Povratak u kancelariju – O da, jedva čekamo!

Povratak u kancelariju – O da, jedva čekamo!

Rad od kuće ima brojne prednosti o kojima smo pisali u prethodnom blogu.

Činjenica je da mnogi zaposleni preferiraju rad od kuće jer imaju na raspolaganju vreme koje bi im trebalo za putovanje, lakše uspevaju da organizuju sve svoje obaveze i preciznije upravljaju svojim slobodnim vremenom.

Ipak, postoje i oni zaposleni koji jedva čekaju povratak u kancelarije.

Ključni razlozi zbog kojih zaposleni žele da se vrate u kancelarije

  1. Druženje sa kolegama. Nema lepšeg osećaja nego videti kolege, popiti sa njima prvu jutarnju kafu, podeliti značajne informacije, našaliti se i započeti dan!
  2. Razmena znanja i iskustava. Iako savremene informaciono-komunikacione tehnologije omogućavaju razne alate za saradnju zaposlenih, teško je na taj način razmeniti neka specifična znanja i iskustva. Kada su zaposleni okupljeni u kancelariji, mogućnosti za razmenu znanja su mnogo veće. Zaposleni rado dele svoja iskustva i pomažu jedni drugima da što bolje i efikasnije završe svoj deo posla.
  3. Preciznije i bolje informisanje o dešavanjima u kompaniji. Kada su zaposleni prisutni u kancelariji, oni su na bolji način upućeni u njene planove, ciljeve, dalje pravce razvoja i zadatke. Kada se svi nalaze zajedno u kancelariji na brži i jednostavniji način dobijaju sve potrebne informacije, ali i dodatne smernice i objašnjenja.
  1. Osećaj pripadnosti. Često se za zaposlene koji duži vremenski period rade od kuće kaže da imaju osećaj da su „daleko od očiju – daleko od srca“ zbog čega se osećaju izolovanim i manje važnim za organizaciju. Kada dolaze u kancelariju i kada su okruženi svojim kolegama, kod njih dolazi do rasta osećaja pripadnosti organizaciji i do rasta radnog elana i morala. Zaposleni osećaju da su deo kolektiva i da je organizacija njihova druga kuća u kojoj provode trećinu dana.
  2. Promena sredine i izlazak iz kuće. Zaposleni koji rade od kuće često ostaju uskraćeni za mnoge doživljaje i događaje, na neki način su usamljeni, u monotonoj atmosferi svoje sobe, bez kontakata i interakcije sa drugima. Zato je mnogim zaposlenima potrebna promena sredine i izlazak iz kuće. Mnogi od njih žele da se kreću i da iskuse neka nova iskustva. Često možemo čuti od samih zaposlenih koji rade od kuće da su se „zapustili“ – da su dobili na kilaži, da se manje sređuju, da nisu dugo obnovili svoju garderobu i slično.
  3. Potreba za novim idejama i pristupima. Na timskim razgovorima koji se odvijaju uživo, licem u lice, dolazi do aktivnih diskusija i razmene mišljenja, sticanja uvida u rad kolega i drugih timova i sektora. Zaposleni koji su prisutni u kancelariji imaju mogućnosti da zajedničkim snagama smisle bolje rešenje za neki problem ili da daju bolji predlog za neki projekat.
  4. Želja za razvojem karijere. Kada rade od kuće, zaposleni se često osećaju izolovanim i da se njihov rad i trud ne prate i ne cene na pravi način. Zato smatraju da će u kancelariji bolje da se pokažu i da će im to stvoriti veće šanse za napredak na neke bolje pozicije ili bolje radno mesto. Isto tako, zaposleni koji su u kancelariji, imaju priliku da od menadžera i nadređenih dobijaju povratne informacije o ostvarenim rezultatima rada, o mogućim pravcima za poboljšanje i slično.

Zaposleni koji rade od kuće često nailaze na stavove drugih ukućana i prijatelja da „imaju dosta slobodnog vremena jer ne idu na posao“ zbog čega često dobijaju molbe da odrade neku aktivnost ili zadatak dok rade od kuće, u toku pauze i slično što može da dovede do nezadovoljstva, frustracije i stresa.

  • Udobne stolice, radni stolovi, adekvatna infrastruktura i druga sredstva za rad. Mnogi zaposleni koji rade od kuće nemaju idealne uslove i žele da se što pre vrate u kancelarije kako bi uživali u komforu i udobnosti svojih kancelarija. Takođe, mnogi zaposleni koji rade od kuće nemaju idealne monitore, osvetljenje, internet konekciju, koncentraciju i mir tokom rada.  

Sigurno je da postoji još prednosti rada iz kancelarije, ali su u ovom tekstu navedene one koje su najčešće navođene od strane zaposlenih.

S obzirom da smo imali prilike da u prethodnom blogu vidimo prednosti rada od kuće, nameće se pitanje šta je zaista bolje – rad od kuće ili rad iz kancelarije?

Odgovor zavisi od perspektive iz koje se posmatra. Nekim zaposlenima više pogoduje da rade od kuće, dok drugima više odgovara rad iz kancelarije. Svaki zaposleni ima drugačije potrebe i motivatore. Mnoge kompanije primenjuju takozvana hibridna rešenja tako što određeni broj dana zaposleni rade iz kancelarije, dok ostatak radne nedelje rade iz udobnosti svoga doma.[1] Na taj način se postižu sve prednosti – i rada od kuće i rada iz kancelarije, a zaposleni uspevaju da rade na razvoju svoje karijere, stiču timske i komunikacione veštine uz istovremenu usklađenost sa privatnim životom i hobijima.

Više o ovim temama studenti imaju prilike da čuju na predmetima Organizaciono ponašanje i Menadžment ljudskih resursa na osnovnim akademskim studijama MBS-a.

Piše: Prof. dr Jelena Lukić Nikolić


[1] https://www.forbes.com/sites/mural/2021/11/01/whats-the-future-for-the-workplace-in-a-hybrid-world/?sh=17482e0e7c6b