Studirajući na MBS-u naučiću da budem uspešan preduzetnik
Samostalno pokretanje sopstvenog biznisa traži određena znanja, veštine i sposobnosti. Vlasnici malog biznisa žele da budu što efikasniji i da što je moguće više smanje svoje troškove. Preduzetnik je osoba koja želi da ostvari svoje poslovne ideje i ostvari profit. Ove ideje se uvek oslanjaju na značajno i detaljno poznavanje neke industrije i tržišta, potrebe kupaca, tehnologije, distribucije i načina prodaje. Preduzetnik je neko ko je sposoban da uspešno vodi sopstveni biznis.
Sopstveni uspešni biznis može podrazumevati mnogo stvari:
- Može biti osiguranje ekonomske stabilnosti za sebe i svoju porodicu.
- Može biti izvor kreativnosti, obezbeđujući izlaz za sve ideje koje posedujete.
Sve ovo je moguće ako odigrate kako treba.
Glavni adut preduzetnika predstavljaju ideje i želje da stvori nesto u čemu će uspeti, a da pritom projekat bude isključivo njihov. Preduzetnik mora da poseduje neophodna znanja i veštine, sposobnosti, ali i pokretački duh, posvećenost, odgovornost i dinamičnost.
Preduzetnički biznis karakterišu prednosti i nedostaci.
Prednosti sopstvenog biznisa su: Kontrola; Novac; Kreativnost i nazavisnost; Sloboda.
Nedostatci sopstvenog biznisa su: Nesigurnost – Najteži deo je što nema stalnog izvora prihoda; Rizik; Nedostatak strukture; Struktura rada pada u vodu kada radite za sebe.
Šta činiti?
Morate početi razmišljati kao preduzetnik, realno proračunavati rizike i donositi promišljene, proračunate i inteligentne odluke.
Početak preduzetničkog biznisa
Onog trenutka kada odlučite da je započinjanje biznisa prava stvar bez obzira na rizike, postavlja se pitanje: Šta dalje? Ljudi su obično oduševljeni idejom započinjanja biznisa ali se brzo zaguše u samoj suštini posla.
Korak 1: Lično ocenjivanje
Zašto želite da započnete biznis? Da li je zbog novca, slobode, kreativnosti, ili neki drugi razlog? Šta možete ponuditi? Kojim veštinama vladate? Koju oblast najbolje poznajete? Da li želite da obezbedite uslugu ili proizvod? Šta volite da radite? Koliki kapital možete staviti na rizik? Da li će te imati radnika? Odgovori na ova pitanja će Vam pomoći da suzite izbor i donesete odluku.
Korak 2 : Analiza
Kada izaberete biznis koji odgovara Vašim životnim i poslovnim ciljevima, moraćete da ocenite tu ideju. Ko će kupiti Vaš proizvod ili uslugu? Ko će Vam biti konkurencija?
Korak 3: Poslovni plan
Poslovni plan je nešto što će Vam pomoći da saznate koliko novca Vam je potrebno da počnete, koje zadatke sve treba da obavite da bi spremno počeli biznis.
Korak 4: Formiranje biznisa
Postoji nekoliko načina da formirate svoj biznis. Može biti vlasništvo jednog lica, ortakluk ili deoničarsko društvo.
Korak 5: Obezbediti finansije
Većina malih poslova počinje sa privatnim finansiranjem preko kreditnih kartica, ličnih zajmova, pomoć porodice, uzimanjem zajmova, ušteđevinom itd.
Korak 6: Otvaranje
Naći lokaciju i obezbediti poslovni prostor. Kupiti inventar. Obezbediti telefonsku liniju. Zaposliti radnike. Oformiti cene. Napraviti svečano otvaranje.
Korak 7: Proba i greške
Pratite poslovni plan, ali budite otvoreni i kreativni i za nove ideje. Reklamirajte se. Nemojte se plašiti da napravite greške. Iznad svega treba uživati u vođenju sopstvenog posla.
Sledećeg puta pisaću Vam o izboru pravog posla.
Do tada – generišite poslovne ideje!!!
Prof dr. Goran Đoković