„Brendiranje je kada nešto sasvim obično unapređujemo i poboljšavamo tako da ono postaje vrednije i smislenije“
Scott Bedbury, A New Brand World
Brend je više od proizvoda, on je skraćenica u kojoj su sažeta osećanja jedne osobe prema kompaniji ili proizvodu. Brend je emotivan, ima snagu „ličnosti“ i pridobija srca i umove svojih potrošača. Veliki brendovi preživljavaju napade konkurenata i tržišnih trendova zbog svojih čvrstih veza sa potrošačima.
Jedan od važnih aspekata B2B brendiranja je to da brendovi ne dolaze samo do potrošača, publike već i do svih zainteresovanih grupa ili stejkholdera – zaposlenih, partnera, zakonodavaca itd. Brend je neopipljiv pojam, ali radi lakšeg razumevanja on se često izjednačava sa materijalnim elementima marketinških komunikacija koje se koriste kao njegova podrška – advertajzingom, logotipima, sloganima, džinglovima, itd. – ali brend je daleko više od toga:
- brend je obećanje
- brend je sveukupnost opažanja – sve što vidite, čujete, pročitate, znate, osećate, mislite, itd – o proizvodu, usluzi ili kompaniji
- brend ima posebno mesto u svesti potrošača zbog predhodnih iskustava, asocijacija i budućih očekivanja
- brend je skraćenica za atribute, prednosti, verovanja i vrednosti koje diferenciraju, smanjuju složenost i pojednostavljuju proces donošenja odluka.
Holistički marketing, kao i holističko upravljanje brendom uviđa da je sve važno i da je nephodno imati široku, integrisanu perspektivu kako bi se obezbedio konzistentan i sveobuhvatan pristup marketing odnosa, integrisani marketing, unutrašnji marketing i marketing duštvene odgovornosti.
Reč brend potiče od staroskandinavske reči brandr, sa izvornim značenjem žigosati, ili goreti. Ova reč je služila vlasnicima stoke kao sredstvo za obeležavanje svojih životinja radi njihovog razlikovanja i identifikacije.
U savremenoj tržišnoj praksi i marketingu već su se odomaćili pojmovi, kao što su: marka (brand) ili ime marke (brand name), znak marke (brand mark), boja marke (brand color), zaštitni znak (trademark), trgovačko ime (trade name), i autorsko zaštićeno pravo (copyright).
Nike (Najki) – američka je multinacionalna kompanija koja se bavi dizajnom, razvojem i prodajom sportske obuće, odeće i ostale sportske opreme. Središte kompanije je u okrugu Washington, savezna država Oregon, SAD. Ova kompanija je jedna od najvećih svetskih proizvođača i dobavljača sportske opreme.
Godine 2012. u kompaniji je bilo zaposleno više od 44.000 ljudi širom sveta. Sam brend ima vrednost od 10,7 milijardi dolara, što ga čini najvrednijim brendom u sportskom biznisu.
Kompaniju su osnovali Bill Bowerman i Phil Knight 25. januara 1964. godine, kao Blue Ribbon Sports, dok je zvanično postala Nike 1978. godine. Kompanija ime duguje grčkoj boginji pobede – Niki.
Nike sponzoriše mnoge poznate sportiste i timove širom sveta, pod sloganom “Just do it” i prepoznatljivom “kvakom” kao logom.
Autor: Doc. dr Aleksandra Brakus