office@mbs.edu.rs    +381 63 353 366               

Pročitajte ovih 8 saveta i više nikada nećete imati frku pred ispit

Da li i vi pred ispit osećate strah, stres i neizvesnost? Sve ove muke mogu postati stvar prošlosti, a priprema ispita zadovoljstvo. Pročitajte ovih 8 saveta.

  1. Opuštajte se uz omiljenu muziku. Kada pravite pauze u učenju, pustite svoju omiljenu radio stanicu ili MP3 i pevušite uz muziku dok vam mozak obrađuje informacije koje ste pročitali u knjizi. Ukoliko svirate neki muzički instrument, odsvirajte nešto što volite.
  2. Napravite pauzu tako što ćete pojesti i popiti nešto ukusno i lagano, što vam daje energiju, preporučuju se energetske čokoladice ili integralni keks, žitarice, kakao ili mineralne vode, male količine čokolade ili sportski napitci. Nemojte da se prejedete, jer to usporava metabolizam i zbog varenja hrane je teži unos informacija i njihovo prihvatanje.
  3. Bavite se sportom. U pauzama u učenju izađite na svež vazduh, prošetajte malo ili vozite rolere ili bicikl. Ne boravite u zagušljivim prostorijama, već ukoliko želite da se vidite sa prijateljima, izađite u park i na klupi se zajedno preslišavajte, a ukoliko je ružno vreme, idite na zatvoreni bazen i isplivajte jednu turu ili meditirajte.
  4. Danima kada ne učite, posvetite se hobijima (čitanje beletristike, slikanje, neki zanat) ili intenzivnijim sportskim aktivnostima, kao što su trčanje, joga, pilates, aerobik, teretana, ili neki borilački ili ekipni sportovi. To će vam olakšati da se oslobodite negativne energije i izbacite sve informacije kojima ste obasuti putem medija a nisu vezane za vaše ispite i za vaš lični život.
  5. Ukoliko imate neki problem u porodici i to vas ometa u spremanju ispita, popričajte sa prijateljima, ili se obratite savetovalištima i SOS službama, razgovor sa njima vam može pomoći da dobijete ideju kako da problem rešite i da se vratite učenju. Naravno, nikada ne zaboravite vaše profesore koji su tu zbog vas, imaju ogromno pedagoško iskustvo i mogu vam izaći u susret ma koji problem da je u pitanju.
  6. Uzmite nekog kućnog ljubimca. Ukoliko nemate mnogo prijatelja ili su oni okupirani svojim problemima, kućni ljubimac će vam ispuniti vreme i pružiti zadovoljstvo svojim prisustvom, nećete se osećati usamljeno i brigom o njemu imaćete šta da radite u pauzi učenja. Ukoliko vam je to prevelika obaveza, uzmite za početak neku biljku ili ljubimca koji ne zahteva mnogo brige i posvećenosti.
  7. Nešto što je možda najvažnije, a to je kvalitetan san. Spavajte dovoljno, nemojte izlaziti uveče u periodu ispitnog roka i trudite se da vodite uredan život. Ako vam se poremeti san od učenja, idite na masažu ili u saunu, koristite eterična ulja ili uzmite čaj ili neki biljni preparat koji stimuliše san, kako biste poboljšali i učvrstili san. Važno je da idete na spavanje u isto vreme svako veče u periodu ispita i da ustanete ranije ujutru i doručkujete, jer ste tada najproduktivniji i mozak najbolje upija informacije.
  8. Ukoliko radite i studirate u isto vreme i nemate vremena za ovaj tip aktivnosti, vikende i slobodne dane posvetite učenju uz prijatelje i porodicu. Na poslu možete koristiti praznine da učite i u slobodno vreme umesto novina i beletristike, čitajte udžbenike iz kojih spremate ispite. Prijatelji i porodica vam mogu pomagati u savladavanju gradiva i preslišavanju.

Najvažnije je da iskombinujete sve ove savete na način koji vama najviše odgovara. Pravilna ishrana, sport, dovoljno sna i razonoda u pauzama moraju da budu izbalansirani tako da ih prilagodite sopstvenom organizmu i biološkom satu. Pitati za pomoć nije sramota i uvek od svakoga možete čuti nešto korisno kako biste unapredili svoje fizičko i mentalno zdravlje i kako biste uspešno položili ispite. Želimo vam puno sreće i uspeha u budućnosti!

dr Milica Jakšić