crowdfunding

Crowdfunding – novi način finansiranja projekata

Crowdfunding je način prikupljanja sredstava putem donacija, većinom malih iznosa, od velikog broja ljudi. Crowdfunding menja ideju tradicionalnog investiranja, koristeći internet kako bi razgovarao s hiljadama, ako ne i milionima potencijalnih donatora.

Šta je Crowdfunding projekat?

Postoji više od 600 platformi za Crowdfunding širom sveta, a prikupljanje sredstava dostiže milijarde dolara godišnje, prema istraživanjima kompanije Massolution. Najčešća vrsta prikupljanja donacija je korištenje stranih platformi poput Kickstarter i Indiegogo, gde se donacije traže u zamenu za posebne nagrade. Nagrade su većinom proizvod ili prilike za uključivanje u dizajniranje proizvoda. Druge platforme poput GoFundMe omogućuju članovima da direktno pomažu različitim akcijama bez očekivanja ičega zauzvrat.

Ko koristi Crowdfunding?

Crowdfunding može da koristi bilo ko. Kickstarter i Indiegogo su platforme koje uglavnom koriste mladi preduzetnici. Ovo su pojedinci ili grupe ljudi koji su osmislili određeni proizvod ili servis, ali im je potreban početni kapital.

Platformu GoFundMe češće koriste pojedinci kojima su potrebna finansijska sredstva za projekte ličnije prirode, uglavnom humanitarne – ovako  se prikuplja novac za studije, lečenje, kupovinu neophodnih sredstava i tome slično. GoFundMe daje priliku pojedincu ili organizaciji da stupi u lični kontakt sa ljudima od kojih traži pomoć, predstavi se na kreativan način i održava neposrednu komunikaciju koja privlači pažnju i motiviše potencijalne donatore.

Kako Crowdfunding funkcioniše?

Crowdfunding zvuči vrlo jednostavno: potrebe za finansiranjem se postave na platformu, ponude se nagrade i sredstva su tu! Naravno, realnost je malo drugačija. Inspirisanje stotinu ili hiljade ljudi da doniraju projekt zahteva pažnju, planiranje i izvršenje kao i svaka uspešna kampanja.

Evo kako to zaista funkcioniše:

  • Postavljaju se ciljevi finansiranja

Strateškom odlukom određuje se potrebna svota. Mnoge platforme funkcionišu po principu “sve ili ništa” pa ako se ciljevi ne postignu, novca nema.

  • Strategija nagrađivanja

Prava nagrada može činiti razliku između postizanja ciljeva finansiranja. To se odnosi na posebne nivoe nagrada za manje (5-50 €) i veće donacije (>50 €).

  • Objavljivanje kampanje

Pripremljeni materijali, zanimljivi video (koji služi kao info reklame i neizmerno su važni za uspešan crowdfunding) te nagrade, objavljuju se na odabranoj crowdfunding platformi.

  • Aktivnost na društvenim mrežama

Važno je ne oslanjati se samo na izabranu platformu za dovođenje donatora. Istraživanja su pokazala da postoji izravna povezanost između snage društvenih medija i uspeha u crowdfundingu.

  • Pokretanje projekta

Ako je cilj postignut, novac je zagarantovan. Vreme je za pokretanje projekta i nagrađivanje donatora.

Dobre strane Crowdfundinga:

Crowdfunding je strategija idealna za novoosnovana preduzeća, preduzetnike ili udruženja. Pre crowdfundinga vlasnici kompanija bili su podložni zahtevima investitora ili banaka. Sad je moguće predstaviti poslovni plan većem broju ljudi. Uspešan crowdfunding ne samo da finansira projekat, već stvara i bazu kupaca koji se osećaju kao da imaju učešća u uspehu poslovanja. Tu se javlja izraz “jeftini novac”.

Koristeći crowdfunding temeljen na nagradama, novac se prikuplja bez prodaje deoničkog učešća. To su donacije stotine ili hiljade ljudi koji su predani uspehu neke kampanje. Na taj se način “osigurava” i budući projekt. Već izgrađena mreža angažovanih pristalica biće nestrpljivi da se uključe i sledeći put.

Loše strane Crowdfundinga:

Ako nema zanimljive priče, crowdfunding može biti neuspešan. Platforme kao što je Kickstarter prikupljaju novac dok se ne postigne cilj, gde postoji rizik od utrošenog vremena koje nije rezultiralo postizanjem cilja. Još gori ishod bio bi ako je količina potrebnog novca loše procenjena.

Poslovanje rizikuje tužbe ako obećava donatorima proizvode ili povlastice, a zatim ih ne ostvari. Postoji i argument da investitori, razne agencije i banke, pružaju preduzetnicima potreban savet. Vlasnici bi propustili takvo mentorstvo fokusirajući se samo na finansiranje putem crowdfundinga. Na kraju, pritisak je neizbežan. Kada kampanja uspešno završi, proizvodi se moraju poslati. Mnogi od najvećih projekata kasne u slanju nagrada donatorima.

Crowdfunding – male donacije od masovne publike

Iako postoji mnogo vrsta crowdfundinga, svaka podrazumeva primanje novaca od zainteresovanih donatora. Crowdfunding, odnosno grupno finansiranje, funkcioniše tako što veliki broj ljudi priloži manje iznose kao podršku nekoj preduzetničkoj inicijativi, a zauzvrat dobije neke benefite. Iako možda tako deluje, crowdfunding kampanje ne postaju uspešne preko noći. Naravno, ima i takvih primera, ali iza njih obično stoje meseci napornog rada i građenja zajednice. Za kampanju je ključna priprema.

Crowdfunding industrija pokazala je otpornost u ekonomskoj krizi koju je izazvala pandemija. Ona je zapravo pomogla da jedan broj kompanija prebrodi krizu, a sve statistike govore da će se rast u budućnosti nastaviti. Imajući to na umu, crowdfunding može biti sjajna prilika za pokretanje biznisa u Srbiji, naročito za one sa zanimljivim i inovativnim proizvodima.

Crowdfunding je sjajan način da se preduzetničke ideje realizuju, ali ne funkcioniše tako što se neko sa sjajnim proizvodom probudi i kaže: „Danas ću lansirati kampanju!” Naravno, to jeste moguće, ali svako ko misli i očekuje da su tamo negde stotine i hiljade ljudi koji čekaju da potroše svoj novac samo na njegov proizvod – greši. Do tih ljudi treba doći, a to je tek posao!  

Kako mi MBS pomaže da organizujem uspešnu Crowdfunding kampanju?

Iza svake Crowdfunding kampanje stoji detaljno planiranje koje iziskuje odlične organizacione sposobnosti, veštine vođenja projekata i rukovođenje finansijama. Ovo su sve karakteristike odličnog menadžera, za šta Vas MBS podučava na modulu poslovni menadžment. Ipak, možda čak i najbitniji deo Crowdfunding kampanje jeste prisustvo na društvenim mrežama, stvaranje interesantne kampanje koja ne samo da privlači već i održava pažnju. Dakle, potrebno je biti i marketing stručnjak. MBS pritom svoje studente podržava u realizaciji samostalnih projekata kroz pružanje mogućnosti za stručne prakse kako kod nas pa tako i u inostranstvu, i nudeći besplatne kurseve i radionice u toku čitave akademske godine u skladu sa interesovanjima i afinitetima studenata.