office@mbs.edu.rs    +381 63 353 366               

Prilike i izazovi ženskog preduzetništva

Prema istraživanju položaja žena u biznisu u Srbiji, koje je sprovedeno u okviru projekta „Addiko 100 najvećih“, a čiji su rezultati objavljeni u aprilu 2019. godine, na rukovodećim pozicijama nalazi se 70% muškaraca i 30% žena. Sopstveni biznis u našoj zemlji pokrenulo je oko 135.000 žena, što je takođe 30% od ukupnog broja vlasnika različitih formi privrednih subjekata. Ubedljivo najviše žena rukovodilaca zaposleno je u Beogradu, a nakon prestonice slede Novi Sad i Subotica.

Deo žena koje se nisu odlučile za preduzetnički poduhvat iz nužde, kao glavne razloge pokretanja preduzetničkog projekta navode želju za nezavisnošću, poslovne prilike i ideje, želju da povećaju svoje prihode i bolji balans između ličnog i poslovnog života, koji se pokazao kao najdominantniji od svih, prema istraživanju iz 2016. godine (http://europa.rs/files/Gender_Equality/Gender-Analysis-Serbia-dec-2016.pdf).

U Srbiji žene zatvaraju svoje biznise češće od muškaraca (za 10%). Veći neuspeh žena se objašnjava i samim razlozima zbog kojih se one okreću preduzetništvu – češće je u pitanju nužda, nego prepoznavanje poslovne prilike. Deo razloga se objašnjava diskriminacijom, ali i činjenicom da žene imaju manje vremena na raspolaganju za posvećivanje svom biznisu zbog obaveza oko kuće i porodice.

Važan izazov za žene u razvoju biznisa su i manje razvijene poslovne mreže. Istraživanja pokazuju da žene u proseku imaju znatno manje poslovnih kontakata od muškaraca. Deo izazova leži u tome što se žene često ne osećaju prijatno na različitim događajima i okupljanjima na kojima dominiraju muškarci. Naučno je dokazano da žene slabije koriste čak i one kontakte koje imaju, a kao razlog se navodi nedostatak samopouzdanja i težnje da ne eksploatišu lične kontakte u poslovne svrhe (https://www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181115104647.htm).

Kao glavnu prepreku za ulazak u preduzetništvo skoro 60% žena navodi finansiranje svojih poduhvata. Skoro trećina žena je uložila porodični novac u svoj biznis, zatim trećina sopstveni novac, a samo 3,5% žena je kročilo u preduzetničke vode na osnovu odobrenog kredita.

Izvor slike: Talas, https://talas.rs/2019/04/29/zensko-preduzetnistvo/

U okviru programa podrške razvoju i promociji ženskog inovacionog preduzetništva obezbeđena su bespovratna sredstva u iznosu od po 100 miliona dinara za 2018, 2019, kao i za tekuću godinu, s ciljem da se pomogne ženama kroz promociju, afirmaciju i direktnu podršku u realizaciji njihovih preduzetničkih ideja (https://inovacije.gov.rs/programi/program-podrske-razvoju-i-promociji-zenskog-inovacionog-preduzetnistva/).

Trenutno, zbog aktuelne pandemije, izuzetno je važna podrška malim biznisima, ali i, zbog napred iznetih razloga, ženskom preduzetništvu. A možda će i neka preduzetnica svojim primerom motivisati neke druge žene da krenu njenim stopama. Jedna od njih je mlada preduzetnica, Jelena Srbljan, tridesetčetvorogodišnja kreatorka iz Novog Sada, koja uspešno vodi butik ženske garderobe Kokonat sa svojom sestrom Gordanom Jokić. Sestre zajedno kreiraju modele već 10 godina i svaki segment posla dele na ravne časti, s tim što je Jelena vlasnik na papiru, kako to sama ističe.

Kokonat haljine i majice se rado kupuju, kako u butiku u Novom Sadu, tako i putem društvenih mreža. Nose ih mlade Novosađanke i devojke sa teritorije Srbije, ali i one žene koje se osećaju mlado. Kokonat modeli su postali prepoznatljivi po kvalitetu materijala, procesu same izrade, kao i po pristupačnim cenama.  

Kako je Jelena otpočela svoj biznis, šta smatra najvažnijim u poslu i kakva su njena iskustva u vođenju butika i razvoju brenda Kokonat možete pročitati u nastavku.

Kada ste došli na ideju da postanete preduzetnik i vodite butik ženske garderobe? Šta Vas je podstaklo na to?

Ne mogu tačno da se setim kada sam došla na ideju da pokrenem biznis iz razloga što sam još kao devojčica znala čime želim da se bavim, a to je upravo ovo. Kada sam se 2010. godine vratila iz Amerike u kojoj sam provela četiri meseca i zaradila određenu svotu novca, kupila sam prve tri mašine i počela da radim.

Koliko je vremena bilo potrebno da se posao razvije i poprimi trenutni oblik?

Na sreću, moram da priznam da smo jako brzo stekli veliki broj stalnih mušterija koje su nas dalje preporučivale, i recimo da smo za godinu dana već morali da proširimo kapacitete i povećamo broj radnika.

Koji je osnovni motiv osnivanja i vođenja butika?

Samo jedna stvar, a to je velika strast prema dizajnu, materijalima, šivenju…

Osim u butiku, vaše proizvode je moguće videti i poručiti putem društvenih mreža – Facebook-a i Instagrama. Da li može da se napravi paralela između poslovanja u fizičkoj radnji i online poslovanja?

Smatram da su u današnje vreme društvene mreže velika odskočna daska za početnike, iz razloga što imamo priliku da ispitamo tržište a da se pritom ne zalećemo sa ulaganjem velike svote novca.

Veliki broj naših kupaca je sa Instagrama i Facebook-a, imamo u planu i izradu sajta, a opet, sa druge strane, mušterije često vole da opipaju materijal, probaju na licu mesta i vide kako im stoji. S obzirom da modele šaljemo po celoj Srbiji, prednost ipak dajem online prodaji.

Koliko je važno pratiti trendove u modi, a koliko smatrate da je bitna lična kreativnost?

Jedno bez drugog čini mi se da ne može, međutim, često postoje i oni „basic“ modeli koje ponavljamo svake sezone.

Da li i vaši kupci, pratioci na društvenim mrežama iskazuju svoje želje i preferencije, u pogledu izgleda odevnih komada, koje pokušavate da uklopite u kreacije?

Mi isključivo radimo naše modele ali je moguće napraviti neke korekcije u vidu dužine, kombinacije boja i materijala, tako da na taj način i mušterija može da se kreativno izrazi a da se ne odstupi mnogo od našeg dizajna.

Da li imate nekog uzora koji Vam služi kao inspiracija i čiji rad pratite? Od poznatih brendova mogla bih da izvojim brend „Scotch and Soda“, a od naših svakako sestre Šolaja.

A šta je, po Vama, bitno u poslu  – koji su to ključni elementi uspešnog poslovanja?

Za uspešno poslovanje je najbitnija upornost i vredan rad. Kada to kažem, mislim na to da morate biti spremni da se odreknete nekih stvari u životu da biste imali dovoljno vremena da se posvetite razvijanju biznisa.

Koje to lične karakteristike, po Vašem mišljenju, treba da poseduje uspešan preduzetnik?

Poštenje kao prva, upornost i istrajnost, dobra komunikacija sa zaposlenima.

Kada se uporede vaši počeci u poslu i ono što se danas primenjuje u radu, koliko ima sličnosti? I da li biste mogli da izdvojite novine koje su sada aktuelne u odnosu na vašu raniju praksu?

U početku smo radili samo osnovne modele majica, zatim smo ubacili haljine, suknje, blejzere, trenerke… Materijale smo kupovali na metar, a sada uzimamo rolne od po nekoliko desetina kilograma; ubacili smo štampu, bedževe kao detalj…

Da li aktuelna pandemija utiče na uobičajeni obim vaših aktivnosti? Da li postoje promene u obimu prodaje, kako u butiku, tako i putem interneta?

Nisam osetila neku veliku promenu nakon ukidanja vanrednog stanja, štaviše, čini mi se da se prodaja i povećala za nekih 10 procenata.

Da li biste mogli da izdvojite prednosti preduzetničkog biznisa?

To je deo mene, i deo mog života; nešto čime se bavim i u čemu uživam. Naravno da ima i nekih stvari koje ne volim kao što je papirologija, ali zato sam pronašla divne knjigovođe koje rešavaju sve umesto mene. Najveća prednost je što ne zavisite ni od koga i možete svoje radno vreme uskladiti prema sebi.

Da li biste nam otkrili koji su vaši dalji ciljevi i planovi?

Cilj nam je radnja u Beogradu i zapošljavanje još nekoliko šivača.

Koji je Vaš životni moto?

Nikad ne odustaj.

I za sam kraj ovog intervjua, šta biste poručili, možda u vidu nekog saveta, budućim preduzetnicima?

Često po nekim Facebook grupama vidim žene koje traže savet – koji posao da započnu i šta je to što bi se isplatilo. Ovo ujedno može biti odgovor i na Vaše pitanje. Morate slediti svoju strast. Radite ono što volite i okupite oko sebe pozitivne i poštene ljude, koji će vas motivisati i gurati napred.

Kreacije brenda Kokonat možete pratiti putem društvenih mreža – Facebook:  https://web.facebook.com/Kokonat-Novi-Sad-234173333391627/ i Instagram: https://www.instagram.com/kokonat_novisad/.

Ukoliko i vi želite da pokrenete svoj biznis, ili ste već preduzetnik ali želite da unapredite svoj posao, možda će vam značiti znanje i veštine koje možete steći u Visokoj školi modernog biznisa (MBS). Ponudu studijskih programa i modula MBS-a možete pogledati na sajtu: https://mbs.edu.rs/#.

Autor: doc. dr Karolina Perčić