Gostovanje prof. dr Gorana Đokovića i Nikoline Moldovan na TV Happy
14.06.2017.
Uz obrazovanje sve je mnogo lakše
20.06.2017.

Maskote u svetu marketinga

Sa novom erom digitalnih medija koji su maskotama udahnuli novi život, maskote se vraćaju u svet marketinga nudeći velike prednosti za proizvod i brend.

Pre dvadeset godina gotovo svaki potrošački brend se služio veselim likovima kako bi svoj proizvod diferencirao od drugih i na taj način reklamu učinio nezaboravnom. Jedan primer o večnom životu neke maskote jesu sportska takmičenja, koja pamtimo po maskotama. Najpoznatiji primer takvih večnih maskota su Vučko sa zimskih Olimpijskih igara u Sarajevu 1984 i apstraktna maskota Ciao sa svetskog fudbalskog  prvenstva održanog u Italiji 1990 godine. To prvenstvo pamtimo upravo zbog maskote koja je bila drugačija od svih do tada. Nije predstavljala niti osobu, niti životinju, niti voće ili povrće koji su se često upotrebljavali u ulozi nacionalnog identiteta (npr. zelena papričica Piquet sa sombrerom i brkovima sa svetskog prvenstva u Meksiku).

Ciao maskota

Maskote su nekada postojale samo u obliku promo materijala i na TV ekranima vodeći jednosmernu komunikaciju sa potrošačima. Danas je situacija uveliko drugačija. Pojavom društvenih mreža maskote oživljavaju, dobijaju glas, karakter i što je najvažnije, vode dvosmernu interaktivnu komunikaciju  sa potrošačima kao glasnogovornici kompanije, tj. brenda čime utiču na njegov imidž, i na prodaju proizvoda.

Velike globalne kompanije tako uvode Facebook stranice svojih maskota koje okupljaju i po nekoliko miliona fanova širom sveta!!!

Konverzacija je opuštena, neslužbena a maskote poruke šalju na nenametljiv, humorističan način i zabavljaju narod koji sa nestrpljenjem očekuje novu poruku od omiljene maskote. Najbolji primer takve komunikacije je maskota The Most Interesting Man In The World pivarskog brenda Dos Equis i Flo The Progressive Girl brenda Progressive Insurance.

Maskote su toliko poznate da na Dos Equisovim službenim internet stranicama piše „Welcome to Dos Equis, home of the Most Interesting Man in the World…“.

Kompanija je upravo maskotom uspela da diferencira svoj proizvod od drugih na velikom tržištu pivarske industrije i na taj način povećala vrednost svoga brenda. I ako samo jednom popričate sa “Najzanimljivijim čovekom na svetu”, najverovatnije ćete i kupiti taj proizvod od svih drugih ponuđenih u trgovini.

Maskote nisu ograničene samo na TV i društvene mreže. Pojavljuju se na bilbordima i print oglasima, u radio spotovima, baner animacijama, kompjuterskim igricama i u obliku 3D figure na promocijama gde je interakcija sa potrošačima još življa i emotivnija – maskota se može zagrliti, poljubiti ili se s njom slikati. A takve uspomene ostaju. Pogotovo deci koja će gotovo sigurno taj brend voleti i kupovati kad odrastu.

Dobra maskota velika je pomoć u prepoznavanju kompanije i zaštitnog znaka. Uz znak i logotip kompanije, maskota je prvo što se primeti i najdublje pamti od sveukupne poslovne imovine. Ona je  ključni faktor identiteta jednog brenda a identitet je ključni faktor potrošačke vernosti.

Maskota se, baš kao i brend, mora nečim izdvajati od ostalih. Drugim rečima neke ili barem jedna karakteristika mora biti drugačija od ostalih i njoj valja prilagoditi komunikaciju. Koliko to može biti uspešno pokazuje primer najzanimljivijeg čoveka na svetu brenda Dos Equis.

Maskote dolaze i odlaze, ali je brend ono što ostaje. Drugim rečima, maskote uvek, ali baš uvek moraju odgovorati vrednostima brenda jer valja imati na umu da potrošačima mogu dosaditi, da ih u svakom trenutku kompanija iz komunikacije mogu povući, ili da se trendovi jednostavno menjaju i postanu posve ‘out.’.

Upišite smer Marketing menadžment Visoke škole modernog biznisa i naučite savremene veštine komuniciranja kompanija i njihovih brendova…

Autor: Doc. Dr Aleksandra Brakus