office@mbs.edu.rs    +381 63 353 366               

Kakav oglas za posao privlači generaciju Z?

Generacija Z je, prema većini autora, rođena u periodu od 1995. do 2009. godine. (McCrindle, 2010).

Zanimljivo je odmah na početku istaći činjenicu da ni jedna od prethodnih generacija nije imala toliko različitih naziva kao generacija Z. Za nju možete sresti sledeće: 

  • iGeneracija
  • tehnološka generacija
  • digitalna generacija
  • onlajn generacija
  • fejsbuk generacija
  • generacija koja stalno klikće
  • post-milenijalci

Ključne karakteristike generacije Z su (Sidorcuka i Chesnovicka, 2017; Larkin, Jancourt i Hendrix, 2018; Barnes & Noble College Insights, 2018; Dolot, 2018; McCrindle i Fell, 2019): 

  • To je do sada najumreženija generacija.
  • Želi da izgrade svoj lični brend i da bude prepoznatljiva.
  • Oseća veliku potrebu da svi ljudi na svetu budu jednaki i da sistem bude pravičan i dosledan prema svima. 
  • Traži posao širom sveta zbog dobrog poznavanja stranih jezika i zbog sklonosti ka putovanjima i mobilnosti.  
  • U velikoj meri primenjuje multitasking koji je posebno očigledan na internetu – brz prelazak sa jedne na drugu aplikaciju;
  • Koristi najsavremenije tehnologije i aplikacije kako bi sebi olakšala život i bolje koordinirala obaveze.
  • Stalno traga za novim izazovima i promenama, ima preduzetnički duh i želju da ostavi svoj trag u društvu.

Šta pripadnici generacije Z žele od poslodavaca?

Najstariji pripadnici generacije Z polako ulaze na tržište rada i traže zaposlenje. Ono što treba imati u vidu je činjenica da generacija Z ima specifične karakteristike, a samim tim i specifične zahteve od poslodavaca. 

Generacija Z želi da brzo ostvare zavidnu profesionalnu karijeru, bez nekog prethodnog truda i zalaganja. Pripadnici generacije Z ne žele da idu stepeništem do vrha, već žele da elegantno uskoče u lift koji će ih odvesti do tamo. 

Većina pripadnika generacije Z je odrastala u pogodnijim ekonomskim okolnostima u odnosu na svoje prethodnike, zbog čega nisu imali nužnu potrebu da rade. Pored toga, mnogi od njih su zbog obrazovanja dosta vremena ulagali u učenje i pripreme za upis na fakultet i polaganje ispita. Ovaj nedostatak prethodnog radnog iskustva, posebno na početničkim radnim pozicijama je povezan sa visokim i nerealnim očekivanjima koje pripadnici generacije Z imaju od svog prvog radnog mesta.

Generacija Z insistira na fleksibilnosti radnog vremena. Pripadnici ove generacije imaju izraženu želju i potrebu da budu vlasnici svoga vremena. Istraživanja su pokazala da nešto više od trećine pripadnika generacije Z ne bi tolerisalo od poslodavaca zahtev da rade onda kada oni to ne žele i da ne mogu da uzmu dane odmora kada žele. I oni žele da budu digitalni nomadi.

Da bi se na adekvatan način privukli talenti koji pripadaju generaciji Z, poslodavci moraju da upoznaju njihove ključne karakteristike, vrednosti, stavove, ponašanja, očekivanja.

Neke od aktivnosti koje je neophodno sprovesti u pogledu HR praksi u domenu regrutacije su (Gomez i sar., n.d.):

  1. Fundamentalna promena načina na koji se sprovode procesi regrutacije;
  2. Razvoj profila željenog kandidata koji bi bio idealan za organizaciju, a ne za konkretnu poziciju.
  3. Kreiranje slojevitih karijernih puteva (sa više različitih opcija). Generacija Z ne želi da prati tradicionalan karijerni put i napredak na više hijerarhijske pozicije, već želi dinamičnost i uzbudljivost. 
  4. Izgraditi predlog vrednosti i brend poslodavca usmeren na talente generacije Z.
  5. Fokusirati se na heterogenost radne snage, inkluziju i diverzitet.

Previsoka očekivanja koja pripadnici generacije Z imaju od poslodavaca mogu biti rešena realističnim prikazom posla. Zaposleni imaju nepisani skup očekivanja od poslodavaca koji u velikoj meri utiče na njihovo ponašanje, osećanja i stavove. 

Poslodavci treba da istaknu ključna zaduženja i odgovornosti na datoj poziciji, radno vreme, radne uslove, pozitivne i negativne aspekte obavljanja datog posla, mogućnosti za dalji razvoj i napredak. Potrebno je dizajnirati poslove tako da budu značajni i privlačni za pripadnike generacije Z i potruditi se da se stvori jedinstveno iskustvo za njih.

Kako koncipirati oglas za posao koji će privući generaciju Z?

Generacija Z će usloviti značajne promene u menadžmentu ljudskih resursa. Stručnjaci koji se bave procesom regrutacije moraju da se pripreme da oglašavaju slobodna radna mesta i privuku pripadnike ove generacije preko različitih platformi koje ova generacija koristi. Kanali informisanja pripadnika generacije Z o novim oglasima za posao postaju od ključne važnosti u procesu spoljne regrutacije kandidata.  

Prilikom koncipiranja oglasa za posao za pripadnike generacije Z, veoma je važno pratiti sledeće korake (ICAEW, 2019):

  • Šta je to što kompaniju čini sjajnim mestom za rad? Koje su ključne prednosti kompanije?
  • Koristiti neformalne izraze i jednostavne rečenice;
  • Koristiti reči kao što su: dinamično, inovativno, uzbudljivo, rastuće, ambiciozno, prijateljsko;
  • Biti iskren i otvoren u pogledu zahteva na radnom mestu;
  • Poziv na akciju (prijavu za posao);
  • Oglasi za posao treba da budu iskreni i transparentni i da obećavaju ono što kompanija može da ispuni, bez lažnih obećanja;
  • Kako su pripadnici generacije Z zavisni od svojih mobilnih telefona oglasi za posao treba da budu optimizovani/prilagođeni za mobilne telefone i da omogućavaju jednostavnu proceduru prijavljivanja;
  • Poslednjih godina se sve više primenjuju atraktivni, kratki video snimci koji oslikavaju organizacionu kulturu i radnu atmosferu.
  • Takođe, pripadnici Generacije Z umesto tradicionalnog papirnog CV-ja, preferiraju video CV.
  • Oglasi za posao i video treba da budu kratki, kako bi privukli i zadržali pažnju pripadnika generacije Z. 

Poslodavci treba da se promovišu kroz različite društvene mreže i na različitim platformama kako bi bili pred očima pripadnika generacije Z. 

Takođe, ova generacija tek ulazi na tržište rada, tako da nije moguće predvideti sve HR segmente i prakse na koje će uticati. Pratite MBS blog i imaćete prilike da saznate više o ovoj generaciji u narednim temama! 

Piše: prof. dr Jelena Lukić Nikolić

Literatura

  1. Barnes & Noble College Insights (2018). Conversations with Gen Z: Values & Beliefs, dostupno na: https://next.bncollege.com/gen-z-students-values-beliefs/, pristupljeno 15.07.2022.
  2. Dolot, A. (2018). The characteristic of Generation Z. E-mentor, 74(2), 44–50.
  3. Gomez, K., Mawhinney, T., & Betts, K. (n.d.). Welcome to Generation Z. Deloitte. 
  4. ICAEW (2019). Attract Gen Z. ICAEW training vacancies. London: Chartered AAccountants Hall. 
  5. Larkin, C. M., Jancourt, M., & Hendrix, W. H. (2018). The Generation Z world: Shifts in urban design, architecture and the corporate workplace. Corporate Real Estate Journal, 7(3), 230-242.
  6. McCrindle, M., Fell, A. (2019). Understanding Generation Z. Recruiting, Training and Leading the Next Generation. McCrindle Research Pty Ltd. 
  7. Sidorcuka, I., & Chesnovicka, A. (2017). Methods of Attraction and Retention of Generation Z Staff. CBU International Conference of Innovations in Science and Education, Prague, Czech Republic.