Instagram se suočava sa ozbiljnom konkurencijom TikTok-a i društvenom mrežom pod nazivom BeReal, koja je popularna među pripadnicima generacije Z (rođenih između sredine devedesetih i ranih 2010-tih).
Sve je primetnije da se društveni mediji razvijaju, prolaze kroz proces tranzicije, gde generacija Z pokreće te promene.
Dok je TikTok i dalje aplikacija izbora za tinejdžere, konkurenti u nastajanju sustižu korak. Tako je na primer, skoro tri godine od lansiranja BeReal-a, više od trećine tinejdžera trenutno na ovoj društvenoj mreži, što je na nivou Snapchat-a, a ispred onoga gde je Instagram bio na svom trogodišnjem nivou.
Zašto je BeReal društvena mreža popularna kod generacije Z?
BeReal je društvena mreža gde se postavljaju sopstvene needitovane fotografije u realnom vremenu. Koncept ove mreže je takav da podstiče autentičnost umesto predstavljanja najbolje verzije sebe. Smatra se za najvećeg rivala Instagrama i proglašena je za najbolju iPhone aplikaciju u 2022. godini. Očekuje se da će je skoro 70% generacije Z koristiti tokom 2023. godine (https://www.insiderintelligence.com/content/how-gen-z-changing-social-media). Takođe, postoje očekivanja da će generacija Z nastaviti da se okreće ka novim platformama kao što su Fizz, Gas i Geneva. Ovim aplikacijama je zajedničko izraženo društveno umrežavanje ljudi u manje grupe.
BeReal je društvena mreža koja ima svoja pravila igre. Fotografija se objavljuje jednom dnevno i to onda kada korisniku stigne notifikacija. Svim prijateljima korisnika stiže notifikacija u isto vreme, koje se ne može predvideti, i nakon otvaranja obaveštenja, ograničeno je na dva minuta da se fotografija napravi i objavi. Svi objavljuju fotografije u isto, nepredviđeno vreme, bez mogućnosti postavljanja filtera na fotografiju. Objave mogu videti samo prijatelji. Dakle, ništa se ne deli javno. Fotografije prijatelja se mogu pogledati samo u slučaju objavljene lične fotografije. BeReal štedi vreme, jer će korisnik provesti tih dva minuta na aplikaciji – uslikati, objaviti i pogledati šta su njegovi prijatelji objavili. Nema beskrajnog skrolovanja po društvenim mrežama.
Prednosti novih platformi društvenih medija za generaciju Z
Iako nekima ove platforme deluju kao hir, brojni dokazi ukazuju na njihovu održivost. Novonastale društvene mreže su atraktivne iz sledećih razloga.
- Pružaju generaciji Z ono za čime žude.
Preko 60% američkih tinejdžera navodi da je osećaj da su dobrodošli i bezbedni važniji od toga da imaju prostor za slobodno izražavanje na društvenoj mreži.
- Zasnivaju se na povezivanju u manjim, intimnijim grupama.
Platforme kao što su Gas, koji je napravljen za srednjoškolce, ili Reddit, koji naglašava zajedničke interese, zabeležile su porast angažovanja među tinejdžerima.
Kakve su prognoze razvoja društvenih medija?
Očekuje se da će 2023. godina doneti veće transformacije u pogledu društvenih medija nego što je to uobičajeno. Facebook, Instagram, Snapchat i Twitter se suočavaju sa usporavanjem rasta broja korisnika i prihoda, a TikTok sa neizvesnošću oko regulative. U međuvremenu, pojavljuju se novi „izazivači“.
Prognoze širom sveta koje se odnose na rast broja korisnika Facebook-a, Instagram-a, Snapchata, TikTok-a i Twitter-a za 2023. godinu, predstavljene su na sledećem grafičkom prikazu.
Svetske društvene platforme će se kretati u različitim pravcima kada je u pitanju rast korisnika tokom 2023. godine. Očekuje se da će TikTok imati najveću stopu rasta, a Twitter negativnu.
Imajući u vidu da oglašavanje ne predstavlja primarni izvor prihoda novim društvenim medijima, smatra se da će najnovija serija platformi biti usmerena na pretplate i plaćene funkcije radi povećanja prihoda. Predviđa se da će rast ulaganja u oglašavanje na društvenim mrežama u SAD 2023. godine biti duplo manji u odnosu na proteklu deceniju. Od 2021. do 2024. godine, godišnja stopa rasta oglašavanja na društvenim mrežama iznosiće samo 7,9%.
Bez obzira na predviđanja pada stope rasta oglašavanja na društvenim mrežama, korisnici društvenih mreža ostaju veoma vredni za organizacije. Uočavaju se i sledeći trendovi na društvenim mrežama:
- Kratki video i dalje dominira.
- Vreme provedeno na društvenim mrežama skoro da se smanjuje.
- Fejsbuk se suočava s padom utrošenog vremena.
- TikTok ostaje omiljena društvena mreža generacije Z.
- Generacija Z je generacija društvenih videa.
Marketinški stručnjaci bi trebalo da imaju u vidu generaciju Z i da budu spremni za više promena u pogledu društvenih mreža, samim tim i marketing strategija, u tekućoj godini i kasnije. Ukoliko vas zanima sfera marketinga, možete pogledati ponudu Visoke škole modernog biznisa – studijski modul Marketing menadžment.
Piše: doc. dr Karolina Perčić