virtuelni sajam

Virtuelni sajmovi u doba pandemije

Zbog nemogućnosti da se sajmovi održe na uobičajeni način usred aktuelne pandemije, prvi svetski virtuelni sajam tekstila organizovan je iz Subotice, kako bi svetski brendovi razmatrali raspoložive materijale za svoje modele za narednu sezonu. Kompanija Material Exchange je osmislila digitalni sajamski prostor za svetske brendove i dobavljače materijala iz svih krajeva sveta.

Virus Covid-19 je imao ogroman uticaj na modu u vrlo kratkom periodu – proizvodnja je praktično stala, maloprodajni objekti su jedan vremenski period bili zatvoreni, a potražnja je drastično opala. Bitna je činjenica da modna industrija gotovo u potpunosti zavisi od fizičke prodaje – više od 80% transakcija u ovoj industriji se i dalje odvija u fizičkim prodavnicama. Modna industrija je praktično zaustavljena jer su i putovanja ograničena, a kako bi se premostio negativan uticaj pandemije, kompanija Material Exchange je kreirala digitalnu platformu s ciljem povezivanja brendova i dobavljača tekstila, po uzoru na fizički sajamski prostor sa izlagačima.

Nedostatak ovakvog sajma jeste nemogućnost opipavanja materijala. Ali, kako bi se isti prevazišao, kompanija je razvila 3D prikaz materijala koji pokazuje kako oni izgledaju na određenom proizvodu. Neki od vodećih brendova su najavili da će svoje kolekcije uskoro razvijati putem 3D dizajna.

S druge strane, premeštanjem sajma u digitalni svet povoljno se utiče na uštedu novca i vremena jer nije potrebno putovati da bi se materijali videli, a samim tim se indirektno utiče na očuvanje životne sredine. Kako se proizvod predstavlja digitalno, smanjuje se i negativan uticaj koji tekstilna i kožarska industrija imaju na prirodu. Material Exchange svakodnevno meri koliko je ušteđeno materijala za izradu uzoraka, litara vode, emisije ugljen-dioksida, logističkih troškova i sati putovanja.

Opširnije o održanom svetskom virtuelnom sajmu tekstila možete saznati putem sledećeg videa:

Virtuelni sajmovi će postati česta praksa, i jedan su od vidova primenjene digitalne transformacije, koja je neminovnost u skoro svim sferama života i rada tokom pandemije. Čak i kad se jednom pandemija virusa Covid-19 donekle bude smirila, koliko god vremena za to bilo potrebno, ostaje pitanje kako će modna, ali i druge oblasti industrije posle nje izgledati.

Ukoliko vas zanima oblast uslužnog sektora, i ukoliko želite da naučite kako da uspešno plasirate (svoje) proizvode i usluge, možete pogledati šta Visoka škola modernog biznisa nudi u okviru studijskog programa Menadžment u uslužnom biznisu na master akademskim studijama: https://mbs.edu.rs/master-studije/menadzment-u-usluznom-biznisu/. A ukoliko želite da se bavite upravljanjem poslovanjem organizacije, možete se informisati o studijskom modulu Poslovni menadžment na osnovnim akademskim studijama: https://mbs.edu.rs/osnovne-studije/menadzment/.

Izvori teksta:

BBC – Petra Živić (2020, 10. avgust). Korona virus i moda: Svetski virtuelni sajam tekstila organizovan iz Srbije, https://www.bbc.com/serbian/lat/srbija-53649615

BBC – Stiven Makintoš (2020, 3. maj). Korona virus: Zašto modna industrija proživljava egzistencijalnu krizu, https://www.bbc.com/serbian/lat/svet-52516674

Material Exchange, https://material-exchange.com/

Autor: doc. dr Karolina Perčić