office@mbs.edu.rs    +381 63 353 366            

Najčešće greške prilikom odabira studija

Odabir odgovarajuće visoke škole ili fakulteta nije jednostavan, a nekada može biti i stresan. Da bi optimalizovao/la svoj izbor, neophodno je da izbegneš nekoliko najčešćih grešaka:

  1. Zbrzati izbor. Zbog činjenice da je za izbor odgovarajućih studija potrebno mnogo informacija i da je u čitavom tom procesu prisutan pritisak okoline, neki brucoši kompletno odustaju od izbora i upisuju prvu visokoškolsku ustanovu koja im je najbliža. Naravno, ta “strategija” bez strategije nije dobra jer iz jednačine upisa isključuješ sebe i svoje želje.
  2. Biti pratilac okoline. Bezuslovno pratiti svoje prijatelje ili momka ili devojku jer prosto želiš da im budeš blizu nije dobra strategija. Ako su te veze dobre, one će preživeti i to što se nalazite na različitim mestima.
  3. Pratiti porodično nasleđe. Pratiti korake tvojih roditelja nije uvek najbolja strategija. Iako možeš nastaviti njihove razrađene poslove ine mučiti se oko pokretanja sopstvene karijere, retko kada se sklonosti – pa samim time i uspeh – generacijski prenose.
  4.  Odabir na osnovu prisutne zabave i izlazaka. Studentski period života jeste jedan od najlepših i svakako podrazumeva i izlaske i provod. Međutim, ne treba izgubiti iz vida da je sve to u funkciji odabira buduće profesije i obrazovanja, a to su dugoročno važne stvari za tebe.
  5. Odabir na osnovu troškova studiranja. Školarina jeste značajan faktor prilikom odabira studija, ali ne treba da bude jedini faktor. Studiranje treba posmatrati kao investiranje u buduća znanja i veštine, a skuplje studije mogu biti put ka boljoj profesiji. Zbog toga je nekada opravdano upisati relativno skupu visoku školu ili fakultet.
  6. Oslanjanje na reputaciju. Samo zato što je određena visoka škola ili fakultet “visoko rangiran” i “prestižan” ne znači da je to prava institucija za tebe. Nemoj uvek pretpostavljati da su teškoće upisa jednake kvalitetu obrazovanja koje ćeš dobiti. Nekada su manje i manje poznate visokoškolske ustanove – koje imaju manje grupe studenata i nude više individualne interakcije sa nastavnim kadrom – bolje rešenje.
  7. Bezuslovno davanje prednosti državnim institucijama. Studije se više ne dele na privatne i državne, već na dobre i loše. Individualni pristup je bolji od pukog svrstavanja u stereotipe. Prednosti privatnih visokoškolskih institucija su najčešće lakša dostupnost nastavnog kadra i administracije, atraktivniji studijski programi prilagođeniji novim obrazovnim i poslovnim trendovima, bolja opremljenost nastavnim sredstvima, bolja praksa, itd.

Autor: Prof. dr Mladen R. Perić