office@mbs.edu.rs    +381 63 353 366               

Kako će pandemija uticati na prazničnu kupovinu

Smatra se da sezona praznika 2020. neće biti nalik ni jednoj do sada. Pandemija komplikuje lanac snabdevanja i menja obrasce ponašanja potrošača generalno, čineći ovu godinu izuzetno nepredvidivom.

Radi predviđanja dešavanja najviše se razmatra američka ekonomija koju je pandemija korona virusa gurnula u recesiju i prouzrokovala veliku nezaposlenost i tekuću ekonomsku neizvesnost. Trenutna kriza menja način na koji potrošači kupuju i tokom praznične sezone, koja je najveći prodajni period mnogih prodavaca, prema studiji kompanije Deloitte.

Prema rezultatima istraživanja (Deloitte), pandemija će negativno da utiče na prazničnu kupovinu. Finansije američkih potrošača i planirano trošenje tokom praznika pogođeni su krizom ove godine. Pandemija, koja je dovela do porasta nezaposlenosti i prouzrokovala finansijsku nesigurnost za neke potrošače, trgovcima remeti planove u prodaji tokom praznika.

Oko 29% ispitanika izjavilo je da je finansijska situacija njihovog domaćinstva lošija nego prošle godine (u odnosu na 20% u 2019.), a 38% planira da troši manje tokom praznika, daleko više od 22% koliko je taj procenat iznosio u 2019. godini.

Kupci planiraju da ograniče posete prodavnicama jer svaki odlazak u prodavnicu predstavlja potencijalni zdravstveni rizik.  Više od polovine ispitanika (51%) zabrinuto je za svoje zdravlje kada su u prodavnicama, što dovodi do toga da 65% ispitanika preferira kupovinu putem interneta kako bi izbeglo gužvu. Potrošači očekuju da će tokom sezone praznika u proseku posetiti samo 5,2 prodavnice, u poređenju sa 7 u 2019. godini. Očekuje se da e-trgovina doživi nagli skok tokom praznika, te će prodaja putem interneta biti važnija za praznične nastupe prodavaca nego ikada ranije. E-marketer predviđa da će maloprodaja putem e-trgovine činiti 18,8% američke maloprodaje.

Udeo u potrošnji preko interneta i u fizičkim prodavnicama.
Izvor: Deloitte, 2020

E-marketer predviđa da će ukupna američka maloprodaja porasti za 0,9% na 1.013 triliona američkih dolara, a da će američka maloprodaja putem e-trgovine skočiti za 35,8% na 190,47 milijardi dolara. Očekuje se da će e-trgovina činiti 18,8% ukupne maloprodaje u SAD.

Obim i struktura potrošnje su u velikoj meri uslovljeni radnim statusom potrošača, kao pojedinaca i domaćinstva. U SAD je, od početka pandemije, tek krajem oktobra 2020. godine opao broj prijava nezaposlenih koji po prvi put koriste pravo na novčanu naknadu, kada je bilo za 40.000 manje prijava u odnosu na prethodnu nedelju (a bilo je 751.000 prijava u pretposlednjoj nedelji u oktobru 2020.). Kako su početkom zime ponovo naglo povećani brojevi obolelih od COVID-19, ekonomisti izražavaju zabrinutost za tržište rada i ekonomiju.

Ove godine zdravstvene i finansijske strepnje oblikuju kako kupci pristupaju kupovini – mnogi planiraju smanjiti istu u četiri ključna područja: trošenje, kupovina u prodavnicama, putovanja i iskustva, i vreme provedeno u kupovini.

Deloitte anketa istražuje ponašanje i preferencije 4.012 potrošača u SAD, ove jedinstvene sezone. Istraživanje je sprovedeno od 9. do 15. septembra 2020. godine, i na osnovu istog se došlo do saznanja koja možete pročitati u nastavku.

COVID-19 utiče na psihu kupaca koji prilagođavaju svoje navike novim okolnostima. Menjaju se obrasci prazničnih kupovina. Prosečni budžet ove sezone je manji i mnogi kupci (svih generacija) traže beskontaktne opcije. Cena, proizvod i pogodnosti ostaju najvažniji faktori donošenja odluke o kupovini.

Na osnovu ispitanih namera potrošača, ustanovljeno je da će i učešće i prosečna potrošnja biti nešto niži u odnosu na prethodnu sezonu (401 USD naspram 415 USD 2019). A za trgovce će ovo biti sezona neizvesnosti, i isti se moraju prilagoditi novim zahtevima potrošača i pokušati iskoristiti prilike u vidu inovacija.

Prema rezultatima istraživanja Deloitte, zaključci su sledeći:

  • Anksioznost prouzrokovana COVID-19 prevodi se u opreznu kupovinu;
  • Kupci očekuju da će tokom sezone praznika ove godine potrošiti 1.387 dolara po domaćinstvu, što je za 7% manje u odnosu na prethodnu godinu;
  • 38% kupaca planira da potroši manje u odnosu na prethodnu godinu zbog zabrinutosti i ekonomske nestabilnosti;
  • Budžeti namenjeni za putovanja sada se preusmeravaju na proslavu praznika kod kuće, a očekuje se da će biti za 34% manje putovanja u odnosu na 2019.;
  • Tražnja za nameštajem za kuću i sezonskim dekorativnim predmetima raste;
  • U cilju izbegavanja gužve, potrošači traže beskontaktna rešenja;
  • Skoro 51% kupaca oseća se zabrinuto tokom kupovine u prodavnici;
  • 73% planira isporuku proizvoda na kućnu adresu (u odnosu na 62% u 2019.);
  • 38% planira da tokom ove sezone praznika potroši manje, što je nivo koji nije viđen do ove finansijske krize;
  • 69% preferira kupovinu u prodavnici koja je bliža njihovom prebivalištu;
  • 65% radije kupuje preko interneta;
  • 48% radije kupuje u prodavnici koja se nalazi izvan tržnog centra;
  • Od 72% kupaca koji prate predloge influensera manje od četvrtine prazničnih kupovina se planira zahvaljujući influenserima.

Potrošači kao razloge zbog kojih biraju onlajn kupovinu u odnosu na kupovinu u fizičkoj radnji navode sledeće:

  • izbegavanje gužve (65%),
  • komforna kupovina od kuće (64%),
  • opcija za besplatnu dostavu (60%),
  • 24h je moguća kupovina onlajn (58%),
  • lako upoređivanje cena (53%).

Kupci žele besplatnu dostavu (85% njih) i spremni su da plate samo minimalne iznose za brže opcije dostave (15%). Poklon vrednosne kartice i odeća ostaju najpopularniji proizvodi za darivanje, dok je novac i dalje najtraženiji za primanje.

Najpopularnije stvari za darivanje i primanje tokom praznika
Izvor: Deloitte, 2020

Predstavljena su predviđanja uticaja pandemije na prazničnu kupovinu 2020. godine na osnovu ispitanih namera i preferencija kupaca u SAD, a koliki će uticaj krize zaista biti i kako će se odraziti na ceo svet, uskoro će pokazati naredna istraživanja.

Ukoliko vas zanima kreativna i uvek aktuelna sfera marketinga, možete pogledati ponudu Visoke škole modernog biznisa – studijski modul Marketing menadžment putem sledećeg linka: https://mbs.edu.rs/osnovne-studije/marketing/. A ukoliko vas zanima oblast uslužnog sektora, i ukoliko želite da naučite kako da uspešno plasirate (svoje) proizvode i usluge, možete pogledati šta Visoka škola modernog biznisa nudi u okviru studijskog programa Menadžment u uslužnom biznisu na master akademskim studijama: https://mbs.edu.rs/master-studije/menadzment-u-usluznom-biznisu/.

Izvori:

Daniel Keyes – Business Insider (2020, 5th November). How the pandemic will change 2020 holiday shopping behaviors. https://www.businessinsider.com/how-the-pandemic-will-influence-2020-holiday-shopping-2020-11

Andrew Lipsman – eMarketer (2020, 22nd October). Holiday Shopping 2020: Unprecedented Holiday Ecommerce Gains Will Make Up for Brick-and-Mortar Shortfall

Fred Imbert – CNBC (2020, 29th October). U.S. weekly jobless claims total 751,000, vs 778,000 expected

Deloitte (2020, October). 2020 Deloitte holiday retail survey – Reimagining traditions. https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/us/articles/6890_holiday_retail/6890_2020-Deloitte-holiday-retail-survey.pdf

Autor: doc. dr Karolina Perčić