancelarije, u kojoj će raditi verovatno do juna 2021. godine, pri čemu i u ovoj kompaniji postoji opcija da se trajno radi od kuće. Izvršni direktor Fejsbuka, Mark Zuckerberg je u maju izjavio da očekuje da će 50% radne snage kompanije raditi onlajn u narednoj deceniji. Ova kompanija je zaposlenim roditeljima ponudila 10 nedelja plaćenog odsustva za slučaj da budu u situaciji da neočekivano brinu o detetu ili rođaku. Pored toga, u kompaniji Fejsbuk se planira da se svim zaposlenima dodele visoke ocene učinaka za 2020. godinu, što bi rezultiralo bonusima.

Amazon je počeo da nudi velikodušne pogodnosti zaposlenima koji su roditelji, a u julu je najavljeno da će zaposlenima biti omogućeno da nastave da rade na daljinu do 8. januara 2021. godine, sve dok se njihovi poslovi mogu efikasno obavljati od kuće. Ali, s druge strane, dok mnoge tehnološke kompanije preispituju budućnost fizičkih kancelarija, Amazon je nastavio svoje planove širenja – ali ne u sedištu, u Sijetlu. Kompanija je nedavno najavila investiciju od 1,4 milijarde dolara za proširenje svojih fizičkih kancelarija u šest američkih gradova i zapošljavanje 3.500 ljudi.

Iako su se neki zaposleni u kompaniji Epl mesecima javljali u kancelarije kompanije, drugi su radili na daljinu. Izvršni direktor Epla, Tim Cook je izjavio da je to uspešan eksperiment za organizaciju, i da postoje neke stvari koje na daljinu zaista dobro funkcionišu, s tim da rad na daljinu nije isto kao kada su zaposleni fizički zajedno. Zaposleni u Eplu mogu da nastave da rade od kuće do početka 2021. godine.

Majkrosoft će navodno dozvoliti radnoj snazi od 150.000 ljudi da radi od kuće bar deo vremena, a drugom delu zaposlenih će biti dozvoljen trajni rad od kuće. Zaposleni na pozicijama koje zahtevaju fizičko prisustvo (oni koji su uključeni u istraživanje i razvoj hardvera i zaposleni koji se bave ličnom obukom) neće moći da iskoriste nove prednosti hibridnog radnog mesta – neće moći da rade na daljinu, dok će nekima biti dozvoljeno da rade od kuće manje od polovine radne nedelje, a nekima puno radno vreme.

Kako pandemija utiče na promenu načina rada zaposlenih i kakva su predviđanja po pitanju budućnosti radnog okruženja, možete pogledati putem sledećeg videa:

Tokom pandemije, u radnom okruženju su prioritet digitalne veštine i blagostanje zajednice. Po povratku u kompanijske kancelarije, kao prioritet se javljaju zdravlje, jasna komunikacija i izgradnja kulture blagostanja. Smatra se da se radno okruženje može poboljšati konekcijom sa ostalim zaposlenima i razvojem veština.

Ukoliko želite da steknete ili proširite svoje znanje i veštine iz oblasti menadžmenta, pogledajte koje vam studijske programe nudi Visoka škola modernog biznisa iz Beograda, sa sedištem u samom centru grada, na Terazijama 27. Upoznajte se sa ponudom studijskih modula na osnovnim akademskim studijama: https://mbs.edu.rs/upis-na-osnovne-akademske-studije/ i ponudom na master akademskim studijama: https://mbs.edu.rs/upis-na-master-akademske-studije/.

Izvori:

Avery Hartmans – Business Insider (15th October, 2020). From pay cuts to permanent work-from-home, here’s how Silicon Valley companies are thinking about the future of work, https://www.businessinsider.com/silicon-valley-future-of-work-port-coronavirus-apple-amazon-facebook-2020-10?utm_medium=social&utm_campaign=sf-bi-tipresents&utm_source=facebook.com

Ben Gilbert – Business Insider (9th October 2020). Microsoft to reportedly allow its 150,000 employees to work from home permanently, the latest tech giant to do so, https://www.businessinsider.com/microsoft-employess-to-work-from-home-permanently-2020-10

ABS News (24th June 2020). COVID-19 and the future of work, https://www.youtube.com/watch?v=YtTJ_ympGMk

7NEWS (13th July 2020). How the workforce will change after the COVID-19 pandemic and the jobs that will thrive, https://www.youtube.com/watch?v=IHvnCK8vuLU

Autor: doc. dr Karolina Perčić