Izmenjen termin ispita iz predmeta Turizam i održivi razvoj
05.06.2018.
Gerila marketing
05.06.2018.

Sa diplomom MBS-a u svet!

Marko Vajdić nedavno je završio Visoku školu modernog biznisa MBS i rešio da po dobijanju diplome svoju sreću potraži u Dubaiju. Posle nekoliko razgovora za posao, pozvali su ga iz modne kompanije Abercrombie&Fitch i tu priča počinje. Otkriva nam kako je biti stranac u toj dalekoj zemlji:

 

– Rad u inostranstvu pruža vam priliku da se bavite različitim i veoma interesantnim poslovima za koje možda ne biste imali priliku da radite u zemlji odakle ste. Upravo je to jedan od razloga zašto sam se odlučio za takav korak. Verovatno vam većina veština neće trebati kada se jednog dana vratite, ali mogu vam svakako pomoći u stvaranju zanimljive priče o sebi na sledećem razgovoru za posao. Kompanija  u kojoj radim u Dubaiju zove se  Abercrombie&Fitch, čije sedište je inače u Americi. Moja pozicija je brand representative (promoter brenda) koja između ostalog podrazumeva  razgovor sa mušterijama, transakcije, biznis plan, kalkulacije za mesečnu, tromesečnu i godišnju prodaju.

 

 Da li  ste se brzo navikli na život u inostranstvu?

– S obzirom da u drugu državu idete zbog posla i sticanja iskustva, a ne na godišnji odmor, nećete biti slobodni u pravom smislu te reči. Jednom kada shvatite da odlazak u inostranstvo nije tako strašan korak niti je teško kako ste prvo mislili, pred vama se otvara potpuno novi svet. Imati samopouzdanja za odlazak iz svoje zemlje radi nove poslovne prilike zaista daje pojedincu poseban osećaj slobode.
Osim toga, iza sebe ostavljate loša poslovna iskustva i tako dobijate mogućnost da pokrenete svoju karijeru i odvedete je u smeru u kom želite. Inače, Dubai sam po sebi pruža bezbroj mogućnosti, tako da svako može na veoma interesantan način da upotpuni svoje slobodno vreme, nakon završenog posla.

 

 Komunikativnost, snalažljivost, organizovanost i dinamičnost. Šta je još potrebno za uspeh u poslu kakav je Vaš?

– Najvažnije je znati da, šta god da vam se dogodi ili vam je potrebno, jedino sigurno što imate ste vi sami. Nema roditelja niti ostale bliže i dalje rodbine da pritrči u susret čim padnete ili se sapletete. Moraćete sve sami, a shvatite koliko možete, tek onda kada vam je da izdržite i uradite ono što morate, jedina opcija koju imate. Kad ne očekujete ničiju pomoć i znate da nemate rezervu i da niko neće uskočiti da pomogne ako zatreba, postanete mnogo proračunatiji, pametniji, odgovorniji, zreliji i upravo to je ono što vas čini jačim i spremnijim za sve novonastale situacije. U poslu kao što je moj najbitnija je dobra organizcija i sposobnost da radite “multitask” poslove (više poslova odjednom). Ogromno razumevanje za kupce, obraćanje pažnje na njihove sugestije i potrebe, mogu vam biti od izuzetnog značaja za poboljšanje samog biznisa a isto tako i za razvoj vaših poslovnih sposobnosti.

 

Tri stvari zbog koje obožavate Vaš posao:

– Kompanija u kojoj sam zaposlen  ima prodavnice  širom sveta. Konkretno, u našoj radnji imamo tim od 20 ljudi od kojih su svi iz različitih država i gradova. Raznovrsne situacije kroz koje možete da prođete sa njima, izuzetno doprinose  vašem  iskustvu u odnosu sa drugim ljudima. Dinamičnost samog radnog mesta kao i prijatan rad sa kolegama čini moj posao veoma prijatnim. Osim toga, dolaskom u novo okruženje, naučili ste kako da postupate i komunicirate sa ljudima koji pripadaju različitim  kulturama.

Što znači da ste tokom celog procesa stekli važne veštine vođenja i upravljanja, kako sobom tako i složenim procesima.
Veštine upravljanja i vođenja mogu vam pomoći pri ubeđivanju potencijalnog poslodavca da ste vi pravi kandidat za otvorenu radnu poziciju, a isto tako i potkrepiti informacije iz biografije, konkretnim dokazima. Celu pripremu, kroz koju ste prošli tokom vašeg  obrazovanja, trebalo bi shvatiti kao jedan značajan  proces  u kome ste naučili mnogo o sebi, svojim sposobnostima i stekli određenu samostalnost i samopouzdanje za buduće poslovne izazove.

 

Šta su po Vašem mišljenju novi trendovi u oblasti marketniga/menadžmenta u Dubaiju?

– Društvene mreže ostaju jedan od najznačajnijih kanala putem kojih  brendovi komuniciraju sa potencijalnim kupcima. Vreme koje imaju na raspolaganju kako bi privukli njihovu pažnju ne meri se više minutima ili sekundama, već brzinom kojom korisnici pretražuju postove. I sami smo upućeni u činjenicu da u velikoj meri facebook ili Instagram mogu da pomognu biznisu i promociji samog brenda, zbog velikog broja  njihovih korisnika.. Online prodaja uzela je velik mah i sve manje ljudi kupuje stvari iz raznih prodavnica u tržnim centrima, a sve više iz, žargonski rečeno, fotelja.. Video blogovi ili, popularnije, vlogovi, takođe nisu nikakva novina, ali njihova popularnost ne opada, već naprotiv – sa pojavom Snapchata, odnosno story-ja kao forme, postaju samo još važniji sa marketinškog aspekta. Kupci, generalno, vole video sadržaj, o čemu svedoče sve one vrtoglave brojke YouTube pregleda, koje u poslednje vreme sve više dolaze sa mobilnih uređaja, što je takođe pametno imati u vidu. Vlog je moćan i jednostavan način da izgradite odnos poverenja sa svojom ciljnom grupom, tako što ćete ga koristiti za dodatno razjašnjavanje načina na koji mogu koristiti vaše proizvode i usluge, a uz to možete i odgovarati na postavljena pitanja, razgovorati o nekoj aktuelnoj temi iz vaše oblasti poslovanja i tome slično.