office@mbs.edu.rs    +381 63 353 366               

Kako otvoriti blog i postati uspešan bloger?

Ako ste spremni uložiti malo više truda u svoj blog od samog pisanja i objava na društvenim mrežama, možete i da zaradite pišući blog. Pre nego krenete u tu avanturu, pročitajte šta sve treba da napravite u ovom vodiču za otvaranje bloga. Blog je odlična prilika da se predstavite, ma šta radili i čime se bavili. Ako ste u nečem najbolji ili barem uživate do maksimuma, podelite svoju strast s drugima. Kako da drugi znaju za Vas ako im ne kažete šta ste i ko ste, te im ne predstavite svoje mogućnosti i uspehe? Blog Vam može pomoći da pronađete bolji posao, promenite posao ili da zarađujete dodatan novac koji će Vam svakako dobro doći. Osim toga, pisanjem ćete se razvijati i steći nova poznanstva.

Korak 1. Odaberite pametno temu bloga, vaš USP

Pre nego krenete blogovati, odlučite se o čemu će biti blog. Ako npr. pišete putnički (travel) blog, na koji način ćete se predstaviti, šta je Vaš tzv. USP (unique selling point) koji će Vas izdvojiti iz mase drugih? Šta je to po čemu ste posebni? Neki blogeri pišu o bizarnoj hrani, drugi putuju tako da se svaki dan probude na drugoj lokaciji, treći pišu samo o alkoholu na putovanjima, četvrti pak o putovanju biciklom, peti imaju decu, šesti borave samo u luksuznim hotelima, itd. Dakle, optimalno je da razmislite šta će biti glavna tema Vašeg npr. putničkog bloga. Smislite neki fazon koji će se svideti drugima.

Korak 2. Registrujte cool domen

Ime Vašeg domena (URL stranice www.imemogbloga.com) je ogroman deo Vašeg brenda. Odaberite ime koje prati Vašu temu, koje se lako pamti i koje nije već upotrebljeno. To je najteži deo – pronaći slobodan .com domen. Većina dobrih je već zauzeta, pa ako ne želite imati bezvezni domen ili možda platiti hiljadu evra za onaj koji želite, moraćete se zadovoljiti nekim .net, .org ili drugim domenom.

Ako Vam je teško osmisliti ime, isprobajte neke generatore imena poput NameMesh.com, ali uvek razmišljajte u sledećim okvirima:

  • Ime domena treba biti lako za pamćenje i lako za pisanje.
  • Izbegavajte korištenje posebnih znakova i brojki.
  • Ime neka bude ispod 15 slova. Tako će možda i Vaš Twitter profil biti istog imena kao i domen.

Korak 3. Postavite web stranicu tj. otvorite blog

Jednako kao što Vam u offline svetu treba mesto za rad, treba i online imati fizički prostor. Postoji niz kompanija koje se bave hostingom Vaše web stranice, ali i platformi za blogere.

Postaviti blog na neku blogersku platformu je najbolja besplatna opcija, ali to je kao i iznajmljivanje tuđeg stana. Taj domen nije Vaš, pa kasnije teško možete nešto učiniti sa njim u slučaju da napravite uspeh. Postoji puno domaćih i stranih kompanija koje se bave hostingom web stranica (web sajtovi se moraju postaviti na server da bi bili živi, dostupni drugima). U današnje vreme, zbog velike konkurencije, nivo pružene usluge je prilično dobar pa je izbor na Vama.

Korak 4. Odaberite (engleski) jezik i stil bloga

Preporuka je da blogove pišete na engleskom jeziku, kako biste imali veću posetu publike. Srbija nije baš velika (broj stanovnika) i blog na srpskom, iako je lakši, Vas dosta ograničava – na lokalnu sredinu. Ali, ako ne znate engleski baš jako dobro, nemojte pisati na engleskom jer ćete se previše namučiti, a i čitaoce ćete namučiti svojom gramatikom i pravopisom.

Kojim stilom ćete pisati? Ležeran stil sa „slengom“ daje lep dojam, opušta čitaoce, pa savetujemo da budete neformalni, ali ozbiljni.

Korak 5. Treba imati plan objavljivanja

Možda zvuči prestrogo, ali napravite okvirni plan objavljivanja. Tako ćete imati zadane ciljeve, kada šta treba da napišete i postavite online, što će smanjiti Vašu inertnost i neće Vam dozvoljavati da prođe 10 dana a da niste napisali jednu crticu.

Pokušajte objavljivati sadržaj barem 3 puta nedeljno, i to različitog karaktera. Nikog ne zanima 20 tekstova o Japanu jedan za drugim (ok, osim onih par ljudi koji baš sad idu u Japan).

Korak 6.  Stvarajte originalan, pismen i zabavan sadržaj

Niko ne voli čitati sadržaj pun grešaka, kao i onaj koji je pisan previše stručno ili strogo. Ne sledite sve norme uobičajenog pisanja, jer je blog mesto gde se možete opustiti. I svakako pišite iz ja-perspektive, neka sve bude kroz Vaše oči, kroz Vaše iskustvo. Kao što smo već pre napomenuli, napravite content plan i držite se njega, a svaki blog post obavezno ukrasite s jednom ili više fotografija.

Ipak, ako pišete o putovanjima, tu je vizualno najbitnije. Nemojte odustajati ako Vaš početni trud ne daje rezultate. Neki najpoznatiji blogeri pisali su godinu-dve pre nego su ih uočili ili stvorili kritičnu masu koja ih čita da bi postali popularni.

Blog se ne stvara preko noći, niti za 2 meseca. Verovatno je da ćete raditi pola godine ili godinu pre prvih značajnijih rezultata.

Na društvenim mrežama se obavezno oglašavajte, jer u početku treba da dođete do publike. Osim toga, učestvujte u različitim izazovima, poput shoutoutsa na Instagramu, gde dobijete zadatak i onda najbolji dobiju promociju pred brojnom publikom. Uključite se u različite tematske facebook i druge grupe, družite se s ljudima koje zanimaju iste stvari.