office@mbs.edu.rs    +381 63 353 366               

Brend je najveća vrednost svake kompanije. Maturanti EPA otkrili zašto

Šta je brend? Zašto je brend od najveće važnosti za svaku firmu, bez obzira na njenu veličinu i delatnost kojom se bavi? Kako su popularni brendovi dobili imena i kako se brend pretvara u zaradu? Odgovore na sva ova pitanja maturantima Srednje škole za ekonomiju, pravo i administraciju, pružio je profesor Visoke škole modernog biznisa dr Aleksandar Dejanović. Kroz živu diskusiju, učenici su govorili o svojim omiljenim brendovima, pokazali zavidno poznavanje ove oblasti i želju za daljim usavršavanjem koje im je omogućeno nastavkom školovanja na Visokoj školi modernog biznisa.

Doba brendokratije

,,Brend predstavlja više od imena, logoa ili grafičkog dizajna. Kada potencijalni kupac pomisli na neki brend, ono što se želi jeste da pomisli na čitavo iskustvo koje će doživeti kada kupuje uslugu ili proizvod tog brenda”, istakao je prof. Dejanović na početku susreta sa maturantima EPA.

,,Proizvodi su na policama, a brend je u svesti potrošača. Izgradnjom snažnog brenda jačaju se odnosi sa potrošačima i stiče povlašćena pozicija na tržištu u odnosu na konkurenciju. Upravo je to razlog zbog koga su danas brendovi najvrednija imovina kompanije,” istakao je prof. Dejanović i naglasio da zato ne čude tvrdnje mnogih eksperata da danas živimo u doba brendokratije – vremenu u kojem dominiraju brendovi.

Na pitanje koji su najpoznatiji brendovi koje mogu da imenuju, maturanti su se brzo složili kako su to brendovi kao što su Adidas, Nike, Apple, Coca-Cola, Pepsi, Lego, Sony…

Profesor Dejanović je objasnio da, kako bi se stvorio jak brend, potrebno je pažljivo planiranje i veliko dugoročno ulaganje u prepoznatljivost na tržištu. ,,Uspešan brend je u suštini odličan prozivod, praćen kreativno dizajniranim i sprovedenim marketingom. Elementi brenda su sva sredstva kojima se stručnjaci za marketing mogu poslužiti da izdiferenciraju brend, a svakako najznačajniji elementi brenda su ime brenda, logotip, simbol, slova, slogani, džinglovi, internet adrese”, naveo je prof. Dejanović.

Kako brend dobija ime?

Profesor je zatim maturante upitao da li znaju kako su njihovi omiljeni brendovi dobili ime. Učenici su odgovorili da znaju da je nemačka sportska marka Adidas naziv dobila po imenu osnivača kompanije Adolfu Dassleru.

,,Adolfa su prijatelji zvali Adi, pa je spajanjem nadimka i prva tri slova prezimena nastao Adidas, kazali su maturanti i dodali da je Coca Cola dobila naziv po lišću koke koja je jedan od sastojaka popularnog gaziranog napitka.

,,Ime brenda je obično kratka reč koja treba da se značajno razlikuje od konkurencije. Ciljna grupa potrošača treba da ga brzo zapamti, prepozna i lako izgovori. Ono mora biti na prvom mestu u glavi potrošača kada pomisle na potrebu koju žele da zadovolje. Imena brendova nastaju na različite načine,” naveo je profesor Dejanovic. Tako je Pepsi, glavni konkurent Coca-Cole, nazvan po enzimu za varenje pepsinu. Nike, rival Adidasa je nazvan po imenu grčke boginje pobede, dok je Reebok ime dobio po gracioznoj životinji, afričkoj gazeli koja se zove ‘rhebok’,

Profesor Dejanović je dodao da danas nazive obično kreiraju organizacije specijalizovane za razvoj komercijalnih imena. Takve agencije nakon temeljnog ispitivanja preduzeća za novi proizvod ili uslugu, pripremaju strategiju stvaranja imena i dogovaraju se o njoj. Kad se jasno odredi zadatak ili cilj kreiranja komercijalnog imena, počinje rad na stvaranju naziva.

Brend, logo i skrivena značenja

Profesor je potom istakao važnost logoa za brend.

,,Logo je glavna stvar na osnovu koje kupac vizuelno prepoznaje jedan brend. Efektan i kvalitetan logo je onaj koji postaje sinonim za brend. Takav je, na primer, logo kompanije Apple.” Postoje razne teorije o tome zašto je osnivač Stiv Džobs izabrao baš nju. Učenici EPA su naveli da je to jabuka koja je pala na glavu Isaka Njutna kad je otkrio gravitaciju, pa je ime Apple svojevrsni omaž tom događaju. Ova teorija ima i pokriće u prvom logou Apple-a na kojem je prikazan Isak Njutn koji čita ispod drveta jabuke. Profesor Dejanović je naveo i teoriju koja kaže da je logo kompanije Apple povezan sa biblijskom pričom o Adamu i Evi, u kojoj je zmija nagovorila Evu da zagrize jabuku sa ,,drveta znanja”, pa Apple, u stvari, na taj način predstavlja jabuku kao simbol znanja. Međutim, o tom misterioznom zagrizu postoje i druge legende. Tako je dizajner ovog logoa, Rob Janof, u jednom od svojih intervjua, objasnio da je zagriz stavio jednostavno da bi ljudi shvatili da je u pitanju jabuka, a ne trešnja ili čeri paradajz.

Druga zanimljiva priča je u vezi sa logoom kompanije Nike. Za pretpostaviti je da je kompanija Nike u svoj simbol, koji se danas može videti na svakom ćošku uložila veliku sumu novca, međutim, mnogi će se iznenaditi – ovaj genijalni dizajn je napravila apsolutno nepoznata studentkinja dizajna na portlandskom univerzitetu, Kerolin Dejvidson, koja je svoje usluge naplatila samo 35 dolara. Međutim, kada je kompanija Nike postala svetski poznata, odužila se Kerolin. Osnivač kompanije Fil Najt, iz zahvalnosti,  poklonio je  500 akcija kompanije Nike dizajnerki.

Leave a Reply